سلامت نیوز : متکدیان از سطح شهر جمع می‌شوند اما تمام نمی‌شوند. یک جامعه‌شناس معتقد است: مسئولیت سازماندهی متکدیان با بهزیستی است. به گفته حسین باهر، طرح برخورد با متکدیان و انتقال آنها به زندان، پاک کردن صورت‌مساله است و بهزیستی و مسئولان باید نسبت به ایجاد شغل و آموزش این بخش جامعه که کم هم نیستند، اقدامات جدی‌تری انجام بدهند. با شروع فصل گرما و افزایش تعداد متکدیان پایتخت، معاون اجتماعی رفاه شهرداری از تشدید جمع‌آوری متکدیان در تهران خبر می‌دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ؛ به گفته این مقام مسئول در شهرداری تهران «كمیته امداد تعامل مناسبی دارد ولی از پلیس توقع داریم باندها را شناسایی كرده و ریشه‌كن كنند. با بهزیستی هم تعاملات خوبی داشتیم اما رئیس عوض شد و همین تغییرات كار را مشكل می‌كند. استانداری تهران هم كار چندانی در این خصوص انجام نداده و همكاری لازم را ندارد.»

تکدی‌گری 1 تا 3 ماه حبس دارد

اما نعمت احمدی، حقوقدان در گفت‌وگو با آرمان، تکدی‌گری را محصول نابسامانی‌های اقتصادی می‌داند و معتقد است: در جامعه‌ای که بیکاری وجود دارد و خانواده‌ها در مضیقه اقتصادی هستند، تکدی‌گری هم به‌وجود می‌آید. گرچه طبق قانون 712 مجازات اسلامی «تکدی‌گری جرم محسوب می‌شود و هرکس تکدی یا کلاشی را پیشه خود قرار داده باشد و از این راه امرار معاش نماید یا ولگردی نماید به حبس از یک تا 3 ماه محکوم خواهد شد.» از سویی دیگر حسین باهر، جامعه‌شناس و عضو فرهنگستان علوم پزشکی،در گفت‌وگو با آرمان با اعلام اینکه از نظر قانونی تکدی‌گری جرم محسوب می‌شود، می‌گوید: ولی مساله با بردن اینها به زندان حل نمی‌شود بلکه شکلش عوض می‌شود. متکدیان در زندان با شیوه‌های بیشتری و گاهی روش‌های دیگر شرارت مانند سرقت آشنا می‌شوند و پس از طی کردن دوران محکومیت به سطح شهر بازمی‌گردند و تکدی را دوباره از سر می‌گیرند. به گفته معاون اجتماعی سازمان رفاه شهرداری تهران به مهر براساس مصوبه شورای‌عالی استان‌ها شهرداری مکلف است متکدیان را از سطح شهر جمع‌آوری کرده و بعد از رسیدگی و ساماندهی اولیه آنها را به مراجع قضائی ارجاع دهند، تا مراجع قضایی درباره این افراد رسیدگی کنند.

با شروع فصل گرما متکدیان بیشتر شدند

با توجه به شرایط مناسبتی و محیطی تعداد متکدیان در سطح شهر با نوسان همراه است. رضا جهانگیری‌فرد به مهر گفت: با توجه به فصل گرما تعداد متكدیان بیشتر از فصل سرماست. ما در هفته گذشته 150 متكدی را جمع‌آوری كردیم به‌طوری که ظرفیت مراكز ما پر شد. چند روزی صبر كردیم تا ساماندهی شدند و دوباره طرح را آغاز كرده‌ایم. حسین باهر جامعه‌شناس، در رابطه با میزان حضور متکدیان در سطح شهر به آرمان گفت: افزایش و کاهش متکدیان در سطح شهر بستگی به عوامل گوناگونی دارد.از جمله شروع فصل برداشت کشاورزان که اینان تحت عنوان خوشه‌چین به روستاها می‌روند.شروع ایام مناسبت‌ها مانند ماه رمضان و عاشورا که مردم علاقه‌مند به پرداخت نذورات و صدقات هستند و اینان از مردم دریافت می‌کنند و دیگری در فصل‌های گرم که متکدیان می‌توانند شب‌ها را در خیابان بگذرانند.

تکدی‌گری جرم است

از سویی دیگر برخی کودکانی که بر سر چهارراه‌ها اقدام به فروش فال و گل می‌کنند، از مصادیق بارز تکدی‌گری هستند که تحت پوشش شغل‌هایی از این دست به تکدی‌گری می‌پردازند. حسین زارع‌صفت، مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی با بیان این موضوع به ایسنا می‌گوید: دسته‌ای دیگر کودکان کار و خیابان هستند که فعالیت خود را در سطح شهر و در منظر عمومی انجام می‌دهند و عمدتا در شبکه تکدی‌گری و یا فعالیت‌های دستفروشی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این کودکان علاوه بر کار در خیابان اساسا بیشتر وقت خود را در خیابان می‌گذرانند. البته در کشور ما خصوصا تهران کودک کار به این معنا که کودکان بیرون از خانواده و در سطح شهر و خیابان باقی بمانند وجود ندارد و معمولا این کودکان خانواده دارند و برای کار به سطح شهر فرستاده می‌شوند و در ایام غیر کار به خانواده رجوع می‌کنند. نعمت احمدی، در رابطه با تکدی‌گری کودکان در سطح شهر به آرمان گفت: کودکان متکدی در سطح شهر حضور دارند و مربوط می‌شوند به خانواده‌هایی که از پس تامین مخارج زندگی برنمی‌آیند و این کودکان با پرداختن به تکدی‌گری بخشی از اقتصاد خانواده را تامین می‌کنند. اینان معمولا از تحصیل بازمانده‌اند و و در سطح شهر تحت عنوان مشاغل کاذب به گدایی می‌پردازند. بسیاری از این کودکان توسط اشخاص دیگری به بیگاری و گدایی گرفته می‌شوند. افرادی که این کودکان یا کسانی را که توانایی دفاع از خود را ندارند به تکدی‌گری وادار می‌کنند به حکم قانون بین 3 ماه تا 2 سال به حبس محکوم می‌شوند و کسی که اقدام به تکدی‌گری هم کرده است،حتی اگر کودک هم باشد باز محاکمه می‌شود.

متکدیان زن در تهران افزایش یافته‌اند

در بین متکدیان کسانی هستند که واقعا از کارآیی لازم برای تامین مخارج خود بهره مند نیستند.کسانی که دارای معلولیت‌های جسمی و ذهنی هستند، از کارافتادگان و سالخوردگان جزو این دسته قرار می‌گیرند. زارع‌صفت‌، در توضیح میانگین سنی، میزان تحصیلات و جنسیت متکدیان در سطح شهر گفت: حدود 25 درصد متکدیان را زنان و مابقی را مردان تشکیل می‌دهند که البته در پاره‌ای از اوقات سال نسبت در این آمار بر حسب شرایط تغییر می‌کند؛ اما متکدیان زن نسبت به سنوات گذشته رشد داشته است. وی افزود: اکثر افرادی که به عنوان متکدی در مراکز شهرداری جمع‌آوری شده‌اند غالبا گروه‌های سنی 50 تا 70 سال هستند. حسین باهر استاد دانشگاه شهید بهشتی، در رابطه با وضعیت متکدیان به آرمان گفت: یک‌چهارم این متکدیان جزو قشر واقعا محتاج جامعه هستند که کارآیی تامین مخارج خود را ندارند. سازمان بهزیستی مسئول سازماندهی این متکدیان است تا بهداشت شهری را مخدوش نکنند و از خودشان نیز حفاظت شود. با امکانات موجود، بهزیستی حتی نمی‌تواند از عهده تامین نیازهای کسانی که بیماری‌های جسمی و ذهنی دارند، بربیاید. پس چطور می‌تواند این متکدیان که باید از سطح شهر جمع‌آوری شوند را آموزش دهد، کارگاه‌های ایجاد شغل بگذارد و آمادگی برگشت به جامعه را به عنوان یک انسان سالم در آنها ایجاد کند‍! دستگیری اینها فایده ندارد بلکه باید با کمک خیرین و دولت به وضعیتشان رسیدگی شود. انسان تا زمانی که نفس می‌کشد حق حیات درست دارد.

متکدیان محصول شرایط بد اجتماع

نعمت احمدی، حقوقدان درمورد برخورد با متکدیان توسط نهادهای انتظامی به آرمان گفت: برخورد با متکدیانی که اقدام به فحشا، قاچاق مواد، زورگیری و آزار دیگر شهرواندان می‌کنند امری منطقی است. اما نباید فراموش کرد تعداد زیادی از اینها محصول شرایط بد اجتماعی هستند و باید با علت مبارزه کنیم نه معلول! جمع کردن اینها به‌طور مقطعی بی‌فایده است، زیرا دوباره به خیابان‌ها بازمی‌گردند. اما اگر شرایط اقتصادی‌شان را تغییر دهیم و از توانایی‌هایشان بهره ببریم دیگر در سطح شهر متکدیانی را نخواهیم دید که گاها سنشان بالاست یا بسیار کوچک هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha