با وجود خبرهایی كه در رابطه با آسیب‌زا بودن ریزگردهای عربی منتشر می شود هنوز دولت برنامه جامعی برای كنترل آن ارائه نكرده است .

افزایش هشدارها به شائبه سرطان زا بودن ریزگردها
سلامت نیوز : رئیس انجمن سرطان ایران با توجه به تركیب ریزگردها از احتمال ایجاد سرطان از طریق ریزگردهای عربی خبر داد. او می‌گوید:«با توجه به ترکیب ریزگردها، امکان ایجاد سرطان از این طریق وجود دارد، اما هنوز نمی‌توان به‌طور قطعی درباره سرطان‌زا بودن ریزگردها اظهار نظر کرد.» پیش از «عبدالله فضلعلی‌زاده»، نمایندگان استان های خوزستان و ایلام ریزگردهای عربی را حامل اورانیوم غنی شده دانسته بودند كه احتمال افزایش سرطان را در شهروندان این استان‌ها و استان‌های دیگر كه تعداد آنها تا به امروز به 22 استان رسیده ، بالا می برد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ پیرموذن عضو فراكسیون محیط زیست مجلس نیز از افزایش سرطان حنجره در میان شهروندان استان‌های درگیر با ریزگردها خبر می‌دهد. ریزگردهایی كه به گفته منتقدان هیچ برنامه ای از سوی سازمان حفاظت محیط زیست و منابع طبیعی برای مهار آنها انجام نگرفت؛ مسئولانی كه چند سالی است یك محدوده 10 ساله را برای حل معضلی كه 15 سال پیش از خوزستان شروع شده بود در نظر گرفته اند.

افزایش سرطان حنجره

به گفته « فضلعلی‌زاده» ریزگردها عوامل آلاینده‌ای در فضا هستند که از راه استنشاق وارد دستگاه تنفسی انسان می‌شوند و بیشترین عوارض ناشی از ریزگردها، صدمه به دستگاه تنفسی خواهد بود. البته او می گوید:«به علت اینکه هنوز برای پزشکان مشخص نیست که ریزگردها تا چه حد حاوی مواد سرطان‌زا هستند و میزان و نوع فعالیت‌شان چگونه است، نمی‌توان به طور دقیق درباره امکان سرطان‌زا بودن ریزگردها به‌ویژه برای دستگاه تنفسی اظهارنظر کرد.»

رئیس انجمن سرطان با اشاره به اینکه وجود ریزگردها می‌تواند خود را به شکل بیماری‌های ریوی و ناراحتی قلبی نشان دهد، می گوید:« به کودکان مبتلا به آسم، بیماری‌های ریوی، بیماران قلبی، افراد سالمند و زنان باردار توصیه می‌کنیم سعی کنند تا حد امکان در فضای آزاد کمتر رفت و آمد کنند تا دچار عوارض ناشی از وجود ریزگردها نشوند.» هرچند كارشناسان و متخصصان از گروه های خاص می خواهند كه در روزهای آلوده وارد فضای آزاد نشوند اما این سوال افكارعمومی از سوی دولتمردان بی پاسخ می‌ماند كه یك شهروند خوزستانی كه روزهای طولانی درگیر ریزگردهای عربی است و برای سالم ماندن باید خود را در خانه حبس كند، علاوه بر اینكه ریتم طبیعی زندگی او مختل می شود با در خانه ماندن هم مشكلی حل نمی شود.

ریزگردها آنقدر ریز هستند كه بتوانند از راه كولر و درز پنجره ها وارد شوند و زندگی را برای اهالی آن سخت كنند. هرچند رئیس انجمن سرطان برای اینكه با دقت بیشتری درباره سرطان زایی ریزگردها صحبت كند نیاز به بررسی های بیشتری دارد اما به گفته «كمال الدین پیرموذن» عضو فراکسیون محیط زیست گزارش های رسیده به این فراکسیون، حکایت از افزایش فزاینده شیوع سرطان حنجره در بین مردم استان های درگیر با پدیده ریزگردها دارد:«در پی وقوع پدیده ریزگردها در طول چند سال گذشته و گسترش آن در استان‌های مختلف،گزارش‌هایی از افزایش شیوع سرطان حنجره در بین ساکنان استان‌های غربی، جنوبی و حتی تهران به فراکسیون محیط زیست مجلس رسیده است.»

دولت هیچ كاری برای حل ریزگردها نكرد

زخم كهنه بی توجهی دولت به وضعیت ریزگردهایی كه سرطان و بیماری‌های تنفسی بسیار را برای ایرانیان به ارمغان آورده اند ، همچنان در حال گسترش است؛ مسئله‌ای كه به اعتراض كمال الدین پیر موذن هم منجر می شود:« متاسفانه دولت هیچ اقدام عملی و ثمربخشی برای مقابله و حتی کاهش ریزگردها که همه ساله با گرم شدن هوا دامنگیر ساکنان استان‌های غربی،جنوبی و مرکزی کشور می شود، انجام نشده است.»

دولت زمانی یك دبیرخانه برای حل ریزگردهای عربی تشكیل داد كه مدیریت آن به سازمان محیط زیست رسید. اعتبار آن هم به همین سازمان داده شد و این مسئله باعث شد تا سازمان جنگل‌ها به نشانه اعتراض، خود را از برنامه مبارزه با بیابان‌زایی بیرون بكشد؛ سازمانی كه مهم‌ترین سازمان در زمینه مبارزه با بیابان و ریزگردها بود. از سازمان حفاظت از محیط زیست هم هیچ برنامه‌ای جز اعتراض به بی توجهی دولت عراق در برخی از اجلاس‌های بین‌المللی چیزی شنیده نشد. همانطور كه پیرموذن هم می‌گوید: «سازمان حفاظت از محیط زیست گزارشی از عملکرد خود در حوزه مبارزه با ریزگردها ارائه نداده است و براساس گزارش فراکسیون محیط زیست، برطرف کردن مشکل ریزگردها پیشرفت فیزیکی نداشته است.»

در حالی كه سلامتی شهروندان 22 استان توسط ریزگردهای عربی تهدید می شود اما آنطور كه پیرموذن می گوید دولت و سازمان حفاظت از محیط زیست حتی در بودجه سنواتی سال 92 ،برای مقابله با ریزگردها مبلغی درنظر نگرفته ‌اند. البته دولت برای رفع مشکل مشكل آلودگی ‌های ناشی از سوخت و نقص خودروهای تهران كه سالانه 5 هزار نفر را به گورستان سرد بهشت زهرا(س) می فرستند هم هیچ اقدامی نكرد و یك شهر 12 میلیون نفری را به دست باد و باران سپرد. باد و بارانی كه از پس آلودگی‌ها برنیامدند. در نهایت هم فراكسیون محیط زیست در میان بی اعتنایی سازمان محیط زیست و دولت به این وضعیت، پس از مطالعه لایحه بودجه و درقالب طرح پیشنهادی، ۵۵میلیارد تومان به مقابله با ریزگردها اختصاص داد.

سمی بودن ریزگردهای ناشی از خشکسالی زاینده رود

پرویز كردوانی كارشناس ارشد مسائل محیط زیست هم یك خبر تلخ دیگری می دهد:«ریزگردهای زاینده رود ناشی از خشکسالی و بایر ماندن زمین های کشاورزی است که سال ها در آنها، از کودهای شیمیایی حاوی فسفر و ازت استفاده شده است. بنابراین به دلیل اینکه از ۱۰۰کیلوگرم کود فسفر استفاده شده در کشاورزی تنها ۳۰کیلوگرم آن توسط گیاه جذب می شود و بقیه مواد به سنگ تبدیل می شود‌، خطر آلوده بودن ریزگردهای سمی به فسفر و ازت سلامت مردم را تهدید می کند.»

كردوانی تاكید می‌كند كه مجلس نباید حتی یک ریال در زمینه مقابله با ریزگردها به سازمان حفاظت محیط زیست بدهد. سازمان محیط زیست كه از طرف رئیس دولت مسئول حل مشكل ریزگردها است ، اعلام كرده كه عراق اجازه نمی‌دهد برای مقابله با ریزگردها در این كشور كار ی انجام شود. همین مسئله محمدی زاده را به این نتیجه رسانده كه اعتبارهای موجود را صرف احیای تالاب های داخلی كند. این تصمیم به نگرانی كردوانی و سایر كارشناسان منجر شده است:«چون منشا بخش بسیار بزرگی از ریزگردها كشورهای خارجی از جمله عراق هستند و برای رهایی از آنها باید فعالیت های بیابان‌زایی را در این كشور دنبال كرد. »

سوال های بی پاسخ

به ریزگردهای حامل اورانیوم، ریزگردهای سمی زاینده رود و ریزگردهای نمكی اضافه می شود و همه آنها به ریه های مردم سرازیر می شوند تا این سوال پیش می آید كه چطور دولتی كه بزرگ‌ترین بحران‌های محیط زیستی را در زمان خود دارد، می‌تواند به راحتی از كنار ماجرا بگذرد و با این بهانه كه بودجه نیست یا كشور عراق اجازه نمی دهد از زیر بار مسئولیت شانه خالی كند؟ دولتی كه نه تنها هیچ قدمی برای حل این معضل ها برنداشت كه با طرح های غیر كارشناسی انتقال آب، واگذاری جنگل‌ها به مردم، اعلام طرح واگذاری هزار متر باغ به هر شهروند ایرانی محیط زیست را در سراشیبی سقوط قرار داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha