سلامت نیوز : وزیر بهداشت با اشاره به احیای طب عمومی در نشست اخیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی کشور خبر داد و گفت: پزشکانی که وارد طرح پزشک خانواده می‌شوند از امروز بر اساس کوریکلوم تدوین شده تخصص‌های لازم را می‌بینند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر محمدحسن طریقت منفرد در حاشیه هفتاد‌وهشتمین نشست شورای آموزش پزشکی و تخصصی کشور در جمع خبرنگاران، گفت: طب عمومی بدنه بهداشت و درمان کشور است و با تصمیماتی که امروز در این جلسه اتخاذ شد، این دوره تبدیل به تخصص پزشک خانواده می‌شود، به گونه‌ای که با برنامه‌ریزی‌ها آموزش مجازی و حضوری پزشکان عمومی، به عنوان پزشکان متخصصان خانواده تربیت می‌شوند.

وی افزود: پزشکان عمومی تاکنون به دلیل امکانات اقتصادی و تخصص‌گرایی در کشور از جایگاه مناسب، محروم بوده‌اند، اما از این پس انگیزه‌های مالی برای آنها ایجاد می‌شود تا بتوانند این مسیر را طی کنند.

وی با اشاره به تدوین کوریکلوم تربیت پزشکان عمومی به عنوان پزشک خانواده در نشست امروز شورای آموزش پزشکی تخصصی، اظهارداشت: به کمیته عالی‌رتبه‌ای نیز تفویض اختیار شد تا این برنامه را تصویب کند.

وی ادامه داد: از ابتدا باید به موقعیت اقتصادی پزشک خانواده توجه بیشتری شود و در حین کار با آموزه‌های مستمر و کسب تجربه بهترین پزشکان عمومی را تربیت کنیم.

وی با تاکید بر اینکه پزشکانی که وارد طرح پزشک خانواده می‌شوند از امروز بر اساس کوریکلوم نوشته شده تخصص‌های لازم را می‌بینند، خاطرنشان کرد: بازنگری‌های لازم نیز در طول زمان در خصوص این کوریکلوم‌ها انجام می‌شود.

طریقت افزود: به علت جمعیت زیاد تهران نگرانی‌هایی در بیمه‌ها برای اجرای طرح پزشک خانواده وجود داشت که این مسئله اعتبار زیادی می‌خواهد و بیمه‌ها از قبل بدهی‌های زیادی دارند که در این زمینه مشکلاتی را ایجاد می‌کند و این مسئله ممکن است به دلیل کمبود منابع موجب دلزدگی داوطلبان پزشک خانواده شود.

وی ادامه داد: با توجه به ابلاغ قانون بودجه و تامین بودجه پزشک خانواده می‌توان گفت این بودجه در حدی است که نه تنها برای تهران بلکه برای کل کشور در سطح اول اجرای طرح پزشک خانواده کافی باشد.

وزیر بهداشت با بیان اینکه کل هزینه‌ای که بیمه‌ها در سال برای سطح اول طرح پزشک خانواده می‌دادند 1600 میلیارد تومان بود، تصریح کرد: هم اکنون مشکل اعتباری برای اجرای طرح پزشک خانواده وجود ندارد.

وی با بیان اینکه پیچیدگی اصلی در زمینه اجرای طرح پزشک خانواده سرریز بیماران از روستاها به شهرهاست، اظهارکرد: اگر این مشکل حل شود، اعتبار کافی برای اجرای این طرح در سطح اول برای کل کشور وجود دارد.

طریقت افزود: قرار بود طرح پزشک خانواده در هفت استان جدید آغاز شود و اعتبار آن هم از سه ماه پیش پرداخت شده، اما هنوز در برخی از این استان‌ها ثبت‌نام شروع نشده است، اما با اینحال خوشبختانه سامانه‌ای ایجاد شده است که از طریق آن سامانه ثبت‌نام،‌ انعقاد قرارداد، تشکیل پرونده پزشکی، و ویزیت در ظرف چند ساعت همانند یارانه‌ها پرداخت می‌شود و قرار است همه این کار توسط این سیستم انجام شود.

وزیر بهداشت ادامه داد: بودجه در اختیار وزارت بهداشت است و طبق قانون همانطور که یارانه‌ها در کوتاه‌ترین زمان به حساب 75 میلیون نفر که جمعیت ایران هستند واریز می‌شود، پرداخت ویزیت چند هزار پزشک نیز می‌تواند از طریق این سامانه انجام شود.

وی با تاکید بر اینکه اعتبارات کافی در اختیار وزارت بهداشت قرار دارد، تصریح کرد: از این پس پرداخت‌ها می‌تواند به صورت روزآمد به محض تشکیل پرونده و ویزیت پزشک از طریق سامانه 1590 صورت گیرد.

طریقت در خصوص اینکه چرا این طرح در فرصت کوتاه باقی مانده از این دولت انجام می‌شود، گفت: دلیل این امر این است که هم اکنون به ما اعتبارات این کار تخصیص داده شده است در حالیکه این اعتبارات از قبل وجود نداشت.

وزیر بهداشت با بیان اینکه عدم اجرای این طرح علل دیگری نیز داشت، گفت: این طرح برای شروع چهار الزام اصلی داشت که شامل بیمار محوری که بر اساس آن بیمار خودش باید پزشک خود را انتخاب کند و امکان تعویض پزشک را نیز دارد که این مسئله محدودیت زمانی و مکانی ندارد، بود.

وی افزود: همچنین الزام دوم برای اجرای این طرح پرداخت بر اساس سرانه است و دیگر اینکه پزشکی که می‌خواهد بیمار را همراهی کند نیاز به گاید لاین دارد و این تکلیفی است که سال‌هاست باید انجام می‌شده و در چند ماهه گذشته انجام شده است.

طریقت ادامه داد: چهارمین الزام برای اجرای این طرح نهاد تامین کننده منابع بود که باید حمایت‌های لازم را از سیستم انجام دهد و دلیل اینکه امروز این طرح شروع شده است، این است که اعتبارات آن هم اکنون به ما داده شده و یک روز تاخیر هم در انجام این طرح جایز نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha