سلامت نیوز : برخی زنان فیبروم را به عنوان بیماری زنانه جدی نمی‌گیرند غافل از اینکه درمان نشدن آن می‌تواند به کم خونی، اختلال دفع و فشار به کلیه‌ها منجر شود.

مریم کاشانیان در گفت‌وگو با فارس در مورد روش‌های نوین درمانی فیبروم و عوارض فیبروم اظهار داشت: فیبروم معمولاً با جراحی کاملاً درمان می‌شود و در موارد خاصی که مانند بیماری‌های پیشرفته قلبی-عروقی، دیابت، بیماری‌های خونی و سایر بیماری‌هایی که امکان جراحی وجود نداشته باشند، از درمان‌های دارویی استفاده می‌شود.

رئیس بیمارستان اکبر آبادی با بیان اینکه جراحی فیبروم‌ روش های مختلفی دارد فزود: جراحی باز یا لاپارتومی یکی از روش های جراحی است که فیبروم‌ها به هر تعداد و هر اندازه‌ای که باشد برداشته می‌شود ولی برش روی شکم داده می‌شود و فرد دوره نقاهت طولانی‌تری را باید طی کند.

وی گفت: چند سالی است که لاپاراسکوپی به عنوان جراحی کم تهاجمی برای جراحی‌هایی مانند تخمدان و فیبروم کاربرد دارد.در این روش با ایجاد سوراخ‌های ریز روی شکم، فیبروم برداشته می‌شود.

این متخصص زنان و زایمان بر این نکته تأکید کرد که همه بیماران کاندیدای مناسبی برای لاپاراسکوپی نیستند چون در این شیوه فقط امکان برداشتن سه فیبروم و اندازه کمتر از 6 سانتی‌متر مقدور است.

وی هیستروسکوپی را روش دیگر درمانی دانست که در این روش از طریق واژن دستگاهی وارد رحم شده و فیبروم‌ها لایه به لایه برداشته و پاک می‌شود.

کاشانیان در پاسخ به اینکه در صورت درمان نشدن فیبروم چه عواقبی در انتظار بیمار است گفت: از آن جایی که برخی از انواع فیبروم ایجاد خونریزی می‌کند زمینه بروز کم خونی در بیمار ایجاد می‌شود. یا با بزرگ شدن فیبروم به روده یا مثانه فشار وارد شده و به اختلال دفع منجر شود و در عین حال برای کلیه مشکل ساز شود.

عضو هیئت علمی علوم پزشکی تهران تأکید کرد: احتمال بدخیم شدن فیبروم‌ بسیار کم است. 20 درصد موارد فیبروم پس از درمان دوباره بازگشت دارد و متخصصان زنان بنا به تشخیص مورد در زنان بالای 40 سال که سن زایمان را گذرانده‌اند، معمولاً رحم این دسته افراد را خارج می‌‌کنند اما در زنان جوان فقط به برداشتن فیبروم بسنده می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha