دوشنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۲
کد خبر: 77534

بر اساس بودجه دولت موظف است كه مابه التفاوت ارز مرجع و ارز مبادله ای را به صورت یارانه دارو پرداخت كند ولی مجلس با پرداخت نقدی یارانه دارو مخالفت است چرا كه این كار باعث توزیع ناعادلانه ثروت و ایجاد رانت خواهد شد.

یارانه دارو چگونه پرداخت می‌شود؟
سلامت نیوز : با حذف ارز مبادله‌ای از سایت بانك مركزی؛ ارز تك نرخی 2477 تومان قیمت گذاری شد. افزایش دوبرابری نرخ ارز در بودجه بیشترین تاثیر خود را بر اولویت اول كالا از جمله دارو خواهد گذاشت.

مجلس در بودجه سال 92 ردیف‌ یارانه‌ای تصویب كرد که بر اساس آن به دستگاه هایی که کالاهای گروه 1 را با نرخ ارز مرجع وارد می‌کنند مابه التفاوت ریالی پرداخت ‌شود تا بتوانند ارز مبادلاتی مورد نیاز را برای واردات کالا خریداری کنند. اما نحوه پرداخت آن را مشخص نكرد.

سه روز پیش پس از آنكه دو پیشنهاد اختصاص كارت هوشمند دارو و پرداخت یارانه دارو به حساب خانوار مطرح و رد شد، دکتر شمسعلی رضازاده، معاون داروی سازمان غذا و دارو از اعتبار 1800 میلیارد تومانی برای جبران مابه التفاوت نرخ ارز و 400 میلیون دلار یارانه دارو را به بیمه‌ها خبر داد.

 دكترمحمد حسین قربانی عضو كمیسیون بهداشت در گفتگو با فرارو در این خصوص گفت: «بر اساس بودجه دولت موظف است كه مابه التفاوت ارز مرجع و ارز مبادله ای را به صورت یارانه دارو پرداخت كند ولی مجلس با پرداخت نقدی یارانه دارو مخالفت است چرا كه این كار باعث توزیع ناعادلانه ثروت و ایجاد رانت خواهد شد.»

وی افزود: «بهترین روش پرداخت یارانه دارو از طریق اجرای قانون و تشكیل بیمه همگانی سلامت ایرانیان است. اما به دلیل عدم كارایی وزارت بهداشت و سازمان رفاه و تامین اجتماعی دولت تاكنون نتوانسته است قانون بیمه همگانی را به طور كامل اجرا كند.»

دكتر قربانی در پاسخ به این سوال كه آیا با تغیر نرخ ارز مرجع ما شاهد افزایش مجدد قیمت دارو خواهیم بود یا نه گفت: «در صورتی كه قانون اجرا شود و بیمه ها به پای كار بیایند و مردم در یك سطح از بیمه درمانی برخوردار شوند و یارانه ها به حساب بیمه ها واریز شود، افزایش قیمتی نخواهیم داشت.»

عضو كمیسیون بهداشت مجلس با تاكید بر اینكه دولت باید برای همراهی فشار بیشتری بر بیمه ها اعمال كند گفت: «بیمه ها بخشی از حاكمیت هستند و باید در كنار حاكمیت برای حمایت حضور داشته باشند.»

پس از افرایش 40 تا 90 درصدی قیمت دارو در دو هفته گذشته خبر ها حاكی از این است كه تاكنون سازمان های بیمه گر از پوشش قیمت های سر باز زده اند. به نظر می رسد تا اجرایی شدن قانون بیمه سلامت ایرانیان پرداخت یارانه دارو در هاله از ابهام فرو برود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha