سلامت نیوز : رییس سازمان نظام پرستاری پس از دریافت مصوبه هیات دولت برای اجرای مهم‌ترین قانون حوزه پرستاری در هشت خرداد ماه سال جاری که تا پیش از این و پس از موافقت با آن در مجلس در سال 86، علی رغم تلاش‌های بسیارهیچ گاه به مرحله اجرا نزدیک نشده بود، در گفت وگو با خبرنگار ایسنا به مرور اتفاقات رخ داده در این مدت پرداخت.

محمد میرزابیگی در گفت‌وگو با (ایسنا)، با بیان اینکه قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری و تعدیل کارانه‌های پرستاری در 13 تیرماه سال 1386 به تصویب رسید، اظهار می‌کند: در تبصره 2 این قانون آمده است که آیین‌نامه اجرایی مربوط حداکثر شش ماه پس از تصویب قانون باید با همکاری مشترک وزارت بهداشت، وزارت کار، رفاه و تامین اجتماعی و سازمان نظام پرستاری تهیه و پس از تایید شورای عالی بیمه خدمات درمانی به تصویب هیات وزیران برسد.

رییس سازمان نظام پرستاری با بیان اینکه وقتی این قانون مصوب شد و کار را شروع کردیم، سازمان الزامات لازم برای فراهم کردن همه مقدمات مربوط به تدوین آیین‌نامه را در دست گرفت، می‌گوید: برای اجرای این قانون حدود 12 شرط پیش‌روی ما قرار گرفت که تحقق تک‌تک آن‌ها سه سال طول کشید.

شرح وظایف پرستاران پس از 20 سال بازنگری شد

میرزابیگی با بیان اینکه در همان زمان شرح وظایف پرستاران پس از 20 سال بازنگری شد، عنوان می کند: نوع خدمات پرستاری مورد ارائه را به دو بخش تقسیم کردیم، بخش نخست خدمات سرپایی و دیگری خدمات بستری بود. خدمات سرپایی حدود 20 تا 25 درصد کل خدمات گروه پزشکی را تشکیل می‌دهد که متاسفانه توسط پرستاران انجام می‌شود ولی چون پرستاران پروانه کار ندارند در تراز پزشکی حساب می‌شود.

وی می افزاید: اولین اثری که اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری بر جای می‌گذارد، این است که قیمت 25 درصد خدمات پزشکی را می‌شکند و به یک پنجم تا یک بیستم قیمت فعلی ارائه خدمات می‌رساند. درواقع این بخش از خدمات به طور میانگین با یک پانزدهم قیمت فعلی ارائه خواهد شد.

در یک مقطع زمانی سه ساله وزارت بهداشت روبروی ما قرار گرفت

رییس سازمان نظام پرستاری با اشاره به اینکه علاوه بر تمام موارد فوق، آیین‌نامه اجرایی این قانون هم در همان زمان نگاشته شد، ادعا کرد: در یک مقطع زمانی سه ساله وزارت بهداشت روبروی ما قرار گرفت. در صورتی که برای تعیین استانداردهای خدمات پرستاری ساعت‌ها کار کارشناسی عمیق انجام شده بود.

میرزابیگی ادامه می‌دهد: تمام 527 خدمت استاندارد شده را در تمام کشور زمان‌سنجی کردیم. به عنوان مثال برای سنجش زمان مورد نیاز برای گرفتن فشار خون بیمار شش ماه زمان صرف شد تا نتایج در 12 استان کشور که به سه سطح متوسط، پیشرفته و محروم تقسیم‌بندی شده بودند، جمع‌آوری شود و در نهایت محاسبه شد که زمان‌سنجی فشار خون چقدر است.

رییس سازمان نظام پرستاری با بیان اینکه این تلاش‌ها باعث شد تا وزارت بهداشت بیاید و در کنار ما قرار بگیرد، می‌گوید: تا جایی که وزارت بهداشت برای مسوول استانداردسازی این خدمات، حکمی تحت عنوان "مسوول کمیته استانداردسازی خدمات پرستاری وزارت بهداشت" صادر کرد.

می‌خواستند ما به دولت متصل نشویم!

رییس سازمان نظام پرستاری با بیان اینکه دوران ریاست جمهوری احمدی‌نژاد برای پرستاران، ‌دوران طلایی بوده است، می‌گوید: برخی این پرسش را مطرح می‌کنند که چرا این پنج مصوبه تاریخی در این زمان و در پایان دولت به سرانجام رسید، در حالی که مدارک موجود است.

وی مدعی شد: در زمان وزارت دکتر دستجردی حدود 4-5 مرتبه دعوت‌نامه دبیر دولت آمد که جلسه بگذاریم منتها ایشان طوری برخورد می‌کردند که ما به دولت متصل نشویم و می‌گفتند "جلسه در وزارت بهداشت تشکیل شود، ما خودمان مشکل را حل می‌کنیم." طی این مدت حدود 29 نامه رییس جمهور مبنی بر اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری و رسیدگی به مطالبات پرستاران صادر شد اما هر بار به نحوی اجرای تعرفه‌ها به تعویق افتاد تا اینکه در نهایت در تاریخ هشت خرداد ماه سال جاری در جلسه هیات دولت حضور یافته و پنج مطالبه بزرگ پرستاران از جمله اجرای تعرفه‌ها به تصویب رسید که دستاورد بزرگی برای جامعه پرستاری کشور محسوب می‌شود.

رییس سازمان نظام پرستاری با اشاره به اینکه در نهایت با تشکیل طرح به شورای عالی بیمه رسید، اظهار می‌کند: اکنون دو آیتم مهم عضویت در شورای عالی بیمه و پروانه‌دار شدن پرستاران نیز حل شده است و به خوبی به سمت اجرای کامل این قانون پیش می‌رویم.

میرزابیگی اضافه می‌کند: 10 سال پیش 12 شاخص و هدف عمده داشتیم که اکنون همه آن 12 هدف محقق شده است و از این به بعد چه در بعد معاونت پرستاری و چه در ابعاد دیگر یک مسئولیت مهم داریم و آن این است که از این فرصت‌ها استفاده کنیم و با افزایش کیفیت خدمات پرستاری رضایتمندی بالای مردم را رقم بزنیم.

تحمیل بار مالی به دولت برای اجرای تعرفه‌ها صحت ندارد

رییس سازمان نظام پرستاری با بیان اینکه هنوز هم بیمه‌ها و وزارت بهداشت معتقدند اجرای تعرفه‌ها بار مالی ایجاد می‌کند، می‌گوید: با صدای بلند اعلام می‌کنیم حاضریم در تهران و در هر مرکز استانی یک یا دو بیمارستان را به دست گرفته و با وضع موجود تعرفه‌ها را اجرا کنیم.

وی در پایان با بیان اینکه به دنبال تحمیل هزینه‌ اضافی به کشور نیستیم، عنوان می‌کند: ممکن است نتوانیم قانون را در همه بیمارستان‌ها به طور کامل اجرا کنیم، اما می‌دانیم در مسیری قرار گرفته‌ایم که تا حدود سه تا چهار سال آینده خواهیم توانست با ارتقای کیفیت خدمات و اجرای کامل قانون، سطح رضایتمندی مردم را افزایش دهیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha