در این مراکز ممکن است که درمان به شکل ناقص و با روش‌های غیراستاندارد انجام شود. به لحاظ هزینه هم احتمال اخاذی و سوءاستفاده از افراد معتاد یا خانواده‌های معتادین وجود دارد. در واقع درمان به صورت صحیح صورت نمی‌گیرد.

شناسایی 850 کمپ غیرمجاز ترک اعتیاد در کشور
سلامت نیوز : سال‌ها پس از ورود موادمخدر به ایران بود که سرانجام کمپ‌های ترک اعتیاد نیز راه‌اندازی شد. طبق آمار «سازمان بهزیستی کشور» بیشترین کمپ‌های رسمی به ترتیب در شهرهای تهران، مشهد و شیراز به ترتیب با 48، 42 و 30 وجود دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از بهار ؛ اما حالا اگر به آماری که معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با موادمخدر درباره شناسایی حدود 850 کمپ غیرمجاز در یک ماه گذشته،اعلام کرده است نگاهی بیندازیم استان‌های تهران و خراسان‌رضوی بیشترین کمپ‌های غیرمجاز را دارند و اختلاف رسمی‌ها و غیررسمی‌ها را درخواهیم یافت.

«بابک دین پرست» با بیان تعداد کمپ‌های غیرمجاز در تهران و خراسان‌رضوی، ادامه داده است که: «از این تعداد حدود 400 مرکز پلمپ شد، زیرا این مراکز به توصیه‌های ستاد مبارزه با موادمخدر مبنی بر قرار گرفتن در چرخه ساماندهی و اخذ مجوزها توجهی نمی‌کردند. از میان آن‌ها حدود 160 مرکز در استان تهران قرار داشت، اما در حال حاضر خراسان‌رضوی و تهران دارای بیشترین کمپ‌های غیرمجاز هستند به‌طوری که حدود 70 مرکز غیرمجاز در استان خراسان‌رضوی فعالیت دارند.»

«حسین باهر» در مقام یک آسیب‌شناس اجتماعی درباره رواج بیش از حد کمپ‌های غیرمجاز به «بهار» گفت: «دو مسئله در این‌باره وجود دارد. نخست آن‌که در کمپ‌های رسمی و مجاز، ثبت‌نام و ردیابی صورت می‌گیرد. در این کمپ‌ها مسائلی برملا می‌شود که بعضی از کسانی که می‌خواهند به ترک اعتیاد روی آورند، از این بابت پشیمان می‌شوند. زیرا نوعی شناسایی صورت می‌گیرد. مسئله دوم هم کمپ‌های غیررسمی است. با توجه به این‌که در هیچ جا نام آن‌ها اعلام نمی‌شود، ثبت‌نامی صورت نمی‌گیرد و پرداختی هم ندارند، طبیعی است که گرایش به سوی این‌گونه از کمپ‌ها، بیشتر باشد. سینه به سینه تبلیغ صورت می‌گیرد.»

وی درباره آسیب‌هایی که این کمپ‌ها می‌توانند ایجاد کنند، ادامه داد: «در این مراکز ممکن است که درمان به شکل ناقص و با روش‌های غیراستاندارد انجام شود. به لحاظ هزینه هم احتمال اخاذی و سوءاستفاده از افراد معتاد یا خانواده‌های معتادین وجود دارد. در واقع درمان به صورت صحیح صورت نمی‌گیرد.» این جامعه‌شناس و تحلیلگر مسائل اجتماعی درباره چرایی تعداد بیش از اندازه کمپ‌های غیرمجاز در استان‌های تهران و خراسان‌رضوی، ابراز داشت: «به‌هرحال در این دو استان، اقوام مختلف عرب، عجم، افغانی و پاکستانی و همچنین شهری و روستایی، پیر و جوان هم به لحاظ کمیت و کیفیت بسیار هستند. در این شهرهای بزرگ، هیچ‌کس، دیگری را نمی‌شناسد اما اگر در شهرهای کوچک، معتادی از این محله به محله دیگر برود و گدایی کند، شناخته می‌شود. کیفیت برخورد با این افراد هم در این شهرها بهتر است.»

وی در پایان با اشاره به مطلب تازه‌ای درباره تاسیس کمپ‌های ترک اعتیاد به مسکرات گفت: «مسئله‌ای که با آن روبه‌رو هستیم این است که علاوه بر اعتیاد به موادمخدر، اعتیاد به مسکرات هم رواج پیدا کرده است. منظور از اعتیاد به مسکرات، اصطلاحا الکلیست‌ها هستند نه هرکسی که مشروبات الکلی مصرف می‌کند. زیرا در بین الکلیست‌ها، حتی استفاده از مشروبات غیرمجاز وجود دارد که نمونه آن‌ها را در رفسنجان دیدیم که منجر به نابینایی تعدادی شد.»

یکی از اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که دستگاه‌های نظارتی چون ستاد مبارزه با موادمخدر، مسئول کنترل این کمپ‌ها هستند، به «بهار» گفت: «به هر جهت واقعیت تلخی است و حکایت از آن دارد که میزان اعتیاد در کشور بالا رفته است که عده‌ای برای انگشت‌نما نشدن به کمپ‌های غیررسمی پناه آورده‌اند. در این کمپ‌ها اعمال غیرمجازی مانند سوءاستفاده مالی و جسمی صورت می‌گیرد که در نهایت نتیجه لازم و دلخواه را هم نصیب افراد نمی‌کند.»

«محمد اسماعیل سعیدی» درباره راه‌های مرتفع شدن شیوع وسیع کمپ‌های غیررسمی ترک اعتیاد، ابراز داشت: «اولا باید نظارت و کنترل شدیدی انجام گیرد زیرا با جان و حیثیت مردم سر و کار دارد و حفظ شئونات لازمه کار است. ثانیا با دستگاه‌های مقصر برخورد جدی شود. سازمان بهزیستی و ستاد مبارزه با موادمخدر از جمله این ارگان‌های ذی‌ربط در این زمینه هستند. به‌هرحال نباید به راحتی از کنار این مسئله عبور کنیم و باید با متولیانی که از مسئله غفلت کرده‌اند، برخورد شود.»

«فرید براتی سده»، مدیرکل دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور اما حاضر نشد درباره آمارهای ارائه شده درباره کمپ‌های غیرمجاز، صحبتی کند و در پاسخ به «بهار» گفت: «بروید و از همان کسانی که آمار را گفته‌اند، بپرسید. من در این‌باره نظری ندارم.» وی درباره این‌که چرا این کمپ‌ها جمع‌آوری نمی‌شوند، ابراز داشت: «تعداد این کمپ‌ها زیاد است. در سال گذشته تعداد زیادی از این‌ها با کمک ستاد مبارزه با موادمخدر نیروی انتظامی تعطیل شدند. به‌هرحال باید آموزش هم صورت گیرد که خانواده‌ها، فرزندان مشکل‌دارشان را به این مراکز نفرستند چون تحت‌نظارت نیستند، حربه‌ای در دست دارند تا از مردم سوءاستفاده کنند و نتیجه بخش هم نباشند.»

در هر صورت، برپایه «قانون اقدامات تامینی» مصوب سال 1339، افراد خطرناک از جمله معتاد را تنها به حکم دادگاه است که می‌توان در کمپ‌های ترک اعتیاد نگهداری کرد و جز این، غیرمجاز تلقی می‌شود. ضمنا با حکم دادگاه و تشخیص روانپزشک، حداکثر مدت نگهداری یک تا دو ماه است. مدیر کل دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور گفت: «مردم اگر از وجود کمپ‌های غیرمجاز که فعالیت می‌کنند، باخبر شدند اطلاع دهند تا برخورد جدی صورت گیرد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha