سه‌شنبه ۱۷ مهر ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 7749

تحقیقات اخیر نشان داده است افرادی كه چاق هستند، احتمالا دوستان چاقی هم دارند.

به عبارت دیگر این افراد،‌ از لحاظ ذائقه، سلیقه و ویژگی های شخصیتی بسیار به هم نزدیك و شبیه هستند. دانشمندان می‌گویند همه ما دوست داریم اوقاتمان را با مردمی بگذرانیم كه شبیه به ما هستند. چون ما با این افراد احساس راحتی و آسایش می كنیم.

 افراد چاق ممكن است لذت نبرند از این كه وقت خود را با یك فرد لاغر یا دوستی كه رژیم غذایی دارد، بگذرانند. فردی كه چاق است و از هیچ نوع رژیم غذایی پیروی نمی كند، هنگامی كه با یك فرد لاغر و تحت رژیم، غذا بخورد، حس بدی پیدا می كند، به این دلیل كه ممكن است فكركند باید وزنش را به اجبار كم كند و یا از بعضی از غذاهای خوشمزه و دلخواه پرهیز نماید.

 به این ترتیب می توان نتیجه گرفت غذایی كه شما می خورید، نه تنها می تواند درانتخاب دوست هایی كه شما بر می‌گزینید موثرباشد، بلكه آنها نیز می توانند برروی نوع غذا و میزان حجم غذایی كه شما مصرف می كنید، تاثیربگذارند.

 تقسیم كردن غذا بادوستانتان می تواند لذت بخش باشد و حس خوبی به شما بدهد. اما وقتی ما بادوستانی كه به آنها علاقه داریم غذا می خوریم، شاید گاهی اوقات متوجه نشویم كه چقدر داریم زیاده روی و پرخوری می كنیم.

 حتی هنگامی كه با دوستانمان گرم صحبت هستیم و غذا می خوریم، ممكن است مثلا دقت نكنیم كه چند تا شیرینی خورده ایم. حتی گاهی اوقات متوجه نمی شویم كه آیا 2پرس غذاخوردیم یا بیشتر!

هنگامی كه بادوستانمان هستیم، دوست داریم وقت بیشتری را برای خوردن بگذاریم، تازمانی كه تنها هستیم. به این دلیل كه دوست داریم ضمن خوردن، بگو و بخند كنیم و برای همدیگر لطیفه وداستان های خنده دار بگوییم.

گرچه این رفتار و شیوه پسندیده ای است كه به هنگام غذا خوردن منتظر بمانید تا دوستان دیگرتان نیز غذایشان را تمام كنند و از خوردن دست بكشند، اما دقت كنید كه غذا خوردن مثل فروشگاه رفتن و خرید كردن است. هرچقدر كه شما بیشتر دربازارچه و فروشگاه بمانید، بیشتر خرید می كنید. درمورد خوردن نیز این موضوع صدق می كند؛ هرچقدر كه شما بیشتر سر میز غذا بمانید، بیشتر غذا می خورید.

 جان دی كاسترو، روان شناس دانشگاه ایالت هوستون می گوید: هنگامی كه بادوستانتان هستید، میل شما به غذا زیاد تر از حد معمول می شود. اگر شما فقط با یك فرد غذا بخورید، حدود 35 درصد بیشتر از زمانی كه تنها بودید، غذا می خورید. (باید توجه كنید كه همسران شما این نوع تاثیر را بر روی میزان مصرف غذای شما ندارند، به این دلیل كه آنها می خواهند در خوردن غذا، به یك تناسب ایده آل برسند و تنها همان مقداری را كه درنظر گرفتند، مصرف كنند).

 اگر شما با یك گروه 7 نفره یا بیشتر غذا بخورید، حدودا 2برابر یا 96 درصد بیشتراز حد معمول غذا می خورید. و اگر بایك گروه 4نفره غذا بخورید، حدودا 75 درصد كالری بیشتری مصرف می كنید تا زمانی كه به تنهایی غذا می‌خورید.

 اما نگران نباشید. این به این معنا نیست كه شما مجبور هستید بین دوست هایتان و داشتن وزن متعادل یكی را انتخاب كنید. اگر شما قصدداریدكه وزنتان را كم كنید ،حتما به اتفاق دوستانتان از رژیم غذایی یك پزشك متخصص تغذیه،‌پیروی كنید. سعی كنید با گروهی از دوستانتان كه معمولا‌ خیلی سریع غذا می خورند هم سفره نشوید.همچنین تلاش كنید درهنگام غذا خوردن دركنار افرادی بنشینید كه قادرند به شما كمك كنند تا آهسته و با آرامش غذا بخورید.

 اگر دوست دارید با تعدادی از دوستانتان برای شام بیرون بروید، سعی كنید از قاعده «دوتایی» پیروی كنید . به این معنا كه شما می‌توانید علاوه بر وعده غذای اصلی كه برایتان در رستوران سرو می‌شود، 2جور غذای ساده نیز انتخاب و میل كنید. این دونوع غذای ساده می تواند یا یك پیش غذا مثل نوشیدنی اشتها آور و یك نوع دسر یا اینكه 2تكه نان باشد. اما دقت كنید كه تنها به همین 2نوع غذا قناعت كنید نه بیشتر.

 اگر شما از این نوع تدبیر و راهبرد ساده استفاده كنید، نه تنها هرگز احساس نخواهید كرد كه از مواد غذایی مفید و مغذی محروم شده‌اید، بلكه كمتر دچار چاقی و اضافه وزن می گردید. از همه مهمتر این كه با پیروی از این روش می توانید همیشه وزن و فرم بدنتان را حفظ كنید و محبوب و مورد پسند مردم نیز باشید.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha