یک متخصص زنان و زایمان گفت: کاهش مرگ و میر مادران، باید به یک چهارم و همچنین مرگ و میر کودکان زیر 5 سال نیز بایستی به یک سوم آمار فعلی برسد.

دکتر مریم سالاریان در گفتگو با مهر افزود: در سال بیش از 200 میلیون بارداری در دنیا اتفاق می ‌افتد که 70 میلیون آن منجر به سقط می‌ شود.

وی ادامه داد: از130 میلیون تولد نیز، 4 میلیون به پایان دوره نوزادی نمی‌ رسند و می ‌میرند و 3/3 میلیون هم مرده به دنیا می ‌‌آیند و از این 3/3 میلیون، بیش از یک میلیون در جریان وضع حمل می ‌میرند.

این متخصص زنان و زایمان افزود: به ازای فوت هر مادر ، بیش از 30 مادر دچار عوارض ناشی از دوران بارداری می‌ شوند که بعضا با معلویت هایی نیز همراه است.

سالاریان تصریح کرد: پس از پیروزی انقلاب در شاخص ‌های بهداشتی بهبود چشمگیری داشتیم. به طوری که مرگ و میر مادران از 237 مادر در هر 100 هزار تولد زنده به 5/35 مادر در هر 100 هزار تولد کاهش پیدا کرد و مرگ و میر کودکان زیر 5 سال نیز از 173 در هزار تولد زنده به 33 در هزار تولد زنده کاهش پیدا کرد.

این متخصص زنان و زایمان افزود: هر چند کاهش مرگ و میر مادران و کودکان، چشمگیر است اما هنوز آمار این مرگ و میر بالا است که باید به شدت کاهش یابد.

سالاریان گفت: کاهش مرگ و میر مادران، باید به یک چهارم آمار فعلی تا سال 2015 میلادی برسد و همچنین مرگ و میر کودکان زیر 5 سال نیز بایستی به یک سوم کاهش یابد.

وی اظهار داشت: با توجه به اینکه عمده این مرگ ها مربوط به مرگ و میر نوزادان است و اگر ما نتوانیم مرگ و میر نوزادان را به طور چشمگیری کم کنیم به اهدافی که مکلف هستیم تا سال 2015 برسیم نخواهیم رسید.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha