سلامت نیوز : به‌گفته معاون خدمات شهری شهردار تهران؛ استفاده كردن از نایلكس در كشور و میزان سرانه استفاده آن به ازای هر فرد در تهران زیاد است، اما با ابتكار ستاد محیط‌زیست و شهرداری تهران كه روز 21 تیرماه به عنوان مبارزه با استفاده كردن از نایلكس نامگذاری شده، می‌توان در مسیر كاهش مصرف نایلكس گام برداشت. مجتبی عبداللهی اعتقاد دارد كه در این میان آگاه كردن شهروندان از مضرات استفاده از نایلكس مهم است چرا كه استفاده از ظروف تجزیه‌پذیر باعث می‌شود تا به محیط‌زیست آسیب نرسد زیرا عمر نایلكس 300سال است و به سختی از بین می‌رود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ آنطور كه معاون شهردار تهران توضیح می‌دهد؛ در ارتباط با ظروف تجزیه‌پذیر اقدامات مختلفی از سوی شهرداری تهران و ستاد محیط‌زیست انجام شده است. به عنوان مثال در این ارتباط در سازمان میادین میوه وتره‌بار سال گذشته با مشاركت بخش خصوصی كارخانه‌ای تاسیس شد تا ظروف تجزیه‌پذیر تولید شوند كه درنهایت به محیط‌زیست آسیب كمتری برسد. از آنجایی‌كه با استفاده از این ظروف چرخه زیست‌محیطی باز می‌شود، مدیریت شهری تهران در تلاش است تا از بسته‌بندی‌های پاكتی و پارچه‌ای استفاده شود. عبداللهی در این باره بیان كرد: «در سال گذشته این اتفاق در این دو سازمان افتاد كه در مواردی كه هزینه بر بود هم شهرداری از فروشندگان حمایت كرد تا درنهایت اقدامات خوبی صورت بگیرد. امیدواریم شاهد روی آوردن مردم به ظروف تجزیه‌پذیر و كیسه‌های پارچه‌ای باشیم تا نقش مهمی در حفظ محیط‌زیست شهر و پاكیزه بودن آن ایفا كنیم.»

معاون شهردار تهران یادآور شد: «مهم‌ترین عوارض زیست‌محیطی ظروف پلاستیكی، عوارض بهداشتی است كه استفاده كردن از این ظروف آن هم با غذاهای داغ می‌تواند بیماری‌های صعب‌العلاج و عوارض گوارشی داشته باشد.از این‌رو در آستانه ماه مبارك رمضان با اصناف هم درخصوص استفاده نكردن از این ظروف مذاكرات لازم صورت گرفته است.» عبداللهی همچنین تاكید كرد: «در سال‌های اخیر در كشورهایی مانند امارات متحده عربی، كانادا و برزیل كاهش چشمگیری در مصرف ظروف پلاستیكی دیده شده كه دلیل آن هم به قانونی كه در مجلس شان در این باره تصویب شده بازمی‌گردد. اما متاسفانه ما چنین قوانینی نداریم.»

او با بیان اینكه در تولید ظروف تجزیه‌پذیر، قیمت تمام شده معنادار است كه با دادن وام می‌توان رفع كرد، گفت: «در مورد این مسئله حمایت‌های دولتی باید باشد. كم‌تحركی سازمان محیط‌زیست بوده كه این موضوع تاكنون به صحن علنی مجلس نرفته است. امیدواریم در دولت آینده این مسئله پیگیری شود. زیرا تاكنون شهرداری تهران با توجه به تدابیر شهردار این موضوع را به صورت داوطلبانه انجام داده است.»

حذف ظروف پلاستیكی از شهروند

محمدهادی حیدرزاده، رئیس ستاد توسعه پایدار شهرداری تهران هم با بیان اینكه سال گذشته برای اولین بار روز بدون نایلكس از طرف شهرداری تهران اعلام شد، توضیح داد: «در زمینه كنترل مصرف ظروف پلاستیكی فروشگاه شهروند و میادین اقدامات لازم را در دستور كار دارند. به‌گونه‌ای كه 21 تیرماه را برای این روز انتخاب كرده‌اند. امسال نیز با هماهنگی كلانشهرها، 11شهر برنامه روز بدون نایلكس را خواهند داشت.»

او ادامه داد: «ان‌شاءالله در سال آینده برنامه مشترك مجمع كشورهای آسیایی برگزار خواهد شد و در این زمینه و برگزاری روز بدون نایلكس برنامه‌هایی خواهیم داشت. این در حالی است كه تشكل‌های زیست‌محیطی استقبال خوبی از این برنامه داشتند تا در كاهش مصرف ظروف پلاستیكی در دراز مدت موثر باشد.» رئیس ستاد توسعه پایدار شهرداری تهران نظام استفاده از زنبیل را نگاه نوعی خواند و افزود: «این موضوع باعث می‌شود كه برای خرید غذاها توجه داشته باشیم تا همچون گذشته در ظروف پلاستیكی نبوده و از ظروف ثابت استفاده كنیم.» قدرت‌الله گودرزی، مدیرعامل فروشگاه شهروند نیز با بیان اینكه این فروشگاه از سال 89 توفیق این را داشته كه تمامی ظروف یك بار مصرف را به‌طور همزمان در تمامی فروشگاه‌ها جمع‌آوری كند، اضافه كرد: «در تمامی این فروشگاه‌ها و با جمع‌آوری ظروف یك بار مصرف، ظروف تجزیه‌پذیر عرضه شد. با توجه به توان تامین‌كننده‌ها از ابتدای سال 90 كلیه نایلكس‌های پلاستیكی را نیز جمع‌آوری كرده و به جای آنها نایكلس‌های تجزیه‌پذیر توزیع كردیم.»

او با بیان اینكه در سال گذشته توزیع تعداد زیادی كیسه پارچه‌ای را در برخی فروشگاه‌ها داشتیم، تاكید كرد: «امسال نیز در 5 فروشگاه این كیسه‌ها را توزیع می‌كنیم. البته هزینه نایلكس‌های پلاستیكی بالاست و 5 میلیارد تومان در سال هزینه دارد اما با همكاری دولت این موضوع تسهیل می‌شود.» مدیرعامل شهروند افزود: «استفاده كردن از این كیسه‌های پلاستیكی در حفظ سلامت محیط‌زیست و خانواده‌ها موثر خواهد بود. درواقع شهرداری تهران پیشتاز در حفظ محیط‌زیست است به طریقی كه در میادین نایلكس‌های پلاستیكی نداریم واین موضوع اهتمام شهرداری و شهردار تهران را می‌رساند.»

جایگزینی ظروف تجزیه‌پذیر در میادین

حسین صفایی، مدیرعامل سازمان میادین میوه‌وتره‌بار هم با بیان اینكه بخشی از سیاست‌های این مجموعه را برای ارتقای معیارهای زیست‌محیطی در سطح بازارها اجرایی كرده‌ایم، گفت: «یكی از این موارد جایگزین كردن ظروف یك بار مصرف پلیمری است. به طریقی كه در سطح بازارها و سبد مصرف خانوار این ظروف در حجم بالایی مصرف می‌شود. همچنین مصرف ظروف پلیمری به دلیل ارزان بودن بیشتر از استاندارد جهانی است كه برای حذف این موضوع باید اقدامات زیادی انجام گیرد.»

به‌گفته او در سازمان میادین بین 7تا8 درصد ظروف در شهر تهران در این بازارها متمركز است كه باید در كاهش استفاده از این ظروف تمامی تلاش خود را به كار ببندیم تا بازارهای دیگر نیز با الگوگیری از ما جهت كاهش استفاده از این ظروف پلاستیكی فعالیت كنند. صفایی ادامه داد: «در طول دو سالی كه این سیاست را دنبال می‌كنیم، توانسته‌ایم ظروف تجزیه‌پذیر را جایگزین كنیم، اما حجم ظروف یك‌بار مصرف در نایلكس‌ها زیاد است چون این ظروف تولید انبوهی دارد، غرفه‌داران و صاحبان فروشگاه‌ها از این ظروف استفاده می‌كنند.»

مدیرعامل سازمان میادین میوه‌وتره‌بار شهر تهران یادآور شد: «50 درصد ظروف تجزیه‌پذیر پایه گیاهی دارند و 50 درصد بقیه نیز پایه پلیمری دارند. در كنار این موارد فرصتی فراهم كرده‌ایم تا در میدان مركزی میوه‌وتره‌بار كارخانه تولید ظروف را داشته باشیم. به طریقی كه این كارخانه انحصارا نایلكس تجزیه‌پذیر تولید كند.» به‌گفته او اقدام دیگر استفاده از ظرفیت‌های تقویتی سازمان است كه توانسته‌ایم برای استفاده از شعارهای زیست‌محیطی از آن بهره ببریم .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha