یکشنبه ۱۶ تیر ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۴
کد خبر: 77494

سلامت نیوز : یک متخصص پوست گفت: بروز ترک‌های بارداری در برخی افراد زمینه ژنتیکی دارد بنابراین در بعضی از پوست‌ها آن را مشاهده نمی‌کنیم.

دکتر نصرت پورسینا در گفت‌وگو با (ایسنا) ، اظهار کرد: پوست انسان از بالا به پایین شامل سه قسمت اپیدرم، درم و لایه چربی است و پوست از الیاف کلاژن و الاستین و ماده‌ای زمینه‌ای در قسمت درم تشکیل شده است.

وی با بیان اینکه حرکات خم شدن و باز شدن بستگی به سلامت درم دارد، ادامه داد: اگر به علت یک بیماری مانند انواع بیماری‌های روماتیسمی، کلاژن زخیم شود یا بد ساخته شود، فرد قادر به راحت خم شدن و کار کردن نیست اما گاهی اتفاقات دیگری در درم می‌افتد که فقط از نظر شکل ظاهر نامطلوب است مثل استریا (ورژتور) که در فارسی به آن ترک‌های حاملگی می گویند.

این متخصص پوست تصریح کرد: اما این ترک ها محدود به حاملگی نیست گاهی در حوالی سنین بلوغ، پسران و دختران دچار افزایش حجم بدن می‌شوند و این خطوط را در ناحیه بازو، ران، باسن و گاهی روی پستان‌ها می بینیم.

وی اضافه کرد: همچنین این خطوط در اثر افزایش وزن در حاملگی و یا افزایش وزن به علت چاقی دیده می شود که ابتدا خود را به صورت خطوط قرمز پررنگ نشان می دهد اما بعد از چند سال این خطوط به شکل خطوط راه راه سفید و شل نمایان می شود.

وی با بیان اینکه درمان طبی و قطعی برای نوع ناراحتی وجود ندارد، افزود: گرچه این استریا هیچ گونه مشکلی برای فرد ایجاد نخواهد کرد اما به افرادی که برای زیبایی پوستشان اهمیت زیادی قائلند توصیه می‌شود با کنترل وزن و ورزش مداوم در این خصوص پیشگیری بیشتری داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: به تازگی و با پیشرفت علم، دستگاههای لیزر مخصوص اختراع شده که تا حدود 60 تا 70 درصد در درمان استریا موثر است ولی این موضوع به شرطی است که فرد وزن خود را به شرط اعتدال نگه دارد و بصورت مداوم و روزانه ورزش کند.

دکتر پورسینا در پایان یادآور شد: این عارضه پوستی زمینه ژنتیکی دارد و در بعضی از پوستها آن را مشاهده نمی کنیم. همچنین در میان خانم‌ها با توجه به اینکه افزایش و کاهش وزن بیشتری صورت می گیرد بیشتر دیده می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha