سلامت نیوز : فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان گفت: تقویت توجه و تمرکز و تقویت حافظه چیزی جدای از تقویت هوش است و به طور کل این مقوله‌ها جدا از هم هستند لذا چیزی به نام تقویت هوش نداریم و این مقوله از لحاظ علمی و بحثی مبهم است.

مهدی تهرانی دوست در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: مسئله هوش یک ویژگی تقریباً سرشتی است که در هر فردی وجود دارد و ظرفیت قوای شناختی فرد به طور کلی به عنوان هوش در نظر گرفته می‌شود و ابزارهایی برای اندازه‌گیری این ظرفیت در نظر گرفته می‌شود.

فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان گفت: در قوای شناختی افراد قسمت‌های مختلفی وجود دارد. این قسمت‌ها شامل حافظه، توجه و تمرکز و ادراک است که هر کدام از این‌ها می‌تواند به نوعی در هوش تأثیرگذار باشند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار داشت: ما اگر حافظه را از هوش جدا کنیم و در مورد هوش صحبت کنیم می‌توان گفت هوش در نظر گرفته شده در اصل توان یادگیری افراد را منعکس می‌کند و با ابزارهایی که اندازه‌گیری می‌کنند می‌‌توان به آن نمره داد و در این نمره مشخص می‌شود که هوش نرمال است یا پایین‌تر از نرمال یا اینکه فرد از نظر هوشی مشکل دارد.

تهرانی دوست افزود: در مورد تقویت هوش واقعیت این است که بخش عمده این ظرفیت به عنوان سرشت در افراد وجود دارد و هر کودکی این ظرفیت را به دلایل ژنتیکی یا عوامل مختلف به صورت متفاوت با دیگری دارد.

فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان در پاسخ به پرسش فارس مبنی بر اینکه آیا می‌‌توان هوش کودکان را تقویت کرد یا نه، پاسخ داد: اگر زمینه‌های سرشتی را در نظر بگیریم واقعیت این است که به معنای کلی بحث تقویت هوش را نداریم اما اجزایی را که با یادگیری افراد مرتبط است می‌توانیم در نظر بگیریم.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح  کرد: توجه و تمرکز و ظرفیت حافظه از مواردی است که می‌توان آنها را تقویت کرد یا تحت تأثیر عوامل مختلفی تغییر داد.

وی ادامه داد: تقویت توجه و تمرکز و تقویت حافظه چیزی جدای از تقویت هوش است و به طور کل این مقوله‌ها جدا از هم هستند لذا چیزی به نام تقویت هوش نداریم و این مقوله از لحاظ علمی و بحثی مبهم است.

این روانپزشک تصریح کرد: در تقویت قوای شناختی باید در نظر گرفت که روی چه ظرفیتی صحبت می‌کنیم و می‌توان آن را تغییر داد یا نه؟ چرا که تحقیقات اولیه انجام شده در بعضی از زمینه‌ها نشان داده که می‌توان توجه و تمرکز و حافظه را تقویت کرد که البته به تحقیقات و کارهای بیشتری در این زمینه نیاز است.

تهرانی دوست در مورد تأثیر تغذیه به عنوان تقویت هوش گفت: ما در این زمینه تحقیقات و نظر علمی نداریم.

فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان نقش امگا3 و امگا6 و ویتامین D و عنصر روی را بر روی افزایش توجه و تمرکز قطعی ندانست و گفت: یکسری مطالعات انجام شده اما نتیجه قطعی معلوم نیست.

وی ادامه داد: به طور کلی می‌توان گفت که ما می‌توانیم قسمت‌های توجه و تمرکز و بخشی از حافظه را که به نام حافظه کاری است به روشی تقویت کنیم یعنی اگر توجه و تمرکز و حافظه فرد خیلی ضعیف باشد با دارو می‌توان تا حدی آن را تقویت کرد.

تهرانی‌دوست به برخی از برنامه‌های کامپیوتری طراحی شده اشاره داشت و افزود: یکسری کارهای غیر دارویی مثل برنامه‌های کامپیوتری طراحی شده است که با تمرین آن برنامه‌ها، می‌توان تا حدی توجه و تمرکز حافظه فرد را تقویت کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha