سلامت نیوز : یک جراح و متخصص زنان با اشاره به باور غلط عامه مردم مبنی بر اینکه مصرف قرص‌های پیشگیری از بارداری موجب نازایی می شود، گفت: این قرص‌ها موجب کاهش خطر ابتلا به ناباروری اولیه می‌شود، ولی در مصرف کنندگان با کاهش ویتامین B ،C و اسیدفولیک همراه است که با رعایت تعادل در مصرف مواد غذایی کامل و سالم، بدون نیاز به دریافت مکمل، این کمبود جبران می‌شود.

دکتر کتایون برجیس در گفت وگو با ایسنا ، با بیان اینکه بیشترین میزان بارداری ناخواسته در زوج‌های جوانی است که از روش‌های پیشگیری از بارداری استفاده نمی‌کنند، گفت: بیش از نیمی از بارداری‌های بدون برنامه ریزی، منجر به سقط می شود.

وی با تاکید بر اینکه شایع‌ترین علت عدم مصرف قرص‌های پیشگیری از بارداری، عدم آگاهی از عملکرد این قرص‌ها است، گفت: زنان، خصوصا در اوایل ازدواج به علت ترس از نازایی، تمایلی به مصرف قرص‌های پیشگیری از بارداری ندارند.

دکتر برجیس با بیان اینکه استفاده از قرص های پیشگیری از بارداری، روش انتخابی پیشگیری از بارداری در اوایل ازدواج است، گفت: تمام قرص‌های موجود در بازار دارویی کشور، حاوی 50 میکروگرم اتینیل استرادیول است که مقادیر کمی استروژن دارد و برای پیشگیری از بارداری کفایت می‌کند ولی عوارض استروژن را ندارد.

وی با اشاره به باور غلط عامه مردم مبنی بر اینکه مصرف قرص های پیشگیری از بارداری موجب نازایی می‌شود، گفت: این قرص‌ها موجب کاهش خطر ابتلا به ناباروری اولیه می‌شود ولی در مصرف کنندگان با کاهش ویتامین B ، C و اسیدفولیک همراه است که با رعایت تعادل در مصرف مواد غذایی کامل و سالم، بدون نیاز به دریافت مکمل، این کمبود جبران می شود.

این جراح و متخصص زنان یادآور شد: در زنانی که زمینه ابتلا به افسردگی دارند، مصرف این قرص‌ها موجب تشدید علایم می‌شود، در صورت بروز علایم افسردگی باید مصرف قرص قطع شود.

دکتر برجیس همچنین افزود: در زنان سالم غیر سیگاری مصرف قرص خطر ابتلا به سکته قلبی و مغزی را افزایش نمی دهد، ولی در افرادی که سابقه ایجاد ترومبوآمبولی (ایجاد لخته خون) را در وابستگان درجه اول دارند، قبل از تجویز قرص، باید احتمال ایجاد اختلالات زمینه‌ای سیستم انعقادی بررسی شود. در صورت وجود خطر، استفاده از قرص‌های ترکیبی هورمونی منع مصرف دارد.

وی با بیان اینکه مصرف قرص‌های پیشگیری از بارداری موجب کاهش 50 درصدی خطر ابتلا به سرطان آندومتر می شود، گفت: مصرف قرص‌های LD، موجب کاهش خطر ابتلا به سرطان آندومتر (لایه داخلی رحم) می‌شود، بیشترین اثر حفاظتی در استفاده‌کنندگانی است که بیش از 3 سال قرص مصرف کرده‌اند و کمترین اثر با حداقل 12 ماه مصرف اعمال می‌شود. همچنین بر سرطان تخمدان که کشنده ترین سرطان زنان است اثر حفاظتی دارد، ولی باعث افزایش نسبی خطر ابتلا به سرطان پستان در زنانی که در سنین کمتر از 20 سالگی، مصرف قرص را شروع کرده‌اند می شود.

برجیس در ادامه افزود: مصرف این قرص ها به مدت 2 سال موجب کاهش 40 درصدی فیبروکیستیک که از شایع ترین بیماری‌های خوش خیم پستان است شده، همچنین موجب کاهش خطر ابتلا به سرطان کولورکتال ( روده بزرگ) می شود.

این جراح و متخصص زنان با تاکید بر اینکه در سنین بالا حتما باید قبل از شروع قرص با پزشک متخصص مشورت شود، خاطرنشان کرد: باید قبل از شروع مصرف قرص از سلامت کامل و فقدان خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی- عروقی، خصوصا وضعیت فشارخون فرد اطمینان حاصل شود، در زنان سیگاری بالاتر از 35 سال، نباید از قرص هایی که حاوی استروژن به میزان بالاتر از 20 میکروگرم هستند استفاده کرد.

وی تصریح کرد: در مبتلایان به میگرن همراه با علایم پیش زمینه‌ای قرص‌های پیشگیری از بارداری باید با احتیاط مصرف شود.

این جراح و متخصص زنان با اشاره به مصرف این قرص‌ها در زنان بالاتر از 40 سال در سفرهای زیارتی یادآور شد: زنان به ویژه مصرف کنندگان قلیان یا سیگار باید در خصوص عوامل خطر مصرف قرص با پزشک مشورت کنند.

دکتر برجیس گفت: خطر ابتلا به عفونت‌های لگنی با مصرف قرص‌های جلوگیری از بارداری کاهش می یابد، این پدیده ناشی از غلیظ شدن موکوس دهانه رحم بوده که مانع از ورود میکروب‌ها می شود، البته جزء پروژسترونی قرص موجب اعمال این اثر می‌شود، همچنین قرص‌ها با کاهش میزان خون ریزی قاعدگی از بروز کم خونی فقر آهن نیز پیشگیری می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha