سلامت نیوز : رئیس مرکز رشد مواد و تجهیزات دندانپزشکی تهران گفت: انجام پروژه‌های علمی کاربردی مرتبط با مواد دندانی، کنترل کیفی مواد ساخت داخل و ایجاد هماهنگی بین دانشکده‌های دندانپزشکی و مراکز تولید و توزیع مواد در دستور کار است.

طاهره‌السادات جعفر‌زاده کاشی در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: علم زیست مواد دندانی یکی از علوم پایه در دندانپزشکی است و به عنوان یک شاخه مهم در ساخت و ارزیابی مواد دندانپزشکی دارای جایگاه ویژه‌ای در اکثر کشورهای جهان است.

عضو هیئت مؤسس انجمن زیست مواد دندانی ادامه داد: انواع فلزات و آلیاژ‌ها، ترکیبات گچ و مواد قالب‌گیری، پلیمر‌، کامپوزیت‌، انواع رزین‌ها، سرامیک و چینی، مواد پرکننده ریشه در دندانپزشکی استفاده می‌شود.

رئیس مرکز رشد مواد و تجهیزات دندانپزشکی گفت: تمام مواد دندانی که در دندانپزشکی استفاده می‌شود از دو دیدگاه قابل بررسی است.

عضو هیئت مؤسس انجمن زیست مواد دندانی ادامه داد: از یک سو با انجام آزمایش‌های دقیق، خواص فیزیکی، شیمیایی و مکانیکی مواد دندانی تحت بررسی و ارزشیابی قرار می‌گیرد و از سوی دیگر بررسی‌های جامع فیزیولوژیکی و بیولوژیکی انجام می‌شود تا زیست‌‌‌سازگاری و عوارض بیولوژیکی مواد تعیین شود.

دانشیار گروه بیو مواد دندانی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: اگر چه تکنیک‌های کاربردی دندانپزشکی کلینیکی در پایه علومی چون فیزیک، شیمی، زیست‌شناسی و علوم مهندسی استوار است اما استفاده از مواد دندانی در دهان انسان جز با تکیه بر مطالعات فیزیولوژیکی، بیولوژیکی، آسیب‌شناسی و بررسی خواص فیزیکی، مکانیکی و شیمیایی امکانپذیر نیست.

معاون پژوهشی دانشکده دندانپزشکی تصریح کرد: دوره دکتری تخصصی زیست‌مواد دندانی یکی از دوره‌های تخصصی برای دریافت درجه دکتری تخصصی زیست مواد دندانی است و جهت‌گیری صریح و مؤکد آن بر شناخت علمی ـ کاربردی، چگونگی ساخت و استفاده از مواد دندانی در دندانپزشکی است.

رئیس مرکز رشد مواد و تجهیزات دندانپزشکی ادامه داد: گروه مواد دندانی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران به عنوان اولین گروه مواد دندانی فعالیت خود را از سال 79 آغاز کرد که این فعالیت در سال 81  به تصویب رسید.

جعفر‌زاده کاشی به فعالیت‌های گروه مواد دندانی اشاره داشت و تصریح کرد: این گروه در بخش پژوهشی در راستای انجام پروژه‌های علمی ـ کاربردی مرتبط با مواد دندانی، کنترل کیفی مواد ساخت داخل -در جهت اعتلای کیفیت آنها و همکاری لازم با کارخانه‌های مربوطه- و همچنین ایجاد هماهنگی بین دانشکده‌های دندانپزشکی و مراکز تولید و توزیع مواد دندانی گام بر می‌دارد.

رئیس مرکز رشد مواد و تجهیزات دندانپزشکی با بیان این مطلب که در حال حاضر قریب به 30 نفر در مقطع PHD دانش‌آموخته در زمینه مواد دندانی وجود دارد گفت: از آنجایی که زمینه‌های تحقیقاتی و آموزشی در رشته زیست مواد دندانی به سمت زیست مواد، مهندسی بافت و مواد در دندانپزشکی پیشرفته است  آینده این رشته در قالب این گرایش ها خواهد بود لذا «گروه زیست مواد دندانی» مورد تصویب قرار گرفت.

دانشیار گروه بیو مواد دندانی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: تاکنون با توجه به صرف زمان و هزینه‌های بسیار در جهت ساخت انواع مختلف مواد ترمیمی و مواد جایگزین شونده انساج دندانی هیچ ماده ایده‌آلی از نظر خواص فیزیکی، مکانیکی، شیمیایی و زیست سازگاری حتی در سطح بین‌المللی تولید نشده است و تمام این مواد برای ارزیابی واقعی از جهت دوام، طول عمر و موفقیت کلینیکی در محیط بیولوژیکی دهان و اثبات زیست‌سازگاری آنها در بدن نیاز به مطالعات یا مشاهدات کلینیکی دراز مدت دارند که فرایند ارزیابی و تایید نهایی آنها را بسیار دشوار می‌سازد.

عضو هیئت مؤسس انجمن زیست مواد دندانی تصریح کرد: بدین جهت امروزه STEM CELLS و مهندسی بافت و نیز NANO - CNGINEERING برای بازسازی و تولید انواع بافت‌ها از جمله‌ عاج، مینا، پالپ دندان، پریدونتال لیگامنت و استخوان در رشته زیست‌مواد دندانی استفاده می‌شود و آینده این رشته می‌شود.

جعفر‌زاده کاشی ادامه داد: پس از یک دهه پیگیری‌های انجام شده معاونت آموزشی وزارت بهداشت و دبیر کمیسیون انجمن‌های علمی گروه پزشکی مجوز تأسیس انجمن زیست مواد دندانی صادر شد و امروز در سالن 60 نفره دانشکده دندانپزشکی علوم پزشکی تهران در آستانه انتخابات انجمن زیست مواد دندانی هستیم که اهداف این انجمن در راستای چشم‌انداز 1404 کشور و نقشه جامع علمی و سلامت کشور است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha