سلامت نیوز : بر اساس مطالعه دکتر سید حسن امامی رضوی، زهرا خزاعی پور، در چند سال اخیر توجه به کیفیت زندگی بیماران مزمن افزایش یافته است. درمان بیماران ضایعه نخاعی بر شناخت عوامل موثر بر کیفیت زندگی و بهبود آنها متمرکز شده است. برای بالا بردن کیفیت زندگی این بیماران باید مشکلات آنان را بدرستی بشناسیم و با برنامه ریزی صحیح در رفع آن بکوشیم تا کیفیت زندگی اجتماعی و روانی این بیماران را افزایش دهیم. بنابراین هدف از این مطالعه بررسی مسائل و مشکلات بیماران ضایعه نخاعی مجتمع بیمارستانی بیمارستان امام خمینی در سال 1390 است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شفقنا ؛ مواد و روشهای این پژوهش به این صورت بود، در واقع این مطالعه بصورت کیفی انجام شده است به این صورت که از  بیماران، همراهان آنها، پزشکان و پرستارانی که با این بیماران ارتباط مستقیم داشتند خواسته شد که مسائل و مشکلات خود را در زندگی اجتماعی که اثر منفی بر سلامت اجتماعی و روان آنها داشته را بیان کنند.

گفتنی است: در بررسی های انجام شده مسائل فراوانی مطرح شد که به طور خلاصه می توان به این موارد اشاره کرد: مشکل اشتغال، مشکلات مالی( درمان، بازتوانی، تامین هزینه زندگی، ایاب و ذهاب)،حمایت مالی از سوی سازمان ها، مسکن، نداشتن ویلچر مناسب، نبود وسیله ی نقلیه مخصوص معلولین جهت تردد و رفت و آمد در سطح مراکز شهری، مشکلات پذیرش در درمانگاهها به علت کمبود روز ویزیت در در هفته، زمان انتظار ویزیت زیاد( به علت تاخیر پزشک)، ارجاع از شهرستان ها برای درمان به دلیل کمبود امکانات، اسکان بیماران ارجاعی از شهرستان ها و همراهان آنها، مشکلات بیمه، ازدواج، طلاق، فقدان امکانات سرگرمی، تفریحی، ورزشی، ادامه تحصیل و هزاران مشکل دیگر از جمله مشکلات معلولین در جامعه  ما است.

لازم به ذکر است: در بیماران ضایعه ی نخاعی بازتوانی و بهبود وضعیت سلامتی بسیار مهم است چون طبیعت این بیماری طوری است که عوارض متعدد و وسیعی در آن ایجاد می شود.

بر اساس بررسی های انجام شده، این بیماران در وضعیت تاهل نیز دارای مشکلاتی فراوان هستند.در واقع بر اساس بررسی های انجام شده .وضعیت تاهل و رابطه با همسر بعد از ضایعه ی نخاعی دچار تغییراتی می شود در واقع شانس ازدواج بعد از ضایعه نخاعی، در خانم ها بسیار کمتر از آقایان است.

طبق نتابج پژوهش انجام شده باید بیماران ضایعه نخاعی را از نظر زندگی مشترک دریابیم و به بیمار و همسر او در زمینه مشکلات به وجود آمده بعد از ضایعه راه حل این مشکلات و آموزش های لازم داده شود و همچنین کنار آمدن با وضعیت مزمنی مانند بیماری ضایعه نخاعی نیاز به خود مراقبتی و ایجاد شرایط مناسب برای آن است.

گفتنی است این پژوهش توسط دکتر سید حسن امامی رضوی، دکتر زهرا چراغی پور و گروهی از همکاران با عنوان بررسی موانع و مشکلات سلامت اجتماعی روانی بیماران ضایعه نخاعی در مرکز تحقیقات ضایعه نخاعی دانشگاه علوم پزشکی تهران منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha