سلامت نیوز : مدیر آموزش و پژوهش بنیاد بین‌المللی پیشگیری و کنترل دیابت گفت: دیابت از انواع بیماری‌های وابسته به رژیم غذایی است و با توجه به تغییرات عمده‌ رژیم غذایی در ماه رمضان باید به این بیماری توجه ویژه‌ای کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ فرهاد رجب پور درهمایش دیابت و روزه داری تصریح کرد: دیابت تیپ یک که حاصل تخریب سلول‌های پانکراس است و موجب افزایش قند خون می شود علائمی چون پرخوری، پرنوشی و پرادراری را به دنبال دارد.

وی در خصوص دیابت تیپ 2 اظهار کرد: این دیابت یک اختلال متابولیک است که با افزایش قند خون و ایجاد مقاومت نسبت به انسولین تشخیص داده می شود.

رجب پور عنوان کرد: تفاوت عمده این دو نوع دیابت در نوع انسولین است که در دیابت تیپ یک با فقدان کامل انسولین و در دیابت تیپ 2 با فقدان نسبی آن مواجه هستیم.

وی با اشاره به اینکه 95 درصد دیابتی‌ها به دیابت تیپ 2 مبتلا هستند، افزود: چاقی یکی از علل اصلی دیابت تیپ 2 است و برخلاف دیابت تیپ یک است که بیشتر به دنبال عوارض وراثتی و ژنتیکی است.

رجب پور اذعان کرد: یکی از خطرناک‌ترین عوارض بیماری دیابت افت قند خون و همچنین افزایش قند خون است. از دست دادن آب بدن نیز از جمله عوارض روزه داری برای بیماران دیابتی است.

وی خاطر‌نشان کرد: خطر افت قند خون در بیماران دیابتی تیپ یک در ماه رمضان 4 تا 7 برابر بیشتر می شود ولی در بیماران دیابتی تیپ 2 این میزان به 7 تا 8 برابر می رسد.

وی در خصوص مزایای روزه داری برای افراد دیابتی یادآور شد: روزه داری سبب بهبود هموگلوبین می‌شود که به دنبال آن قند خون نیز بهتر کنترل می شود.

مدیر آموزش و پژوهش بنیاد بین المللی پیشگیری و کنترل دیابت اظهار کرد: بیمارانی که قبل از ماه رمضان دچار افت شدید قند خون، افت هوشیاری و کنترل نامناسب قند خون می‌شوند در زمره بیماران پرخطر هستند.

وی اضافه کرد: کنترل قند خون به این معنی است که قند خون یک روند ثابت داشته باشد زیرا نوسانات قند خون سبب تشدید عوارض دیابت می شود.

رجب پور ادامه داد: بیمارانی که قبل از ماه رمضان مبتلا به "کمای هیپرگلیسمی" می‌شوند، بیمارانی که دچار بیماری‌های حاد قلبی- عروقی، فشار خون، صرع کنترل شده، عوارض کلیوی پیشرفته، تشنج و اختلالات شناختی شده‌اند و همچنین زنان باردار نیز جزو گروه پرخطر دیابت هستند.

وی افزود: بیماران پرخطر نباید اقدام به روزه داری کنند مخصوصا اگر به دنبال افت قند خون یکی از عوارض بروز پیدا کند.

افراد دیابتی اموزش دیده کمتر دچار افت قند خون می شوند

وی تصریح کرد: افراد دیابتی هم از نظر ترکیبات رژیم غذایی و هم از نظر مصرف داروها باید آموزش کافی و لازم را فرا گیرند زیرا مطالعات نشان داده است افراد دیابتی آموزش دیده نسبت به افراد آموزش ندیده، 4 برابر کمتر دچار افت قند خون می‌شوند.

رجب پور خاطر‌نشان کرد: افراد دیابتی در ماه مبارک رمضان برای جلوگیری از افت قند خون 20 درصد از میزان انسولین خود را کاهش دهند.

وی گفت: افرادی که دیابت کنترل شده و ورزش منظم دارند و هم چنین کسانی که برای کنترل قند خون خود فقط از"مت فورمین" استفاده می‌کنند جزو افراد کم خطر دیابتی در روزه داری محسوب می‌شوند.

رجب پور بیان کرد: علائم افت قند خون شامل تپش قلب، تعریق، ضعف و خستگی، لرز، سردرد، گیجی، تحریک پذیری و اختلال دید است.

مدیر آموزش و پژوهش بنیاد بین المللی پیشگیری و کنترل دیابت عنوان کرد: افراد دیابتی در ماه رمضان سحری را در نیمه شب مصرف نکنند و از خوردن غذاهای چرب، شیرین و سرخ شده نیز پرهیز کنند.

وی با اشاره به اینکه افراد دیابتی باید از سبزیجات و میوه‌جات تازه و آب به مقدار لازم استفاده کنند، اظهار کرد: افراد دیابتی قند خون خود را قبل از سحر، 3 ساعت بعد از آن، قبل از افطار و 3 ساعت بعد از آن اندازه گیری کنند.

رجب پور در خصوص افراد دیابتی که از روزه داری منع شده‌اند، گفت: افرادی که درماه رمضان در طول روز قند خون کمتر از60 دارند همچنین قند خون کمتر از 70 در ساعات اولیه روزه داری نباید اقدام به روزه گرفتن کنند.

وی تصریح کرد: افراد دیابتی در صورت داشتن رژیم غذایی مناسب، ورزش منظم و کنترل قند خون می‌توانند روزه بگیرند.

رجب پور در پایان خاطر‌نشان کرد: ارزیابی کامل بیمار قبل از شروع ماه رمضان و تشخیص خطرات احتمالی بیماری، بهترین اقدام برای کنترل دیابت است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha