سلامت نیوز :  رییس سازمان پزشكی قانونی كشور گفت: در زلزله بم حدود 42 هزار نفر از همو‌طنان جان خود را از دست دادند؛ این در حالی است که در دهه 80 گاهی جاده‌های کشور بیش از 24 هزار كشته در یك سال داشته‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از حمایت ؛ دکتر احمد شجاعی که در مراسم رونمایی از كتاب «قربانیان حوادث رانندگی در دهه هشتاد» سخن می‌گفت، خاطرنشان کرد: زلزله بم به دلیل وسعت و تعداد تلفات مورد توجه جهانیان قرار گرفت؛ اما از نظر تعداد تلفات حوادث رانندگی هر دو سال یک‌بار در كشور شاهد وقوع زلزله بم هستیم. وی تاکید کرد: هر سال تعداد قابل توجهی از هموطنان در حوادث رانندگی كشور مصدوم و یا معلول می‌شوند كه نه تنها مشكلاتی را برای فرد و خانواده آنان به دنبال دارد، باری اقتصادی را نیز به خانواده تحمیل می‌کند.

رییس سازمان پزشكی قانونی كشور با تأكید بر این كه توجه به موضوع حوادث رانندگی و پرداختن به آن امری ضروری است، تصریح كرد: خوشبختانه در سال‌های اخیر شاهد كاهش آمار تلفات حوادث رانندگی در كشور بوده ایم به نحوی كه در دو ماه اول امسال آمار تلفات 6/1درصد كاهش یافت که این کاهش نشان‌دهنده تلاش پلیس راهنمایی و رانندگی است.

آمارها سخن می‌گویند
همچنین رییس مركز تحقیقات پزشكی قانونی گفت: در سه سال گذشته با نگاه جدیدی كه بر سازمان حاكم شده از ظرفیت‌های آماری پزشكی قانونی در حوزه های مختلف حوادث و بلایا و آسیب‌های اجتماعی بهره‌برداری شده است.

محمود خدادوست افزود: مركز تحقیقات پزشكی قانونی سال گذشته كتاب مرگ‌های غیرطبیعی در دهه هشتاد را منتشر كرد كه بسیار مورد استقبال دست‌اندرکاران و سیاست گذاران عرصه سلامت و برنامه‌ریزان کشور قرار گرفت و به دنبال آن، از آنجا كه حوادث رانندگی در مرگ‌های غیر طبیعی رتبه اول تلفات را دارد، زمینه تدوین و انتشار كتاب «قربانیان حوادث رانندگی دهه هشتاد از نگاه آمار» در مركز تحقیقات فراهم شد. به گفته رییس مركز تحقیقات پزشكی قانونی، این كتاب با تلاش بیش از 70 نیروی ستادی و استانی به ویژه مسئولان آمار استان‌ها و نیز همكاران راهنمایی و رانندگی در مدت دو سال در 570 صفحه و 18 فصل تدوین شده است كه اطلاعات موجود در این مجموعه می‌تواند در پیشگیری از حوادث ترافیكی مؤثر باشد.

وی به برخی از اطلاعات آماری موجود در كتاب قربانیان حوادث رانندگی دهه هشتاد استناد کرد و گفت: بر اساس آمار موجود در این كتاب در دهه هشتاد، 241 هزار نفر در حوادث رانندگی جان خود از دست داده اند و 15 برابر همین تعداد نیز در حوادث رانندگی مصدوم یا دچار نقص عضو شده‌اند. همچنین به ازای هر 100 هزار نفر، 35 نفر در حوادث رانندگی كشته شده‌اند و میانگین سنی كشته‌شدگان 37 سال است. در این میان 51 درصد فوت‌شدگان در صحنه حادثه، 39 درصد بعد از رسیدن به بیمارستان، 9 درصد حین انتقال و یك درصد در منزل فوت كرده‌اند.

خدادوست تصریح كرد: علت 55 درصد متوفیات ضربه به سر بوده است و 41 درصد قربانیان حوادث رانندگی، راننده وسیله نقلیه، 34 درصد سرنشین و 2/34درصد عابر پیاده بوده‌اند. به گفته وی، در 61 درصد موارد قربانیان به دلیل برخورد دو خودرو با هم فوت شدند؛ وسیله نقلیه 35 درصد متوفیان سواری و 7/25درصد موتوسیكلت بوده است. همچنین طی سال‌های 1385 تا 1389 تلفات حوادث رانندگی در محورهای برون‌شهری 61 درصد و در مسیرهای درون شهری 30 درصد گزارش شده است.

مرجع آمار حوادث رانندگی، پزشكی قانونی است
در ادامه این مراسم سردار سرتیپ‌دوم اسکندر مؤمنی، با بیان این كه امروز موضوع ترافیك و حوادث رانندگی از مهم‌ترین دغدغه‌های ملت و دولت‌هاست، گفت: با برنامه‌ریزی صورت گرفته در چند سال اخیر در خصوص آمار حوادث رانندگی اكنون کوچکترین مشکلی در مورد صحت و اطمینان آماری كه تدوین نهایی آن به عهده سازمان پزشكی قانونی كشوراست وجود ندارد. رییس پلیس راهنمایی و رانندگی كشور افزود: دستگاه‌های امدادی و پلیس هر یك آمار خود را از حوادث رانندگی در بخش‌های مربوط به خود اعلام می‌کنند؛ اما آمار نهایی كه قابل پذیرش همه دستگاه‌ها و مورد اطمینان است، آمار سازمان پزشكی قانونی است. وی افزود: بدون آمار، مفهومی برای برنامه‌ریزی وجود ندارد و در حوزه ترافیك نیز آمار یكی از مؤلفه‌های اصلی در برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری‌های كلان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha