سلامت نیوز : محمد حسن طریقت منفرد صبح امروز در همایش روز جهانی جمعیت که در سالن همایش‌های صدا و سیما برگزار شد به وضعیت رشد جمعیت در کشور اشاره کرد و گفت: ایران در زمینه کنترل جمعیت سریعتر از برنامه پیش‌بینی شده حرکت کرده به طوری که طی سال‌های اخیر میانگین نرخ رشد جمعیت از بالای عدد 6 به 1.8 رسیده است.این در حالی است که قرار بود در سال مورد نظر میانگین نرخ رشد جمعیت به 2.1 برسد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وی ادامه داد: تمام آمارها نشان می‌دهد که زمینه اجرای هر سیاست کارشناسی شده‌ای در کشور وجود دارد اما نباید فراموش کرد که به موازات کاهش جمعیت تغییر سیاست‌گذاری‌ها و تصمیم‌گیری‌های جدیدی در این راستا باید به سرعت اتفاق بیفتد.

طریقت منفرد با بیان اینکه سیاست‌های جمعیتی هم تکلیف قانونی و هم اعتقادی ماست افزود: به هیچ وجه قائل به چیزهایی که برایمان دیکته می‌شود نیستیم و تابع قوانین خود به ویژه خط مشی مقام ولایت هستیم.

وزیر بهداشت افزود: همان طور که آمارها نشان می‌دهد باید مسیری که در زمینه سیاست‌های جمعیتی برایمان ترسیم شده رعایت کرده و حداکثر سعی‌مان را در حفظ و صیانت از سلامت مادر و کودک داشته باشیم ضمن اینکه مقوله پیشگیری نیز باید مدنظر قرار گیرد و تحت هیچ شرایطی ضرورتی ندارد که از روش‌های سالم و بهداشتی در کنترل بارداری جلوگیری کنیم.

رعایت حفظ سلامت افراد نکته‌ دیگری بود که وزیر بهداشت بر آن تأکید کرد و گفت: باید در تمام برنامه‌ریزی‌ها این نکته در دستور کار قرار گیرد و مهمترین آن تعریف نهاد خانواده از طریق سبک زندگی است. نباید اجازه داد کرکس‌های اجتماعی غرب که البته برخی از آن‌ها به ویژه روابط جنسی از نظر ما غیر معقول است و نهاد خانواده را به انحطاط می‌کشاند ما را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

وی با اظهار تأسف از مسائلی از جمله همجنس گرایی در کشورهای غربی خاطرنشان کرد: در چنین مواردی نه تنها نباید از آنها تبعیت کنیم بلکه باید مراقب بود تا گرفتار الگوهای نامطلوب آنها نشویم و با فراهم آوردن زمینه‌های لازم برای نسل جوان و آموزش‌های اعتقادی و اجتماعی به ویژه برای سنین ازدواج مراقب نهاد خانواده باشیم.

تقویت ازدواج به موقع، جلوگیری از جدایی‌ها و ایجاد اشتغال معقول برای قشر جوان سه نکته کلیدی بود که طریقت منفرد اظهار کرد در این زمینه مقداری نابسامانی وجود دارد.

وی گفت: آن قدر که کشور به نیروی ماهر نیاز دارد به نیروی دانشگاهی نیاز ندارد. این در حالی است که فقط به فکر تقویت مراکز آموزش عالی هستیم و از مراکز آموزش مهارت دور شده‌ایم و به تازگی متوجه این پدیده غیر معقول شده‌ایم اما سرعت حرکت ما در این زمینه بسیار کند است.

وزیر بهداشت گفت: متاسفانه در کشورهای همسایه هیچ اقدام جدی برای جلوگیری و محدودیت تولید مواد مخدر انجام نمی‌شود و ورود مواد مخدر صنعتی جدید از قبیل روانگردان‌ها قشر جوان را تحریک می‌کند و باید تمهیدات جدی در این زمینه قائل شویم.

 در پایان اظهار امیدواری کرد تا وزارت بهداشت در آینده یکی از اولویت‌های کاری خود را ورود غذای سالم بر سر سفره مردم قرار دهد چرا که کشور ما نیز مانند نقاط مختلف دنیا و حتی بیشتر از آنها گرفتار تغذیه غیر سالم است و در زمینه تولید، نگهداری و فرآوری مواد غذایی مشکلات فراوان داریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha