سلامت نیوز : رییس کلینیک خواب بیمارستان بهارلو با بیان این که بی‌خوابی می‌تواند مشکلات روحی و جسمی برای انسان به‌ وجود آورد، گفت: مهم‌ترین این مشکلات اختلال در تمرکز و یادگیری، خواب آلودگی در طی روز، تصادف و در درازمدت بیماری‌های گوارشی و قلبی و عروقی را درپی دارد.

دکتر خسرو صادق نیت در گفت وگو با ایسنا ، با اشاره به اینکه بی‌خوابی‌های مکرر به تدریج کار و زندگی روزانه فرد را مختل می‌کند، گفت: بیش از 50 تا 60 در صد بی‌خوابی افراد در اثر عدم رعایت بهداشت خواب است که با رعایت این اصول ساده بهبود پیدا می‌کنند.

وی با بیان این مطلب که نیاز انسان به خواب به عوامل مختلفی بستگی دارد، افزود: سن، فعالیت جسمی، فکری و ابتلا به بیماری در تعیین مقدار نیاز به خواب موثر است اما یک فرد بالغ سالم در شرایط معمولی به 7.5 تا 8.5 ساعت خواب نیاز دارند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه نیاز به خواب با خواب شبانه رفع می‌شود و نیازی به خواب میان‌روز نیست، تاکید کرد: برای کسی که نه عادت به خواب نیمروزی دارد و نه شرایط برای این مسئله فراهم‌ شده، نیاز به خواب بعدازطهر برایشان ضروری باشد و بدون آن خواب بقیه روز دچار مشکل می شوند باید نگران وجود یک اختلال خواب در این فرد باشیم، به‌عبارت دیگر اگر فرد یک خواب‌شبانه کافی داشته باشد مسلما از خواب طی روز بی‌نیاز می شود.

این فلوشیپ اختلال خواب با بیان این مطلب که بی‌خوابی می‌تواند مشکلات روحی و جسمی را برای انسان به‌ وجود آورد، افزود: مهم‌ترین مشکلات آن اختلال در تمرکز و یادگیری، خواب آلودگی در طی روز، تصادف و در درازمدت بیماری‌های گوارشی و قلب و عروق را درپی دارد.

وی ابتلا به بیماری‌هایی مانند بیماری‌های ریوی، مشکلات اعصاب و روان، استرس شغلی، شب کاری و شیفت کاری نامنظم و مصرف داروهای فشارخون هنگام خواب را از علل بی خوابی برشمرد.

دکتر صادق نیت با اشاره به مطالعات انجام شده یادآور شد: براساس مطالعاتی که در کشورهای مختلف انجام شده،حدود یک سوم افراد جامعه بی خوابی را تجربه کرده‌اند و 10درصد افراد جامعه از اختلالات خواب رنج می برند.

وی در ادامه افزود: با توجه به تحقیقات پراکنده در ایران مشکلات تنفسی در خواب حدود 4 تا 5 درصد افراد جامعه را درگیر کرده است و حتی می توان شاهد افزایش این میزان در برخی مشاغل و یا شیفت کاری نامنظم بود.

رئیس کلینیک خواب بیمارستان بهارلو با بیان اینکه داروی خواب به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود و باید فقط با تجویز پزشک و مدتی زمانی که وی توصیه می‌کند مصرف شود، خاطرنشان کرد: مصرف بی رویه داروی خواب آور باعث مخفی شدن تشخیص علت اصلی اختلالات خواب شده و علاوه بر آن باعث عادت کردن فرد به دارو می‌شود که این موضوع نیز درمان صحیح و قطعی را به مراتب سخت‌تر می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha