سلامت نیوز : مزاحمت تلفنی برای دستگاه‌های حساس مانند اورژانس و آتش‌نشانی در هر استانی درصدی از تماس‌ها را به خود اختصاص داده است كه استان‌هایی مانند تهران، قم و البرز در صدر هستند و بیش از 40 درصد از تماس‌ها با اورژانس و آتش‌نشانی مزاحمت تلفنی است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ تاكنون مسئولان مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان قم و البرز در مصاحبه‌های مختلف خود با اصحاب رسانه از آمار بالای مزاحمت تلفنی با این مراکز خبر داده‌اند و اورژانس و آتش‌نشانی این روزها در كنار دغدغه‌های مختلفی از جمله ترافیك و نبود تجهیزات و امكانات كافی برای ارائه خدمات هر چه بهتر به شهروندان، یك معضل دیگر نیز به مشكلات آنها اضافه شده و آن مزاحمت تلفنی است. تا کنون گزارش و خبرهای زیادی در این زمینه منتشر شده است اما با این وجود فرهنگ‌سازی خوبی در این زمینه صورت نگرفته است.

شاید یکی از علت‌های مزاحمت‌های تلفنی كم اطلاعی شهروندان و نیز نبود فرهنگ‌سازی صحیح در سطح جامعه است. مزاحمت تلفنی كه برخی از افراد از تبعات آن بی‌خبر هستند. هم‌‌اكنون مزاحمت تلفنی در استان قم بیش از 40 درصد و در استان البرز 52 درصد است، شایسته نیست شهر مذهبی‌ای مانند قم كه از آن به نام شهر علما و بزرگان دین یاد می‌شود از این نوع ناهنجاری‌ها به دلیل ضعف فرهنگی مشاهده شود، با توجه به اینكه هر دو شهر در ردیف كلانشهرهای كشور هستند، این آمارها نگران‌كننده است و برای جلوگیری از چنین ناهنجاری‌هایی باید فكری اساسی صورت گیرد.

طبق گفته مسئولان چنین ناهنجاری‌هایی اغلب از سوی نوجوانان و كودكان صورت می‌گیرد، بنابراین شایسته است فرهنگ‌سازی در مراكز آموزشی مانند آموزش و پرورش صورت گیرد و دانش‌آموزان از تبعات چنین عمل ناشایستی آگاه شوند تا گاهی مزاحمتی كه محض خنده انجام می‌شود جان انسانی را به خطر نیندازد. البته اورژانس هر ساله بروشور و كتاب‌های داستانی در سطح مدارس به منظور آگاه‌سازی دانش‌آموزان از این عمل ناشایست انجام می‌دهد اما مركز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشكی به تنهایی نمی‌تواند این هدف را محقق كند بنابراین دستگاه‌های دیگر نیز باید در كنار اورژانس باشند، مزاحمت‌های تلفنی در استان‌های مختلف تقریبا همزمان با همه‌گیر شدن تلفن در كشور آغاز شد، در این زمان عده‌ای با انجام حركتی ضدفرهنگی كه اندك اندك، عنوان مزاحمت تلفنی به خود گرفت باعث شدند آثار مفید و موثر این وسیله ارزشمند تحت‌ الشعاع قرار گیرد، ‌اما سال‌ها پس از اینكه تلفن ثابت به خانه‌های مردم راه پیدا كرد وجود همچنین مشكلی به دلیل نبود فرهنگ واقعا سوال برانگیز است.

به‌طور معمول میانگین سنی مزاحمان تلفنی 10 تا 20 سال تخمین‌زده شده است و با تعطیلی مدارس، بیم افزایش مزاحمت‌های تلفنی وجود دارد. همچنین باجه‌های تلفن عمومی سطح شهر به‌گونه‌ای است که هر فردی بدون کارت می‌تواند با مراکز حساس مانند اورژانس و 110 تماس حاصل کند که معمولا مزاحمت‌های تلفنی از این باجه‌ها یا از سیم کارت ایرانسل صورت می‌گیرد. ایجاد مزاحمت برای دستگاه‌های خدمت‌رسان حساس مانند اورژانس و آتش‌نشانی تبعات متعددی در بر دارد. مشاهده شده كه آمبولانس به دلیل مزاحمت تلفنی و اعلام گزارش دروغین به محل اعزام شده و هنگام رخداد حادثه واقعی عوامل اورژانس با كمبود نیرو مواجه شدند یا اعزام نیرو با تاخیر صورت گرفت. كارشناسان مزاحمان تلفنی با اورژانس را به چند دسته تقسیم كرده‌اند كه یكی از دسته‌ها، همان مزاحمانی هستند كه آدرس و اطلاعات دروغ می‌دهند، دسته دیگر افرادی هستند كه فقط تماس می‌گیرند و تلفن را سریع قطع می‌كنند و برخی دیگر نیز اظهار می‌كنند كه شماره را اشتباه گرفته‌اند ولی دسته نخست كه اطلاعات و آدرس اشتباه می‌دهند بسیار خطرناك‌تر هستند به دلیل اینكه این كار آنها باعث می‌شود اورژانس به محل اعزام شود و همین امر ممكن است اورژانس به دلیل اعزام‌های زیاد، آمبولانسی برای تماس بعدی نداشته باشد و جان یك بیمار تهدید شود.

مزاحمت تلفنی با اورژانس البرز 52 درصد است

رئیس مركز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشكی استان البرز نیز در گفت‌وگو با تهران امروز گفت: متاسفانه مزاحمت‌های تلفنی با اورژانس استان البرز 52 درصد است که سبب معضل جدی برای ما شده است. «كوروش سلیمی» با اشاره به اینکه تاکنون گزارش و خبرهای خوبی برای فرهنگ‌سازی مناسب در این راستا صورت گرفته است، گفت: باتوجه به اینكه مراكز آموزشی مانند آموزش و پرورش برای ما بسیار مهم است تاكنون بروشور و كتابچه‌های داستان بین دانش‌آموزان به منظور آگاه‌سازی آنها توزیع شده است. وی انتقاد كرد: اورژانس استان البرز به تنهایی نمی‌تواند فرهنگ‌سازی كند بلكه نهادهای دیگر مانند خود آموزش و پرورش و نهادهای فرهنگی باید مركز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشكی را یاری كنند.

رئیس مركز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشكی استان البرز ادامه داد: تاكنون گزارش‌های خوبی از سوی اصحاب رسانه درخصوص مزاحمت تلفنی و همچنین ترافیك و كمبود تجهیزات اورژانس منتشر شده كه بازتاب و تاثیرگذاری خوبی داشته است. سلیمی افزود: چنین كارهایی باید مستمر باشد تا تاثیرگذاری خود را در سطح جامعه بگذارد و فقط به مقطع زمانی خاص محدود نشود، به دلیل اینكه فرهنگ‌سازی در مورد معضل یا مشكلی باید در دراز مدت و به مرور زمان صورت گیرد. وی با تاکید بر اینکه فرهنگ‌سازی مهم‌ترین اصل برای جلوگیری از مزاحمت‌های تلفنی است، اضافه کرد: بنابراین مراکز آموزشی مانند آموزش و پرورش باید در این زمینه به صورت جدی ورود کنند و مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی را در این راه یاری کنند، با توجه به اینكه فرهنگ‌سازی باید از سنین پایین و از مدارس آغاز شود. وی گفت: طی سال گذشته بیش از یك میلیون تماس با اورژانس برقرار شده که 52‌درصد آن مزاحمت تلفنی بوده است.

نوجوانان و جوانان، بیشترین مزاحمان تلفنی

وی افزود: در حال حاضر جوانان و نوجوانان بیشترین قشر از مزاحمان تلفنی را تشكیل می‌دهند، از خانواده‌ها انتظار داریم فرزندان خود را از این كار ناشایست آگاه و تبعات آن را به فرزندان خود بگویند. رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان البرز گفت: مواردی داشتیم كه با مزاحمان تلفنی به دلیل تعدد مزاحمت از طریق قانون برخورد شد و فرد مزاحم به مراجع قضایی معرفی شد. سلیمی تصریح کرد: مزاحمان تلفنی معمولا با خط‌های اعتباری و از باجه‌های تلفن سطح شهر ایجاد مزاحمت می‌كنند، یكی از علت‌های آن،‌ این است كه فرد می‌تواند از باجه‌های سطح شهر بدون كارت تلفن و پول با 110 یا اورژانس تماس بگیرد.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان البرز با اشاره به اینکه تماس‌های تلفنی با اورژانس استان در سال 91 در مقایسه با سال 90 حدود 17 درصد افزایش داشته است، اضافه کرد: هم اکنون دستگاه‌های خدمت رسان از جمله آتش‌نشانی، اورژانس و فوریت‌های پزشکی با مشکلات مختلف از جمله ترافیک، نبود امکانات و تجهیزات کافی و... مواجه هستند، معضل و ناهنجاری‌هایی مانند مزاحمت تلفنی انرژی و سرعت‌العمل ما را کاهش می‌دهد و دود این اشتباه به چشم خودمان خواهد رفت به دلیل اینکه هر یک دقیقه تاخیر در رسیدن این اورژانس و آتش‌نشانی ممکن به قیمت جان یک انسان تمام شود.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی البرز گفت: هم‌‌اكنون در تلاش هستیم كه تعداد پایگاه‌های اورژانس را در مراكز پرتردد شهری افزایش دهیم تا در كمترین زمان ممكن به شهروندان خدمات ارائه دهیم. رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی البرز گفت: برای آشنایی مسئولان استانی با فعالیت‌های اورژانس، گزارش حوادث ویژه و آمار هفتگی و ماهانه عملکرد از طریق سامانه اس‌ام اس مرکز اورژانس برای مقامات عالی استان ارسال می‌شود. سلیمی گفت: برای پیشگیری از مزاحمت‌های تلفنی و فرهنگ‌سازی در سطح استان برنامه‌های مدونی توسط کارشناسان اورژانس طراحی شده که براساس جداول تعیین شده از طریق رادیو و خبرگزاری‌‌ها در ماه‌های آینده اجرا خواهد شد.

مزاحمت‌های تلفنی به 90 درصد رسیده است

«حاجعلی فرجامی» مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهرداری كرج گفت: در گذشته میزان مزاحمت تلفنی با آتش‌نشانی 85 درصد بوده است ولی هم‌‌اكنون این رقم به 90 درصد افزایش پیدا كرده است و متاسفانه هنوز بخش زیادی از وقت همكاران در سامانه 125 آتش‌نشانی كرج صرف تماس‌هایی می‌شود كه در پی آنها واقعه‌ای جدی و خطرناك رخ نداده است. به هر حال آتش‌نشانی نیز باید در كمترین زمان ممكن برای جلوگیری از افزایش خسارت به محل اعزام شود، اگر مزاحمت تلفنی و اطلاعات و گزارش دروغین داده شود این سازمان به خوبی نمی‌تواند ارائه خدمات دهد.

مزاحمت تلفنی، مختل كننده ارائه خدمات سریع

معاون مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان قم با انتقاد از اینكه مزاحمت تلفنی به یكی از بزرگ‌ترین معضلات ما تبدیل شده است، گفت: مزاحمت تلفنی می‌تواند جان بیماران را تهدید كند و سبب تاخیر در رسیدن اورژانس و ارائه خدمات هر چه بهتر به بیماران در کوتاه‌ترین زمان ممکن شود. «مهدی فراهانی» افزود: سال گذشته بیش از 379 هزار تماس با اورژانس گرفته شد كه بیش از 110 هزار تماس آن مزاحمت تلفنی بوده است. معاون مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی قم تصریح کرد: دود مزاحمت تلفنی بر چشم شهروندان و بیماران نیازمند خواهد رفت بنابراین تمام افراد جامعه باید از تبعات این ناهنجاری آگاه باشند تا دیگر شاهد بروز چنین حركت‌هایی كه بعضا برخی از آنها بازی با جان دیگران است، نباشیم. معاون مرکز فوریت‌های پزشکی قم گفت: 110 هزار بار تماس تلفنی آن هم دروغین و به صورت مزاحمت، كم نیست،‌ باید برای این امر چاره‌اندیشی جدی صورت گیرد.

وی تصریح كرد: والدین، آموزش و پرورش و نهادهای فرهنگی در این امر می‌توانند با آگاه‌سازی جوانان و نوجوانان و افراد جامعه به اورژانس كمك كنند و خطرهای این عمل نادرست را به فرزندان و دانش‌آموزان گوشزد کنند. فراهانی با بیان اینکه افراد مزاحم با مشغول کردن خطوط ارتباطی، قدرت تصمیم‌گیری پرسنل اورژانس 115 را در انجام ماموریت‌های امدادی کاهش می‌دهند گفت: رفع این مشکل نیازمند فرهنگ‌سازی و آگاهی بخشی به افراد مختلف به‌ویژه در خانواده و مدارس است. به هر حال امیدوار هستیم نهادهای فرهنگی و آموزشی برای رفع این ناهنجاری به كمك اورژانس و آتش‌نشانی بیایند و این كلانشهرها الگویی برای دیگر استان‌ها و شهرستان‌ها باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha