دوشنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۰
کد خبر: 77555
سلامت نیوز : انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری بار دیگر مشارکت نخبگان و دولت را نوید می‌دهد. جلب مشارکت و استفاده از اتاق فکر فرهیختگان، گویای تدبیر دولت در بهره‌گیری از اعتماد متقابل و احیای جایگاه گروه‌های موثر جامعه است. داروسازان در یکی دودهه اخیر جزء معتمدترین اقشار پزشکی نزد مردم به‌شمارمی‌آیند. اکثریت جست‌وجوگران اینترنتی تمایل دارند اطلاعات دارویی خود را از یک داروساز بگیرند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ؛ همچنین آنان بیشترین ارتباط چهره به چهره را نسبت به سایر صاحبان حرف پزشکی با مردم دارند. در بریتانیا روزانه حدود 6میلیون نفر به داروخانه‌ها مراجعه می‌کنند. به‌عبارت دیگر طی 10 روز، جمعیتی معادل کل جمعیت بریتانیا توسط داروسازان این کشور ویزیت می‌شوند. در کشورهایی که ساختارنظام سلامت آنان برنامه‌محور است، داروسازان از ستون‌های اصلی برنامه‌های توسعه سلامت هستند. همکاری پزشک، داروساز و بیمار، مثلث طلایی درمان را می‌سازد.

اساس این همکاری و نقش‌آفرینی، اعتماد دولت به داروسازان است. با گسترش سبک زندگی ماشینی، کم‌تحرکی و مصرف غذاهای آماده، میزان ابتلا به بیماری‌های مزمن افزایش یافته و متعاقب آن هزینه‌های مترتب بر درمان شامل دارو، بستری، جراحی و... قابل‌توجه است. به همین علت سیستم‌های نوین بیمه‌ای جهت کاهش این‌گونه هزینه‌های درمان بیماری‌ها، به جای نگاه(درمان‌محور) و تقبل پرداخت‌های گاه سنگین دارو و خدمات درمانی، به نگاه (بیمارمحور) با هدف تقویت روش‌ها و فرهنگ «پیشگیری از بیماری‌ها» روی آورده‌اند.

بررسی‌های بسیار دقیق نشان می‌دهد که با اصلاح روش زندگی و نظارت صحیح برروند دارو درمانی بیماران و درنهایت کاهش موارد ابتلا به بیماری‌ها، هزینه درمان به شکل مشهودی کاهش می‌یابد. داروسازان از موثرترین اعضای خانواده پزشکی برای تامین این هدف هستند که سال‌ها به‌طور آکادمیک جدیدترین روش‌های ارتباط چهره‌به‌چهره با بیمار، آموزش و مشاوره با او را فراگرفته‌اند و آماده به‌کارگیری مهارت‌های خود هستند.

این، فرصت مغتنمی برای هر دولتی است تا با یک برنامه‌ریزی مناسب و متمرکز بر دوهدف؛ یعنی1-افزایش سطح بهداشت عمومی 2-کاهش هزینه‌‌های درمان ضمن آماده‌سازی زمینه‌های مساعد و ایجاد انگیزه کافی در داروسازان، مهارت‌های نهفته آنان را به خدمت جامعه درآورده و حداکثر استفاده را از شایستگی‌ها و قابلیت‌های آنان به‌عمل آورد. بر اساس مطالعه‌ای در سال 2011 در آمریکا به ازای هر یک دلار سرمایه‌گذاری برای خرید خدمات مراقبتی داروسازان توسط دولت، 5/16 دلار صرفه‌جویی در هزینه‌های درمانی انجام شد. از نظر حرفه‌ای و شغلی، داروسازان به‌شدت مشتاق ارائه مهارت‌های کم‌نظیر خود در ارتباط با لایه‌های مختلف بیماران هستند اما انگیزه‌های معنوی و البته مادی برای این تحول موجود نیست.

وجود این ذهنیت که دولت تمایلی برای جلب مشارکت داروسازان ندارد از یکسو و وضعیت اقتصادی داروخانه‌ها و داروسازان که نوعی ورشکستگی اعلام‌نشده است از سوی دیگر از عوامل این کم‌انگیزگی هستند. پررنگ‌ترین خاطرات داروسازان از آنچه در سالیان اخیر بر آنان گذشت، افزایش غیرواقعی مالیات داروخانه، رشد هزینه‌های جانبی، کاهش
حاشیه سود دارو، انتظارهای گاه تا 6 ماهه برای دریافت مطالبات از سازمان‌های بیمه‌گر و افزایش نظارت‌ها و از همه مهم‌‌تر احساس عدم ایفای نقش موثر در زنجیره سلامت بوده است.

عواملی که باعث شده حداکثر توان داروسازان، صرف گذران امروز به امید فردا باشد. در اکثریت کشورهای درحال توسعه، خدمات داروسازان به نحو رضایت‌بخشی ارزش‌گذاری و از آنان خریداری می‌شود. بنابراین داروسازان فارغ ازدغدغه درآمد، تمام تلاش خود را جهت مشاوره، آموزش، پایش و پیگیری درمان بیمار به کار می‌گیرند. خرید عادلانه خدمات مشاوره‌ای داروسازان توسط دولت و ارزشگذاری مناسب این خدمات، یک بازی برد-برد برای دولت و گروهی قابل توجه از نخبگان جامعه است که سود نهایی و حداکثری آن نصیب «مردم»، یعنی اصلی‌ترین گیرندگان خدمت در نظام سلامت خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha