سلامت نیوز : فاطمه رخشانی صبح امروز در مراسم روز جهانی جمعیت که در سالن همایش‌های صدا و سیما برگزار شد وزارت بهداشت را یکی از نهادهای بسیار تأثیرگذار در تنظیم جمعیت برشمرد و گفت: این نهاد باید سیاست‌های متناسب با شرایط کشور را اتخاذ کند و با اهتمامی که در وزارت بهداشت طی سالهای اخیر وجود داشته و کمک نهادهای داخلی و بین‌المللی وضعیت سیاست‌های جمعیتی را مشخص کرده‌ایم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وی با اشاره به قوانین مصوب مجلس در سال 1364 برای تنظیم و کاهش جمعیت در کشور خاطرنشان کرد: براساس سیاست‌گذاری‌ها قرار بود، جمعیت کشور طی 25 سال کنترل شود اما این راه را ما در عرض 6 سال پیمودیم و سرعت کاهش جمعیت بسیار تندتر از برنامه بود و اکنون به این نتیجه رسیده‌ایم که تعداد فرزندآوری که باید طبق استاندارد جهانی حداقل 2.1 باشد در کشور ما به طور میانگین 1.79 است.

رخشانی ورود وزارت بهداشت و سایر نهادهای مرتبط برای تنظیم جمعیت را ضروری دانست و افزود: نباید فراموش کرد که یکی از وظایف اصلی وزارت بهداشت سلامت جامعه است که سلامت مادر و کودک در رأس آن قرار دارد.

معاون بهداشت وزیر بهداشت بالا رفتن سن ازدواج را یکی دیگر از عناصر تأثیرگذار در جمعیت عنوان کرد و گفت: اکنون میانگین سن ازدواج در مردان 27 سال و در زنان سن 24 سالگی است که باید تدابیری در این راستا انجام شود.

به گفته رخشانی یکی از بحث‌هایی که سازمان‌های بین‌المللی برای روز جهانی جمعیت مطرح کردند کاهش بارداری‌های ناخواسته است.

وی گفت: از سال 1396 به این طرف هر 7 سال درصد بارداری‌های گروه سنی پایین کاهش یافته چون سیاست کشور کاهش و کنترل بارداری‌های پرخطر بوده است در عین حال چون روابط نامشروع در حاملگی‌های ناخواسته که در کشورهای دیگر مشکل‌ساز شده در جمهوری اسلامی ایران به دلیل چارچوب‌های اخلاقی به آن شکل وجود ندارد و ما باید ازدواج جوانان را در سن مناسب جدی بگیریم.

رخشانی تصریح کرد: ارزیابی‌ها در سنین مختلف به ویژه در بین نوجوانان کشور نشان می‌دهد که 21 درصد نوجوانان ما دچار اضافه وزن و چاقی هستند که قاعدتاً این عارضه بر سلامت آنها و ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر و حتی روند باروری ممکن است تأثیرگذار باشد.

رخشانی استفاده از مشاوران بین‌المللی برای طراحی برنامه‌های مناسب و سیاست‌گذاری‌های جمعیتی در آینده را از نکات حائز اهمیت دانست.

مراسم روز جهانی جمعیت امسال برای نخستین بار به طور مشترک توسط وزارت بهداشت و سازمان ثبت‌ احوال کشور با شعار سلامت باروری جوانان و داشتن فرزندانی سالم در سالن همایش‌های صدا و سیما در تهران در حال برگزاری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha