باید رویه اعتدال را در مقوله کنترل جمعیت پیش ببریم و از دخالت‌های غیرعلمی خودداری کنیم و تعداد تشویقی در این زمینه را گسترش دهیم .

سازمان بهداشت جهانی درباره کنترل جمعیت در مقطعی ایران را فریب داد
سلامت نیوز : وزیر بهداشت با اشاره به اینکه سازمان بهداشت جهانی درباره کنترل جمعیت در مقطعی ایران را فریب داد، گفت: در مورد وضعیت کمبود دارویی نیز باید عنوان کنم که تمام تلاش‌ها برای برطرف کردن مشکل دارویی بیماران در جریان است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تسنیم ؛ حسن طریقت منفرد در حاشیه همایش روز جهانی "جمعیت" در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما در پاسخ به پرسش خبرنگاران با اشاره به اینکه سازمان بهداشت جهانی درباره کنترل جمعیت در مقطعی ایران را فریب داد، اظهار داشت: ما به هیچ عنوان تحت تأثیر برنامه‌های دیگر کشورها در حوزه جمعیت قرار نخواهیم گرفت، اساس برنامه‌های ما براساس اعتدال و پیگیری منویات رهبری و قانون ایران است و باید از آن سرعتی که در گذشته در زمینه جلوگیری از افزایش جمعیت صورت پذیرفت کنترل جبران شود.

وی افزود: در سالهای گذشته براساس سیاست‌هایی که وجود داشت و در مقطعی که اشتباه کردیم سرعت افزایش جمعیت بسیار کاهش یافت که باید آن را جبران کنیم و بر این اساس به تکلیف قانونی خودمان به‌خصوص برای حفظ سلامت مادر و کودک و جلوگیری از بارداری‌های نامشروع اقدام خواهیم کرد که البته در این زمینه نمی‌توانیم با یک رویّه نظامی‌گونه برخورد کنیم بلکه باید با فراهم کردن بسترهای فرهنگی آن‌چیزی که به‌نفع مردم است آنان را به این سمت سوق دهیم.

وزیر بهداشت در پاسخ به این پرسش که سیاست‌های تشویقی برای افزایش جمعیت تأثیر لازم را نداشته است، ادامه داد: به‌هرحال سیاست‌های افزایش جمعیت ملزوم اجرای بسترهای فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی است که مقوله‌های اجتماعی و اقتصادی در دسترس‌تر به حساب می‌‌آید و ما نیز باید این روند را ادامه دهیم که در این مقولات اقدامات مثبتی صورت پذیرفت مبنی بر اینکه مرخصی زایمان زنان باردار از 6 ماه به 9 ماه افزایش یابد و مردان نیز 2 هفته از این مرخصی بهره‌مند شوند و در ادامه آن امتیازات شیردهی نیز برای زنان لحاظ شود.

وی در پاسخ به آخرین وضعیت سقط جنین در کشور گفت: به‌هرحال چون سقط جنین غیرقانونی یک مورد غدغن به حساب می‌آید به‌جز آمارهای قانونی سقط جنین آمار دقیقی درباره سقط‌های جنین غیرقانونی نداریم.

طریقت منفرد در پاسخ به تسنیم، در زمینه اینکه به‌هرحال سیاست‌های تشویقی برای افزایش جمعیت برای شاغلین آزاد مانند کارمندان لحاظ نشده است و اینکه چرا نخبگان به فرزندآوری تمایل ندارند، گفت: بنده با این نظر که نخبگان به فرزندآوری تمایل ندارند موافق نیستم به‌هرحال این قشر افرادی هستند که از خانواده‌های متوسط به پایین به پیشرفت‌های اجتماعی سوق پیدا کردند و نمی‌توان به آنها دیکته کرد که در زمینه فرزندآوری اقدام کنند. بلکه بهترین نتیجه ارتقای بسترهای فرهنگی در این مقوله است.

وزیر بهداشت در تشریح سیاست‌های جمعیتی وزارت بهداشت اظهار داشت: ما باید رویه اعتدال را در مقوله  کنترل جمعیت پیش ببریم و از دخالت‌های غیرعلمی خودداری کنیم و تعداد تشویقی در این زمینه را گسترش دهیم به‌هرحال کشور ما به‌صورت فدرالی اداره نمی‌شود که اگر در استانی با افزایش جمعیت مواجه شویم باعث نگرانی شود و فقط باید از مداخلات غیرمعقول جلوگیری کرد که قانون نیز این موارد را مشخص کرده است گرچه برخی کشورها در سالهای گذشته مانند چین و هند در مقوله کنترل جمعیت اقداماتی داشته‌اند که سازمان بهداشت جهانی نیز به‌دلایلی از آنها پیروی کرد و در این مقوله نیز در مقاطعی ایران فریب این سیاست‌ها را خورد.

وی در تشریح آخرین وضعیت دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: دانشگاه علوم پزشکی ایران به‌صورت قانون انفصال آن صورت پذیرفته است و مسیر کارهای این دانشگاه پیش به جلو است.

طریقت منفرد در مورد آخرین وضعیت کمبود دارویی در کشور به‌خصوص کمبود دارو در داروخانه‌های بیمارستان‌ها افزود: این کمبود دارو در بیمارستان‌ها وجود دارد زیرا به‌هرحال داروخانه‌ها منفک از بیمارستان‌ها نیستند و بیمارستان‌ها طلب‌های زیادی از بیمه‌ها دارند که معادل 1هزار و 500 میلیارد تومان است که در این مقوله بیمه‌ها با وجود تمام مشکلات مالی که دارند قول داده‌اند تا پرداخت‌های خود را بهتر کنند تا مشکلات داروخانه‌های بیمارستان‌ها نیز برطرف شود.

وزیر بهداشت در مقوله دیگر مشکلات کمبود دارویی کشور بیان داشت: این مسئله که عنوان می‌شود که تعداد زیادی از داروها در کشور کمبود بوده است کاملاً با اطلاعات ما متفاوت بوده و اگر دارویی هم در کشور دچار کمبود شده است جزو داروهایی به حساب می‌آید که در فارماکوپه ایران قرار ندارد و حتی برخی از این داروها در مرحله آزمایش بالینی هستند که در کشور سازنده نیز وجود ندارد و بر این مبنا ما اجازه ورود این داروها را نمی‌دهیم و اگر این داروها بدون اجازه وارد گمرک شود وزارت بهداشت پاسخگو نخواهد بود.

وی در پاسخ به آخرین وضعیت پزشک خانواده تصریح کرد: به‌هرحال خوشبختانه الزامات پزشک خانواده که مهمترین آن تأمین منابع مالی بود لحاظ شد و این تخفیف‌ها صورت پذیرفت. ساختار قبلی طرح پزشک خانواده بسیار زمان‌بر بود ولی ما با دسترسی به سامانه یارانه کشور می‌توانیم تمام فرایند ثبت‌نام و ویزیت پایه پزشک خانواده را به‌صورت آن‌لاین انجام دهیم که مهمترین اولویت ما در این طرح نیز احیای طب عمومی و اجرای بزرگ‌ترین طرح ملی سلامت ایران است.

وزیر بهداشت با بیان "حتی اگر دو روز نیز از مسئولیت ما در این دوره باقی مانده باشد در اجرای طرح پزشک خانواده غفلت نخواهیم کرد" افزود: در مورد تربیت پزشک خانواده نیز دیگر مشکلی نخواهیم داشت زیرا پزشکان خانواده در عین فعالیت در این طرح آموزش‌های لازم را فرا می‌گیرند و چون برای مرحله نخست طرح پزشک خانواده به 40 هزار پزشک نیاز داشتیم تربیت این پزشکان نیز دیگر جای نگرانی نخواهد داشت.

طریقت منفرد در پاسخ به این پرسش که پزشک خانواده در حال حاضر در کدام استان‌ها کلید خورده است، بیان داشت: با دراختیار گرفتن سامانه جدید  www.1590.ir‌  تمام استان‌ها برای ثبت‌نام در طرح پزشک خانواده هیچ مشکلی ندارند و باید پزشکان در مرحله نخست در تمام استان‌ها در این وب‌گاه آمادگی خود را برای مشارکت با ثبت‌نام اعلام کنند و مردم نیز می‌توانند در مرحله نخست در این وب‌گاه با ارائه اطلاعات خود ثبت‌نام در طرح پزشک خانواده را انجام دهند و استقبال از طرح پزشک خانواده در چند روز اخیر نیز به فراهم شدن بسترهای فرهنگی بستگی دارد و در این زمینه سعی می‌کنیم به‌زودی با تهیه تیزرهای متعدد اطلاع رسانی جامعی صورت دهیم.

وی در تشریح وضعیت جمعیت کشور نیز گفت: درصد جمعیت کشور باید به رقم 2.1 می‌رسید که دو سال گذشته به 1.8 رسید و باید اقداماتی انجام دهیم که این سیر نزولی شدید جمعیت در کشور کاهش یابد. البته وضعیت ما در مسئله مرگ و میر مادران بسیار مطلوب است و در گذشته که وضعیت مرگ و میر در کودکان 120 در هزار بود به 20 در هزار کاهش یافت که باید از این آمار نیز کمتر شود.

وزیر بهداشت در زمینه مشکلات اداره بیمارستان‌ها و نقدینگی شرکت‌های دارویی نیز گفت: با توجه به اینکه شرکت‌های دارویی هم طلبکار هستند و هم باید نقدینگی بیشتری ارائه دهند خوشبختانه 3 خط اعتباری از طریق بانک مرکزی برای برطرف شدن مشکل شرکت‌های دارویی لحاظ شده است.

وی در تشریح پرداخت مابه‌التفاوت هزینه‌های داروهای بیماران خاص تصریح کرد: از تاریخ 25 اردیبهشت امسال که قیمت داروها افزایش یافت بیماران خاص و صعب العلاج که هزینه بیشتری پرداخت کرده بودند این مابه‌التفاوت هزینه‌های دارویی آنها به خودشان بازگردانده می‌شود و اگر کسانی هم بیمه نبودند می‌توانند این هزینه‌کردهای خود را به شماره 1490 اعلام کنند و در ادامه نیز از این به بعد مابه‌التفاوت افزایش هزینه داروهای این بیماران به‌صورت یارانه‌ای به بیمه‌ها پرداخت می‌شود تا آنها برای بیماران در این زمینه صرف کنند.

طریقت منفرد در پاسخ به این مطلب "شما عنوان کرده بودید از این به بعد دیگر به دارویی خارجی که مشابه ایرانی آن در کشور ساخته می‌شود اجازه ترخیص نمی‌دهید ولی سازمان غذا و دارو اعلام کرده است که داروهای خارجی جدیدی مانند بتافرون را از گمرک ترخیص می‌کند" خاطرنشان کرد: ما از گذشته نیز یک سیستم تک‌نسخه‌ای داشتیم که بیماران با هزینه‌های خودشان متقبل می‌شدند تا این داروها وارد کشور شود و این مقوله داروها نیز در همین چارچوب است وگرنه هیچ دارویی بدون اجازه و در نهایت در صورتی که نیاز کشور نباشد مسئولیت ورود آن را نمی‌پذیریم و در حال حاضر نیز مانند گذشته یارانه‌های داروهای بیماری‌های خاص 400 میلیارد تومان است که با توجه به مقداری که باید به این رقم اضافه شود معاونت راهبردی ریاست جمهوری با هماهنگی وزارت بهداشت و بیمه‌ها این مبلغ را برای کمک به یارانه داروهای بیماران خاص کمک خواهد کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha