سلامت نیوز : آب در شیر. مسئله‌ای که دیروز «رحمت‌الله نوروزی»، عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی اعلام کرده است و ادامه داد: «مسئولان سازمان غذا و دارو باید پاسخگوی استفاده از آب در شیر مصرفی مردم باشد. وی با تاکید بر این‌که هیچ دلیل قانع‌کننده‌ای وجود ندارد که استفاده از آب در شیر از سوی مسئولان توجیه شود، گفته است که افزایش هزینه‌های تولید یا افزودن مواد نگه‌‌دارنده نباید به تغییر طعم شیر و آبکی‌شدن آن منجر شود. سازمان غذا و دارو باید با تشدید نظارت‌های خود از بی‌‌کیفیت‌شدن شیر و محصولات لبنی با هر بهانه‌ای جلوگیری کند.»

به گزارش سلامت نیوز به نقل از بهار ؛ «عباس مهدی‌زاده»، مدیرکل موادغذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو، نیز گفت: «وظیفه نظارت بر تولید محصولات لبنی و فرآورده‌های دامی در کارخانه‌ها بر عهده معاونت غذای دانشگاه‌های علوم‌پزشکی است، اما نظارت بر جمع‌آوری و حمل‌ونقل شیر خام از وظایف سازمان دامپزشکی است که زیر نظر وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد. متاسفانه بیشترین مشکل و تقلب در هنگام جمع‌آوری و حمل‌ونقل شیرهای خام اتفاق می‌افتد. این وضعیت باعث می‌شود که در کارخانه‌های تولید محصولات لبنی نظارت بر نحوه جمع‌آوری و حمل‌ونقل شیرهای خام از اهمیت بیشتری برخوردار باشد که سازمان دامپزشکی باید دنبال کند. در حال حاضر بیشترین مشکل، مربوط به سکوهای جمع‌آوری شیرخام است.»

با وجود این مسعود کیمیاگر، به عنوان متخصص تغذیه، در گفت‌وگو با «بهار» گفت: «با توجه به وجود این‌که چربی استاندارد در شیر 5/2درصد است و در صورتی که در آن آب بریزند، میزان چربی تغییر می‌کند» در ادامه بیان کرد: «به نظر نمی‌رسد آنچه عرضه می‌شود مخلوطی از آب و شیر باشد.» «محمدحسین عزیزی» نیز به عنوان یک متخصص تغذیه در گفت‌وگو با «بهار» گفت: «در واقع نمی‌توان به سخنان یکی از نمایندگان مجلس استناد کرد. به‌هرحال همه موادغذایی از‌جمله شیر، پیش از عرضه آزمایش می‌شوند. در این‌باره نیز باید در آزمایشگاه‌های نظارت بر موادغذایی سازمان استاندارد، نمونه گرفت و نتیجه آزمایش دانسیته و وزن مخصوص را دید که چگونه است و آن، ملاک است.» وی در پاسخ به این‌که اگر حتی این سخنان را نادیده بگیریم، به عنوان یک کارشناس نظرش چیست، ابراز داشت: «به‌هرحال اگر کارخانه‌ها تخلف کنند، جریمه می‌شوند و مرتب بر محصولات آن‌ها نظارت می‌شود.»

«علی کاییدی»، از اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی است که در گفت‌وگو با «بهار» تنها به این سخن اکتفا کرد: «ما در نخستین جلسه کمیسیون بهداشت و درمان، مسئولان سازمان غذا و دارو، وزارت جهاد کشاورزی و سازمان استاندارد را به مجلس می‌خواهیم و چرایی این قضیه را جویا خواهیم شد.» اما «مرتضی پیرعلی»، مدیر کل آزمایشگاه‌های وزارت بهداشت، درمان و ‌آموزش پزشکی پنج سال پیش بیان کرده بود که: «پس از وصول گزارش‌ها به وزارت بهداشت، وارد عمل شدیم. شیرهای مشکوک آزمایش و مشخص شد که واقعیت دارد و مقادیر قابل توجهی از شیرهای غیرمجاز و بدون پروانه در کوچه و بازار برای مصرف روزانه مردم در شرق کشور توزیع می‌شد و در اختیار مردم قرار می‌گرفت.

البته این تقلب آلاینده شیر محسوب نمی‌شد و عوارض چندانی نداشت، اما موجب پایین‌آمدن کیفیت شیر مصرفی مردم می‌شد که شناسایی شد.» «امیر‌محمد مرتضویان»، متخصص صنایع غذایی با گرایش شیر و لبنیات و عضو هیات علمی انستیتو تغذیه کشور و دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی، نیز به «بهار» گفت: «در صنعت شیر سه مرحله داریم. مرحله اول دوشیدن شیر است که توسط دامداری‌های سنتی انجام می‌شود که البته این سنتی‌بودن خود معضلی است. مراکزی وجود دارد که شیر دامداری‌ها را جمع‌آوری و بعد به کارخانه ارسال می‌کند که دولتی هستند و توسط دامپزشکی که تحت‌نظارت وزارت جهاد کشاورزی است اداره می‌شوند، اما گاهی واسطه‌هایی هم هستند که از دامداری‌های کوچک، شیر را به مراکز جمع‌کننده می‌فرستند که عموما شخصی هستند.

ممکن است که این مراکز شخصی، برای آن‌که سود بیشتری را با کم‌فروشی نصیب خود کنند، به شیر آب اضافه می‌کنند. پس کارخانه‌های معروف، قطعا شیرهای ناخالص را دریافت نمی‌کنند. مارک‌های معروف پس قطعا شیر مرغوب ارائه می‌دهند. البته آب در شیر برای مردم مشکل‌ساز نیست، اما مردم باید دقت کنند که از خرید شیرهای سنتی و محلی پرهیز کنند، اما به جرات می‌گویم که شیرهای در بازار، سالم است. تنها عیب کار، مربوط به 700 واحد لبنی است که بعضی از‌ آن‌ها پروانه ساخت و علامت استاندارد ندارند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha