سلامت نیوز : عضو هیئت رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با انتقاد از دپوی اقلام دارویی در برخی شرکت‌های پخش دارو، گفت: تخلفات برخی شرکت های پخش دارو در جلوگیری از روند عادی توزیع اقلام دارویی، مبلغی بیش از ۵۰ الی ۱۰۰ درصد سود را به جیب آنان سرازیر می‌کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان ؛ در همین حال رئیس انجمن داروسازان ایران نیز با اعلام دریافت گزارش هایی مبنی بر دپوی دارو از سوی برخی شرکت های توزیع دارو گفت: متاسفانه برخی شرکت های دارویی برای منفعت بردن از نوسان نرخ ارز، داروهایی را که با قیمت ارزان تر وارد یا خریداری کرده اند به بهانه هایی چون انبارگردانی در انبارها دپو می کنند.

رسول خضری عضو هیئت رئیسه کمیسیون بهداشت با انتقاد از انحصاری بودن شرکت‌های پخش دارو، گفت: انحصاری بودن شرکت‌های پخش دارو روند توزیع دارو را دچار اختلال کرده و همین موضوع حوزه سلامت را با چالش‌های جدی مواجه ساخته است. نماینده مردم پیرانشهر وسردشت در مجلس، ادامه داد: متاسفانه در کشور مافیای دارویی وجود دارد که بر واردات و توزیع دارو تصدی یافته است.

ضرورت ایجاد فضای رقابتی سالم در توزیع دارو

این نماینده مردم در مجلس نهم، با تاکید بر تدوین آیین‌نامه غذا و دارو، تصریح کرد: چند تن از اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با همراهی مسئولان سازمان غذا و دارو، درصدد تهیه و تدوین آیین‌نامه‌ منسجمی هستند تا همه موضوعات عمده دارویی کشور را بازنگری کنند که در این راستا مشکلات حوزه توزیع دارو و تخلفات شرکت‌های دارویی نیز برطرف خواهد شد. خضری با تاکید بر ضرورت ایجاد فضای برابر برای فعالیت شرکت‌های پخش دارو، گفت: به طور قطع اگر فرصت توزیع برابر اقلام دارویی به شرکت های مختلف داده شود، انحصاری بودن فعالیت شرکت‌های پخش دارو برطرف می شود و شرکتی که محبوبیت، مقبولیت و مشروعیت داشته باشد در زمینه توزیع دارو موفق تر خواهد بود.

دپوی دارو برای تثبیت قیمت‌ها

عضو هیئت رئیسه کمیسیون بهداشت، با یادآوری این که برخی شرکت‌های دارویی به بهانه انبارگردانی، داروها را نزد خود نگه می‌دارند تا قیمت دارو تثبیت شود، افزود: متاسفانه این گونه اقدامات از سال‌های گذشته در حوزه سلامت وجود داشته است؛ زمانی که دارویی افزایش قیمت می یابد به سرعت کمیاب می شود و حتی در بازار سیاه هم یافت نمی‌شود. این در حالی است که طبق اطلاعات موجود در بخش تولید با هیچ کاهشی روبه رو نبوده ایم. وی تاکید کرد: واقعیت آن است که علت اصلی کمبود دارو عملکرد شرکت های دارویی است زیرا داروها را در انبارها نگه می دارند تا آنها را با چندین برابر قیمت به فروش برسانند.

نماینده مردم پیرانشهر و سردشت در مجلس با بیان این که توزیع نکردن دارو از سوی شرکت‌های دارویی، رانت نامشروعی را پدید می‌آورد، یادآور شد: بسیاری از شرکت‌های دارویی از توزیع نکردن دارو، رانت نامشروعی را به جیب می‌زنند که این موضوع برای بخش بهداشت و درمان کشور زیان‌بار است. وی با تاکید بر سود بالای دپو شدن دارو در انبارهای شرکت‌های دارویی، تصریح کرد: با توجه به حذف ارز مرجع، توزیع نکردن داروها مبلغی بیش از ۵۰ الی ۱۰۰ درصد برای شرکت‌های پخش دارو سود در پی خواهد داشت.

دپوی دارو به بهانه انبارگردانی

دکتر رهبر مژدهی آذر رئیس انجمن داروسازان با تایید برخی گزارش ها مبنی بر نگه داشتن دارو توسط برخی شرکت های توزیع دارو به بهانه های مختلف مانند انبار گردانی، به خراسان گفت:متاسفانه با وجود بازرسی های سازمان غذا ودارو از روند توزیع دارو در سطح داروخانه ها، برخی شرکت های دارویی برای منفعت بردن از نوسانات نرخ ارز و تورم حاصل از آن داروهایی را که با نرخ پایین تری از ارز وارد کشور یا خریداری کرده اند به بهانه انبار گردانی یا به دلایل به ظاهر موجه در انبار های خود دپو می کنند و پس از افزایش قیمت دارو برای توزیع آن اقدام می کنند.

وی با تاکید بر این که چنین شرکت هایی انگشت شمار هستند و نمی توان تخلف آنها رابه دیگر شرکت های تولید کننده،وارد کننده و توزیع کننده دارو تسری داد گفت:نوسانات شدید قیمت ارز،تخصیص ارز مرجع به دارو و تورم باعث بروز برخی انحرافات دربین شرکت های دارویی شده است که امیدواریم با نظارت بیشتر دولت و جایگزینی یارانه دارو با ارز مرجع بخش عمده ای از مشکلات برطرف شود.وی خاطرنشان کرد:تخلفات انجام شده در حوزه داروهای حیاتی که با زندگی برخی بیماران مانند بیماران سرطانی ،صعب العلاج و خاص سروکار دارد، نیست و این داروها با نظارت مستقیم سازمان غذا و دارو وارد کشور و با نظارت مستقیم این سازمان در بین بیماران توزیع می شود.

وی درپاسخ به این که علت توقیف برخی داروها توسط وزارت بهداشت در انبارهای برخی شرکت های دارویی و یا گمرک با وجود نیاز مبرم بیماران به این داروها چیست؟ گفت:همه اقلام دارویی اعم از داروهای حیاتی یا مکمل های دارویی باید پیش از ورود به کشور یا توزیع در سطح داروخانه ها توسط آزمایشگاه های تخصصی سازمان غذا و دارو آزمایش و بررسی و اصالت و تاثیر گذاری دارو توسط سازمان غذا و دارو تایید شود.به همین دلیل پیش از ورود دارو به کشور دارو در گمرک مورد آزمایش قرار می گیرد و پس از تایید اصالت دارو توسط وزارت بهداشت، مجوز توزیع دریافت می کند.درخصوص داروهایی که درانبارهای دارویی برخی شرکت های دارویی توسط وزارت بهداشت توقیف و انبار شرکت پلمب شده است نیز باید گفت:برخی داروهای حیاتی و گران قیمت باید توسط دولت قیمت گذاری و پس از قیمت گذاری نهایی وارد بازار شود.شایان ذکر است تماس خبرنگار خراسان با مسئولان سازمان غذا و دارو به عنوان متولی تولید، واردات و توزیع دارو در کشور نتیجه ای در برنداشت و مسئولان پاسخگوی تماس های خبرنگار خراسان نبودند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha