دوشنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۲ - ۱۶:۱۳

آفتاب سوختگی یكی از شایع‌ترین مشكلات پوستی بویژه در فصل تابستان و سفر است كه بروز آن موجب شكایت افراد بویژه كودكان و جوانان می‌شود.

پیشگیری آسان از آفتاب‌ سوختگی
سلامت نیوز : با نزدیك شدن به فصل گرما، موج سفرهای تابستانی آغاز می‌شود و بیشتر مردم هم به ذوق شناكردن در دریاچه‌ها، رودخانه و بهره‌مندی از كوه و دشت و جنگل راهی سفر می‌شوند، اما گاه رعایت نكردن برخی توصیه‌های پزشكی، شیرینی سفر را تلخ می‌كند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایران ؛ در این میان آفتاب سوختگی یكی از شایع‌ترین مشكلات پوستی بویژه در فصل تابستان و سفر است كه بروز آن موجب شكوه و شكایت افراد بویژه كودكان و جوانان می‌شود، اما دكتر مجید رستمی مقدم، متخصص پوست و مو خیال همه را راحت می‌كند چرا كه به گفته وی پیشگیری از این مشكل پوستی چندان هم سخت نیست.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی اردبیل با بیان این‌كه تابش نور آفتاب از عوامل اصلی حساسیت‌های پوستی است، می‌گوید: آفتاب سوختگی به عنوان شایع‌ترین ناراحتی ناشی از تابش نور خورشید، به علت قرار گرفتن در معرض نور آفتاب حتی در مدت زمان كوتاه نیز ایجاد می‌شود كه بسته به شدت و ضعف نور خورشید و مدت زمان قرار گرفتن در معرض آفتاب از سوختگی معمولی تا ایجاد تاول‌های شدید بروز می‌كند.

به گفته وی، كهیرهای آفتابی نیز از دیگر مشكلات شایعی است كه به علت قرار گرفتن در معرض نور خورشید رخ می‌دهد و با علائمی مانند برجستگی‌های متورم، سوزش و در مواقعی خارش همراه است. رستمی مقدم خاطرنشان می‌كند: اگزمای پوستی نیز از دیگر مشكلاتی است كه در تماس كوتاه مدت با نور آفتاب ایجاد می‌شود و ممكن است از چند ساعت تا چند روز ادامه دار باشد. اگزما با علائمی شبیه خشكی پوست، پوسته پوسته شدن و بعضی اوقات تاول بروز می‌كند.

وی عنوان می‌كند: ‌موارد نادری هم وجود دارد كه حساسیت‌های نور آفتاب به حالت قرمزی شدید بروز می‌كند كه بهبود و درمان آن بسیار زمان بر است. همچنین افرادی كه بیش از اندازه در معرض نور آفتاب قرار دارند مانند كشاورزان و كارگران شاغل در محوطه‌های باز نیز بیشتر به نوع حاد حساسیت‌های پوستی مبتلا می‌شوند.

پوست صورت آن‌ها به مرور زمان ضخیم‌تر و تیره‌رنگ‌تر شده و درمان در این افراد سخت و بسیار زمان بر است. عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی اردبیل برای پیشگیری از ابتلا به مشكلات ناشی از تابش نور آفتاب توصیه می‌كند:‌ افراد در ساعات 10 تا 3 بعد از ظهر كه شدت تابش نور خورشید بیشتر است جز در مواقع لزوم بیرون نروند.

استفاده از پوشش مناسب، كلاه نقاب دار و عینك آفتابی برای حفاظت از پوست دور چشم و حتی چشم ضرورت دارد. استفاده از كرم‌های ضد‌آفتاب برای بزرگسالان و كودكان نیز البته با مشورت پزشك یا داروساز و با دقت در نوع پوست افراد از جمله نكاتی است كه موجب محافظت پوست و پیشگیری از آفتاب سوختگی و ناراحتی‌های ناشی از تابش نور خورشید می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha