دوشنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۲ - ۱۵:۴۲

سلامت نیوز : یک فوق تخصص غدد گفت: ورزش بیشترین تاثیر را بر کاهش تری‌ گلیسیرید خون (از انواع چربی خون) دارد.

دکتر بهمن قادریان در گفت‌وگو با (ایسنا) ، اظهار‌ کرد: چربی‌های خون به دو دسته تری‌گلیسیرید و کلسترول تقسیم می‌شوند که فعالیت‌های ورزشی به شکل قابل توجهی بر کاهش تری‌گلیسیرید خون تاثیر دارند ولی اثر آن بر کلسترول مضر خون فقط 10 درصد می‌تواند باشد.

وی ادامه‌ داد: اگر فردی فعالیت ورزشی زیادی داشته باشد، می‌تواند تری گلیسیریدهای خیلی بالا را هم کاهش دهد. همچنین یکسری کلسترول‌های مفید به نام HDL در خون وجود دارد که با ورزش کردن می توانیم این کلسترول‌ها را بالا ببریم. بالا رفتن این کلسترول‌ها احتمال دچار شدن به بیماری‌های قلبی و عروقی را به طور قابل توجهی کاهش می‌دهد.

قادریان درباره درمان چربی‌ خون از طریق ورزش گفت: برای درمان باید به نوع چربی توجه شود. به طور مثال تری‌گلیسیرید‌های بالا را به وسیله ورزش می‌توان درمان کرد ولی کلسترول بالا به غیر از ورزش نیاز به درمان دارویی هم دارد. البته کلسترول‌ها به دو دسته LDL و HDL تقسیم می‌شوند که کلسترول‌های LDL، مضر و HDL‌ها مفید هستند و میزان آن با ورزش کردن بالا می‌رود.

این فوق تخصص غدد با اشاره به این که ورزش‌های سنگین و مسابقه‌ای در کاهش و درمان تری‌گلیسیریدهای خون تاثیر بیشتری دارند، تصریح کرد: حداقل فعالیتی که به بیماران توصیه می‌شود پیاده روی تند یا دو آرام است. البته هر چه فعالیت‌های ورزشی بیشتر و سنگین‌تر باشد، اثر بیشتری بر کاهش تری‌گلیسیرید دارد. البته در ابتدا فرد باید به پزشک مراجعه کند تا درصد تری‌گلیسیرید خون او مشخص و از این طریق، ورزش مورد نظر برای او تجویز شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha