دوشنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۰
کد خبر: 77559
سلامت نیوز : هیچ وقت خاطره «زینب» از ذهن من و بسیاری از دوستانی که در دوره بارداری‌اش با او ارتباط داشتند، پاک نمی‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فرهیختگان ؛ ماه‌های اول بارداری‌اش بود و هر وقت صحبت از زایمان و نحوه آن می‌شد، چنان از محاسن زایمان طبیعی سخن می‌گفت که همه خانم‌های هم‌صحبتش را وسوسه می‌کرد حداقل یک بار این روش را تجربه کنند، و به یاد می‌آورم همیشه صحبتش را با این اظهارات تمام می‌کرد: «محاسن زایمان را کنار بگذاریم. من برای آن درد مقدس، که می‌گویند تمام گناهان مادر را می‌بخشد برای یک لحظه بی‌گناه بودن، طبیعی زایمان می‌کنم.» البته همه‌مان می‌دانستیم که او نمی‌خواهد حتی برای یک لحظه به عوارض سزارین فکر کند و خودخواسته به آن تن دهد. ماه‌ها گذشت و از «زینب» خبری نداشتم تا اینکه در یک جمع دوستانه باز او را دیدم با دختر کوچولوی
دو ماهه‌اش.

دختر در آغوشش بود نگاهی به هر دو انداختم و پس از احوالپرسی‌های معمول صحبت را به زایمانش کشاندم. چهره‌اش ناراحتی همراه با عصبانیت را القا می‌کرد و خاطره‌ای عجیب را برایم بازگو کرد و گفت: «هر بار به مطب دکترم می‌رفتم، از زایمان طبیعی می‌گفتم و او مرا به عمل سزارین ترغیب می‌کرد. دکترم همیشه می‌گفت: برای چه باید این همه درد را تحمل کرد. در تمام این ۹ ماه تمایل من به زایمان طبیعی بود اما تشویق او به سزارین بر گفت‌وگوهایمان حاکم می‌شد. تا اینکه ماه آخر بارداری‌ام به من گفت اگر شرایط مهیا باشد، زایمان طبیعی را انجام می‌دهم با این شرط که ۱۰ روز پیش از زایمان به بیمارستان بروم و آزمایش‌هایی را انجام دهم تا آمادگی‌ام برای این نوع زایمان را تایید کند. من هم بی‌خبر از سیر اتفاقات بعدی به همراه همسرم به بیمارستان رفتم.» پس از آن به خنده گفت: «وقتی بیرون آمدم، دخترم در آغوشم بود.»

وقتی تعجب این اتفاق را در چهره‌ام دید، ادامه داد: «من هم متعجب از روند کارها به دکترم اعتراض کردم و او تنها این را گفت که بیش از این نمی‌توانستیم منتظر بمانیم. برای نوزاد بهتر بود زودتر متولد شود و برای همین سزارین انجام دادیم.» این گفت‌وگو مرا به این فکر انداخت که شاید مشکلی وجود داشته و به او توضیح ندادند اما گفت‌وگویم با همسر وی هم اطلاعات بیشتری در اختیارم نگذاشت تا اینکه انتشار این خبر که46 درصد زایمان در ایران به صورت سزارین است، مرا برای کسب اطلاعات بیشتر مشتاق کرد.

  علت افزایش سزارین، درخواست زنان باردار نیست
همزمان با انتشار چنین خبری دکتر ناهید خداکرمی، رئیس انجمن علمی مامایی ایران در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران اظهار کرد: در برخی محافل علمی اعلام می‌شود علت اصلی افزایش سزارین درخواست زنان و رویکرد جامعه به انجام زایمان به روش سزارین است در صورتی ‌که تحقیقات انجام‌شده نشان می‌دهد یکی از علل اصلی سزارین، تشویق زنان به تولد انتخابی و زایمان به روش جراحی و همچنین ترساندن از درد زایمان طبیعی است که متاسفانه این امر به جزئی از برنامه‌های مراقبت‌های دوران بارداری برخی از متخصصان زنان تبدیل شده است.

وی در ادامه گفت: به محض اینکه مادر باردار در مورد نوع زایمان و حتی تمایلش به انجام زایمان طبیعی سوال می‌کند، برخی پزشکان معالج پاسخ می‌دهند که مگر در قرن بیست و یکم کسی طبیعی زایمان می‌کند که می‌خواهی زایمان طبیعی داشته باشی و مگر انسان سراغ درد کشیدن می‌رود که تو می‌خواهی زایمان طبیعی داشته باشی و شنیدن همین جمله کافی است تا زن باردار را دچار تردید کند و در مرحله بعد که مشخص کردن تاریخ زایمان به صورت انتخابی و به توصیه پزشک انجام می‌شود، مادر باردار به این امر تن می‌دهد و خود نیز متقاضی طراحی زمان تولد نوزاد آن هم به روش جراحی است.

با این اظهارات سراغ دکتری که «زینب» در دوران بارداری به آن مراجعه می‌کرد، رفتم و در گفت‌وگویی غیررسمی، پیگیر این موضوع شدم. این متخصص زنان اظهار کرد: من بیمارانی را که قصدشان زایمان طبیعی است، کمتر می‌پذیرم و ترجیح و تشویقم این است که زایمان طبیعی را کنار بگذارند. پس از آنکه از عوارض سزارین صحبت کردم، تنها این را گفت: می‌دانم سزارین عوارض بیشتری دارد اما راحت‌تر و کم‌دردسرتر است. بر همین اساس دکتر «زینب» یکی از همان پزشکانی است که رئیس انجمن علمی مامایی ایران به آن اشاره کرده بود. البته این سخنان کاملا درست بود چنان که دکتر نسرین انگجی در یادداشتی در این زمینه نوشته است: «متاسفانه برخی پزشکان به خاطر اینکه ریسک یک زایمان مثلا با دستگاه (واکیوم یا فورسپس) را متحمل نشوند، فورا بیمار را سزارین می‌کنند و البته هزینه بیشتری صرف می‌شود.» و برای پزشک هم از لحاظ مالی مناسب‌تر است.

 شاید در ابتدا این تصور وجود داشته باشد که این اظهارنظرها محدود است و به عبارتی نظر شخصی افراد است اما صحبت محمدحسن طریقت‌منفرد، وزیر بهداشت در حاشیه مراسم روز جهانی ماما مهر تاییدی بر این اظهارات زد. وزیر بهداشت با بیان اینکه پزشکی در دنیا کاری گروهی است به‌ویژه رشته‌هایی مانند زنان و زایمان که وضع اورژانسی زیادی دارند و اگر مراقبت نشود ممکن است مشکلاتی به وجود آید، افزود: چون به صورت فردی کار می‌کنیم، یک پزشک زنان و زایمان نمی‌تواند ۲۴ ساعته مقیم و در دسترس بیمارش باشد و چون وقت‌مان محدود است، در روند طبیعی زایمان مداخله می‌کنیم. وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اضافه کرد: گاهی روزها و ساعت‌ها مسیر رشد جنین را تغییر می‌دهیم و اصطلاحا به او می‌گوییم چه زمانی باید به دنیا بیاید و این از علل اصلی افزایش سزارین در کشور است.

  عواملی که زایمان سزارین را ضروری می‌کند
البته این اظهارات به این معنی نیست که هرگاه پزشکی دست به عمل سزارین زد یعنی منافع خود را در نظر دارد یا قصدش این است که سود زمانی و مالی کند. گاه شرایط به‌گونه‌ای پیش می‌رود که انجام عمل سزارین ضروری می‌شود و ممکن است جان مادر و کودک در زایمان طبیعی به خطر بیفتد. دلایل مورد قبول برای اجرای یک سزارین چنین است:
۱- عدم تطابق سر جنین با لگن مادر: به این ترتیب که با وجود انقباضات زایمانی، پیشرفت زایمان خوب نیست یا اینکه در معاینه داخلی متوجه این عدم تطابق می‌شوند.
۲ – زجر جنین: زجر جنین به معنای تغییرات بارز در تعداد ضربان قلب جنین است که نشان‌دهنده این موضوع است که میزان اکسیژن خون او کافی نیست و مواد زائد خونش بیش از اندازه است.
۳ - طرز قرار گرفتن غیرعادی جنین: وضعیت طبیعی قرار گرفتن جنین به صورت سر به پایین و داخل لگن مادر است. اگر مثلا جنین به صورت عرضی قرار گیرد، امکان زایمان طبیعی وجود ندارد.
۴- مشکلات مربوط به جفت و بند ناف: اگر جدا شدن زودرس جفت صورت گیرد یا جفت به جای اینکه در قسمت فوقانی رحم واقع شود، روی دهانه رحم قرار گیرد (جفت سرراهی).
۵- دخالت‌های پزشکی بیش از اندازه در دوره دردهای زایمانی: مصرف داروهای مسکن زودتر از موقع یا داروهای محرک انقباضات (بیش از حد مجاز) می‌تواند پیشرفت زایمان را کند کند و به علت طولانی شدن زایمان، سزارین انجام شود.
البته چون تمایل مادران برای این عمل نیز در افزایش سزارین در کشور بی‌تاثیر نیست، این نکته را نیز به مادران باید گفت که مادران باردار به هیچ عنوان حتی برای یک روز حق زندگی داخل رحمی را از نوزاد خود نگیرند و اجازه دهند جنین از کانال طبیعی و براساس سیر طبیعی به دنیا بیاید تا تبعات بعدی این عمل را متحمل نشوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha