سلامت نیوز : محمد‌حسن طریقت منفرد صبح امروز در هفتاد و هشتمین نشست شورای آموزش پزشکی تخصصی افزود: تاکنون بیمه‌ها نگران بودند که اگر برنامه پزشک خانواده در تهران اجرایی شود به دلیل جمعیت بالا اعتبارات زیادی می‌خواهند و اعتبارات موجود جوابگو نخواهد بود و این موضوع باعث دلسردی مجدد پزشکان می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وی ادامه داد: اما با توجه به اینکه قانون بودجه ابلاغ شد و معاونت نظارت و راهبردی ریاست جمهوری این اعتبارات را در اولویت تعیین کرد در نتیجه بودجه ابلاغ شده نه تنها میزان اعتبارش کافی است بلکه می‌تواند در سطح اول خدمات تمام نیاز کشور را تأمین کند.

وزیر بهداشت گفت: 1600 میلیارد تومان در سطح اول خدمات مصوب کرده‌ بودیم و با تخصیص اعتبارات جدید مشکلات بر طرف خواهد شد.

طریقت منفرد تصریح کرد: مشکلی که وجود دارد این است که برای ارائه خدمات دچار سرریز بیماران از روستا به شهر، شهرهای بزرگ، مراکز استان‌ها و تهران هستیم و اینکه چطور مشکل بیماران را حل کنیم که اصلی‌ترین ویژگی این طرح حل این مسئله است. به نظر می‌رسد با تصویب اعتبارات جدید مشکل کل کشور حل شود.

طریقت منفرد گفت: قراردادهایی که قرار بود بیمه در 7 استان کشور در ابتدای سال با پزشکان خانواده ببندد. با وجود اینکه اعتبار را 3 ماه پیش‌پرداخت کردیم اما اکنون با گذشت 4 ماه از سال هنوز ثبت‌نام‌ها شروع نشده و مدیریت بیمه‌های استانی اعلام کردند که آمادگی بستن قرارداد ندارند.

وزیر بهداشت ادامه داد: از طریق سامانه یارانه‌ای کشور که از این پس قراردادها و تمام خدمات سطح اول از این طریق پرداخت می‌شود مشکلات حل خواهد شد.

طریقت منفرد گفت: پول این برنامه در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفته است و طبق توافق و قانون این اعتبارات در اختیار دانشگاه‌های علوم پزشکی قرار می‌گیرد تا همان گونه که یارانه‌ها به حساب مردم ریخته می‌شود حقوق این چند هزار پزشک خانواده نیز به حسابشان ریخته شود.

وی گفت: چون اعتبارات این کار موجود است و سامانه نیز پاسخگو است امیدواریم پرداخت‌ها به روز شود.

وی در پاسخ به اینکه چرا در ماه‌های پایانی دولت به فکر رفع مشکلات افتاده‌ است گفت: الان اعتبار لازم را داد‌ه‌اند در دفعات گذشته مشکلات اعتباری داشتیم، پزشک خانواده برای شروع به 4 الزام نیاز دارد یکی اینکه بیمار محور است و بیمار حق انتخاب پزشک را دارد و محدودیت مکانی و زمانی وجود ندارد همچنین مبتنی بر سرانه است. نیاز به گایدلاین دارد. این مسائل ظرف چند ماه گذشته بر طرف شده و همچنین به نهاد تأمین کننده منابع محتاج است تا حداکثر حمایت را انجام دهد.

وی گفت: امروز زمینه مهیا شده و حق نداریم در مقابل وظیفه‌ای که داریم صبر و کوتاهی کنیم تا دیگران بیایند و در موردش فکری کنند پس وظیفه ما چه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه پزشک خانواده مجری و بدنه طب عمومی است گفت: امروز پزشک خانواده از طریق برنامه علمی اجرایی می‌شود چرا که در تمام دنیا پزشکان عمومی و خانواده با متخصصان در تماس‌ هستند و پس از چند سال متخصص مجرب می‌شود اما ما در کشور محکومیم.

وزیر بهداشت گفت: در کشور نه فقط طبق قانون بلکه از نظر اقتصادی و اجتماعی باید پزشکان خانواده و عمومی دوره‌های تخصصی را بگذرانند به همین دلیل برنامه‌های مجازی، علمی و حضوری برای پزشکان خانواده در نظر گرفته‌ایم تا پزشک خانواده متخصص شوند.

وی تصریح کرد: با ایجاد آموزش‌های تخصصی که برنامه آموزشی آن برای تدوین به گروه علمی تنفیذ  شده تا مطالب را جمع‌آوری کنند. انگیزه لازم را برای پزشکان ایجاد می‌شود.

طریقت منفرد گفت: پزشکی که در طرح پزشک خانواده وارد می‌شود بر اساس برنامه، همزمان تخصص را آموزش می‌بیند و طبیعی است که زمانی متخصص شد طبق سیستم تعرفه‌گذاری در رابطه با مدرک دریافت شده عدالت در حقش رعایت می‌شود و دریافتی‌اش افزایش می‌یابد.

ظلم به پزشکان خانواده در روستاها

وی در مورد تفاوت پزشک خانواده روستایی و شهری گفت: بر اساس تفاهمنامه در چند سال گذشته به این پزشکان ظلم می‌شد بنابراین برای مهاجرت نکردن آن‌ها به شهرهای بزرگ حقوق پزشک روستایی را تقویت کردیم و در برخی مناطق به بیش از 2 میلیون تومان افزایش داده‌ایم اما اکنون فرقی میان دریافتی‌های شهری و روستایی نیست فقط بر اساس شاخص عملکرد آن‌ها و افراد تحت پوشش حقوق پرداخت می‌شود.

پرداخت مابه‌التفاوت یارانه دارو به بیماران خاص و صعب‌العلاج

وزیر بهداشت گفت: شب گذشته در جلسه‌‌ای که در خصوص بودجه دارو برگزار شد تصمیم گرفته‌ایم کسانی که داروی گرانقیمتی را پس از  25 اردیبهشت خریداری کرده‌اند مابه‌التفاوت قیمت آن را به آنها برگردانیم.

وی ادامه داد: از طریق تماس بیماران خاص و صعب‌العلاج با سامانه 1490 و همچنین پرونده‌های آنان در وزارت بهداشت افرادی که این داروها را تهیه کرده‌اند شناسایی می‌شوند و این مابه‌التفاوت به آنها برگردانده می‌شود.

وی گفت: اگر بیمه‌ها حدود 10 تا 30 درصد قیمت دارو را پرداخت می‌کردند و پس از گران شدن این تفاوت را قائل نشدند وزارت بهداشت این خبر را می‌دهد که مابه‌التفات گرانی دارو را به بیماران بدهد.

طریقت منفرد در مورد کمبودهای دارویی نیز گفت: از آنجایی که سازمان غذا و دارو اطلاع داده و نظرات مردم در 1490 ثبت می‌شود. کمبود دارویی برای داروهایی است که مشابه ایرانی دارند و این در قالب داروهای وارداتی محاسبه می‌شوند و به مردم اطلاع می‌دهیم که می‌توانند با سامانه تماس بگیرند و کمبودها را گزارش دهند.

طریقت منفرد گفت: برخی داروها نیز که با کمبود مواجه شد جزو لیست دارویی کشور نیست و حتی در کشورهای دیگر نیز در مراحل آزمایشی قرار دارد بنابراین ورود آنها به کشور اشتباه است کاری برای آنها نمی‌شود کرد و در گمرک می‌ماند.

طریقت منفرد گفت: کم و زیاد شدن دارو امری طبیعی است اغلب 30 قلم دارو ممکن است با کمبود مواجه شود که امیدواریم این مشکل نیز برطرف شود.

وی در مورد پیشنهاد دولت یازدهم به وی برای تصدیگری وزارت بهداشت گفت: احتمالاً اگر اعضای کابینه مشخص شوند مردم نیز از آن مطلع خواهند شد اما وزیر بهداشت آینده باید به قانون عمل کند چرا که تاکنون وزرا به قانون به شکل کم و زیاد عمل می‌کردند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha