سلامت نیوز : محمود خدادوست در مراسم رونمایی از کتاب قربانیان حوادث رانندگی دهه 80 از نگاه آمار در سازمان پزشک قانونی کشور گفت: رونمایی از این کتاب را باید به فال نیک گرفت چرا که این کتاب و آمار آن می‌تواند برای کاهش حوادث آسیب‌های اجتماعی مورد استفاده همه گروه‌ها قرار بگیرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ خدادوست تصریح کرد: امروز ما رونمایی از کتاب را نداریم بلکه رونمایی از یک دیدگاه و تفکر جدید را داریم که بدون اغراق باید بگوییم که با حضور شجاعی در رأس سازمان پزشکی قانونی و استفاده از تمام ظرفیت‌ها توانستیم در حوزه آسیب‌های اجتماعی و حوادث یک بستر اطلاعاتی و آماری صحیح را به وجود بیاوریم.

وی با اشاره به تدوین کتاب قربانیان حوادث رانندگی در دهه ۸۰ گفت: 70 نفر از نیروهای ستادی و استانی در پزشک قانونی به همراه مسئولان آماری در کل کشور درگیر این پروژه عظیم بوده است و تهیه چنین مجموعه‌ای بسیار ارزشمند است چرا که می‌تواند ۳ عامل جاده، انسان و خودرو را که در تصادفات نقش مؤثری دارد بیان کند.

رئیس مرکز تحقیقات پزشکی قانونی کشور تصریح کرد: این کتاب یک تلاش بی‌وقفه دو ساله است که با 570 صفحه و 18 فصل به تعیین مقدار کشته‌ها، تفکیک نوع خودرو، عابران پیاده و علت فوت و بررسی 5 ساله تلفات نوروزی پرداختند.

وی ادامه داد: در دهه 80 بیش از 241 هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند و 15 برابر این عدد مصدومان و معلولان ناشی از حوادث ترافیکی است.

وی اظهار امیدواری کرد که یک بسیج ملی برای کاهش حوادث ترافیکی در کشور تشکیل شود و حوادث رانندگی به عنوان معظلی جدی تلقی شود.

وی به آمار موجود در این کتاب اشاره داشت و گفت: به طور متوسط به ازای هر 100 هزار نفر 35 نفر در حوادث رانندگی کشته می‌شوند که در سمنان این آمار به 78 نفر و در تهران 22 نفر را شامل می‌شود.

وی ادامه داد: میانگین سن قربانیان 37 سال است و حدود 51 درصد از حادثه‌دیدگان در محل حادثه فوت می‌کنند و 39 درصد نیز در حین رسیدن به بیمارستان جان خود را از دست می‌دهند.

رئیس مرکز تحقیقات پزشکی قانونی کشور ادامه داد: علت نهایی مرگ 55 درصد ضربه سر بوده است و 41 درصد قربانیان رانندگی، 34 درصد سرنشین و 34.2 درصد عابر پیاده بوده‌اند.

خدادوست افزود: در 61 درصد موارد قربانیان حاصل برخورد دو خودرو با هم بوده‌اند و 35 درصد قربانیان قربانی ماشین‌های سواری و 25.7 درصد قربانی موتورسیکلت بوده‌‌اند.

وی به نقش وسیله نقلیه درگیر در تصادفات اشاره داشت و گفت: یک سوم کشته‌شدگان قربانی ماشین‌های سواری، یک پنجم یعنی معادل 19 درصد قربانی کامیون و تریلر بوده‌اند و در 21 درصد دیگر اصلاً خودرویی درگیر نبوده است و واژگونی و تصادف با گاردریل علت اصلی حادثه بوده است.

خدادوست به آمار 5 ساله مندرج در این کتاب اشاره داشت و افزود: 21 درصد حوادث در جاده‌های برون‌شهری و 30 درصد حوادث و کشته شده‌ها در جاده‌های درون شهری اتفاق افتاده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha