یکشنبه ۱۶ تیر ۱۳۹۲ - ۱۶:۰۲
کد خبر: 77502

سلامت نیوز : بیشتر مردم روغن زیتون را جزو مواد خوراکی سالم قلمداد می‌کنند که برای سلامت بدن مفید است اما فوائد سلامتی و خواص این محصول بیش از همه به نوع ترکیبات فنولیک موجود در آن بستگی دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ کارشناسان مرکز خدمات مطالعاتی دپارتمان کشاورزی آمریکا تاکید دارند: همه انواع روغن زیتون‌ها خواص تغذیه‌ای یکسانی ندارند و 99 درصد خواص روغن زیتون نه صرفا به خود روغن بلکه به نوع ترکیب‌های فنولیک موجود در آن بستگی دارد.

«نصیر مالک» از دپارتمان کشاورزی آمریکا گفت: «پلی‌فنول» موجود در روغن زیتون که در سبزیجات و میوه‌های دیگر نیز یافت می‌شود، مهمترین فاکتور در افزایش خواص تغذیه‌ای این ماده خوراکی است.

به گفته نصیر مالک، در بررسی که روی برخی از محصولات روغن زیتون‌های تجاری صورت گرفت، مشخص شد که مقدار «پلی‌فنول» در این نوع روغن زیتون‌ها بسیار پایین است.

«پلی‌فنول» در واقع فاکتورهای خطرزای بیماری‌های قلبی را با کاهش فشارخون، کلسترول، لخته‌های خونی و بهبود جداره‌های عروق خونی از بین می‌برد.

روغن زیتون‌های تازه و حاوی مقادیر قابل توجهی «پلی‌فنول» با تاثیر مثبت بر ژن‌های مرتبط، خطر ابتلا به سندرم متابولیک و بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد اما روغن زیتون‌های فاقد این ترکیب از این خواص مفید برای سلامتی بی‌بهره هستند.

ترکیب «پلی‌فنول» با کاهش التهاب بافتی، خطر ابتلا به سرطان‌ها را از بین می‌برد. این ترکیب همچون آنتی‌اکسیدان رفتار کرده و از تخریب سلول‌های سالم جلوگیری می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha