سلامت نیوز : نزدیك به نیمی از مردم ایران، سبزیجاتی را می‌خورند كه با فاضلاب خام، یعنی فضولات خانگی تصفیه نشده، پرورش می‌یابد. این سبزیجات یكی از منشاهای آلودگی و بیماری‌های مختلفی مانند وباست كه در سال‌های گذشته، باعث مرگ و میر تعدادی از ایرانیان شده است. با وجودی كه برخی مسوولان می‌گویند در سال‌های اخیر به دلیل اقدامات قانونی و اعمال قانون برای كشاورزانی كه مزارع‌شان را به فاضلاب می‌بندند، آبیاری مزارع با فضولات انسانی كاهش یافته، ولی مزارع 11 استان ایران، همچنان آلوده به فاضلاب است، این یعنی هشدار به جامعه كه در صورت خوردن سبزیجات آلوده، احتمال شیوع وبا وجود دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از اعتماد ؛ طبق آخرین اعلام رسمی مسوولان بهداشتی، مزارع استان تهران، در صدر آلودگی به فاضلاب انسانی است. رییس مركز سلامت محیط و كار وزارت بهداشت دیروز با اشاره به این موضوع، اعلام كرد تا سال 90 حدود 8 هزار هكتار زمین كشاورزی در كشور با فاضلاب خام آبیاری می‌شد. وزارت بهداشت عمدتا با استفاده از روش‌های حقوقی و قضایی این موضوع را پیگیری و در جهت كاهش آن تلاش كرده و به دنبال این اقدامات اكنون 40 درصد از اراضی كه با فاضلاب خام آبیاری می‌شدند، كاهش یافته، یعنی هنوز 5 هزار هكتار از زمین‌های كشاورزی كشور با فاضلاب خام، آبیاری می‌شود.

این اظهارات در حالی بیان می‌شود كه به جز وزارت بهداشت كه وظیفه نظارتی بر آبیاری سالم مزارع را بر عهده دارد، وزارت جهاد كشاورزی به عنوان متولی اصلی تامین آب مزارع تلقی می‌شود و تاكنون گزارشی درباره اقدامات خود در این زمینه منتشر نكرده است. پیش از این نیز برخی از مسوولان درباره آبیاری مزارع با فاضلاب و احتمال شیوع بیماری وبا و سایر امراض عفونی از این طریق، اظهارنظر كرده بودند

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha