سلامت نیوز : قائم مقام مرکز پزشکی مسیح دانشوری بر ضرورت اعمال سیاست‌های بین‌المللی ضد‌ دخانیات MPOWER و افزایش مالیات سیگار در کشور تاکید کرد و گفت: ‌اجرای قوانین کنترل دخانیات در بسیاری از کشورها مانع مصرف سیگار و حافظ جان مردم شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر محمد‌رضا مسجدی با بیان مطلب فوق افزود: پژوهشگران طی مطالعه‌ای که در 41 کشور انجام داده‌اند، دریافته‌اند که اعمال سیاست‌های ضد دخانیات MPOWER که از الزامات معاهده جهانی کنترل دخانیات و از سوی سازمان بهداشت جهانی است، تاثیر به سزایی بر کاهش مصرف سیگار و به دنبال آن کاهش مرگ و میر ناشی از آن داشته است. بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی بین سال های 2007 تا 2010 میلادی سیاست‌های ضد دخانیات MPOWER در 41 کشور جهان اعمال شده است. در این مطالعه از بین 41 کشور، در 32 کشور تنها یک قانون از شش قانون MPOWER را اعمال و 9 کشور دیگر بیش از یک قانون را اعمال کردند.

وی ادامه داد: از هر دو نفر سیگاری یک نفر دچار مرگ زودهنگام ناشی از مصرف دخانیات می‌شود، حال آن که نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که اتخاذ قوانین MPOWER در این 41 کشور تا سال 2050 باعث پیشگیری از مرگ زودرس نیمی از 14.8 میلیون فرد سیگاری می‌شود که سیگار را ترک می‌کنند یعنی معادل 7.4 میلیون نفر. همچنین این مطالعه نشان می‌دهد که تقریبا نیمی از این مرگ و میر مهار شده می‌تواند به دلیل افزایش مالیات سیگار باشد که معادل جان 3.5 میلیون نفر است.

مسجدی، تولد نوزادان سالم‌تر با مشکلات مادرزادی کمتر ناشی از مصرف دخانیات مادر در دوره بارداری، پیشگیری از وزن کم نوزاد به هنگام تولد و کاهش هزینه‌های بهداشتی درمانی ناشی از مصرف دخانیات را از دیگر مزایای بهداشتی اجرای قوانین کنترل دخانیات دانست.

قائم مقام مرکز پزشکی مسیح دانشوری به نقل از یافته‌های دپارتمان بیماری‌های غیرواگیر سازمان بهداشت جهانی، عنوان کرد: در صورت اعمال جامع‌تر قوانین کنترل دخانیات شدیدالاثر می‌توان از میلیون‌ها مرگ و میر ناشی از مصرف دخانیات پیشگیری کرد.

مسجدی در پایان سخنان خود با بیان این مطلب که مصرف دخانیات قابل پیشگیری‌ترین عامل مرگ و میر در جهان است اظهار کرد:‌ با این حال متاسفانه سالانه 6 میلیون نفر بر اثر مصرف دخانیات جان خود را از دست می‌دهند و این آمار تا سال 2030 به هشت میلیون نفر می‌رسد، حال آن که با اتخاذ قوانین صحیح می‌توان به کلی از بروز آن جلوگیری کرد. از زمان اجرایی شدن معاهده جهانی کنترل دخانیات از سال 2005، صد وهفتاد و پنج کشور و اتحادیه اروپا به آن ملحق شده‌اند. فراگیری این معاهده در تاریخ اتحادیه اروپا سریع‌ترین و وسیع‌ترین است به طوری که تقریبا 90 درصد جمعیت جهان را فرا گرفته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha