سه‌شنبه ۱۸ تیر ۱۳۹۲ - ۰۶:۱۳
کد خبر: 77630

سلامت نیوز : روز جهانی جمعیت امسال سخنرانان زیادی داشت. همه مسئولیت داشتند در این روز بر اساس آنچه به‌عنوان سیاست افزایش جمعیت گفته و ترویج می‌شود آمارهایی ارائه کنند تا هشدارها نسبت به کندی افزایش جمعیت در کشور جدی‌تر گرفته شود. به همین مناسبت روز گذشته محمدحسن طریقت‌منفرد، وزیر بهداشت، فاطمه رخشانی، معاون بهداشت، آیت‌ا... حائری‌شیرازی، عضو مجلس خبرگان رهبری، محمد ناظمی‌اردکانی، رئیس سازمان ثبت احوال کشور، گری‌لوئیس، هماهنگ‌کننده مقیم سازمان ملل در ایران و هولکی اوز، نماینده صندوق جمعیت سازمان ملل به سخنرانی در سالن همایش‌های صداوسیما پرداختند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ؛ در این سخنرانی‌ها به مباحثی همچون کاهش نرخ باروری ایران در سال‌های اخیر، بهداشت بارداری برای مادران جوان، جلوگیری از بارداری نوجوانان و مشکلات و بیماری‌هایی که باعث کند شدن روند باروری می‌شوند، پرداخته شد.

بچه‌دارشدن به خواست افراد باشد

در این همایش، آیت‌ا... حائری‌شیرازی، عضو مجلس خبرگان رهبری، از دولت خواست تا در سیاست‌های جمعیتی خود، از باروری افراد معتاد و غیرمفید جلوگیری به عمل آورد و در کنار آن بر تشویق به باروری افراد مفید جامعه تاکید کرد. حائری‌شیرازی در رابطه با استفاده از ابزار قانون در این سیاست‌ها گفت: «خود انسان‌ها باید با آزادی انتخاب، درمورد این مساله اقدام کنند. اگر خودشان به این نتیجه رسیدند که نمی‌توانند فرزند مفیدی برای جامعه تربیت کنند، بچه‌دار نشوند و اگر به نظرشان رسید که می‌توانند افراد مفیدی را تربیت کنند، اقدام به فرزندآوری نمایند.»

این عضو مجلس خبرگان رهبری همچنین اعلام کرد که به سیاست‌های جمعیتی نباید نگاه نظامی شود و دولت نباید کنترل مستقیم داشته باشد بلکه افراد باید با آگاهی، دست به انتخاب بزنند. وی اضافه کرد: «نباید به اختیار انسان‌ها بدبینانه نگاه کنید. روس‌ها چوب همین نگاه بدبینانه را خوردند و گفتند اگر انسان مالک شود دست به استعمار می‌زند، سرمایه‌داری هم با خوش‌بینی افراطی باعث شد 99 درصد سرمایه‌ها به دست یک درصد افراد جامعه باشد. به‌طور استثنا، اگر دیدید عده‌ای سیاست‌ها را رعایت نمی‌کنند، برای خودتان حق قانونی قائل شوید.»

با این شیب آمار فوت و ولادت یکی می‌شود

در این برنامه محمد ناظمی‌اردکانی، رئیس سازمان ثبت احوال کشور، همچنین با ارائه آمارهایی از ازدواج، طلاق، تولد و مرگ و میر، از رسیدن ایران به نقطه سربه سر جمعیتی در 30 سال آینده خبر داد. به گفته او اگر شیب تولد همین‌طور کاهش پیدا کند، در 30 سال آینده، آمار فوت و ولادت در کشور، یکی خواهد شد. ناظمی گفت: «در سال 91، یک میلیون و 400 هزار ولادت و کمتر از 4000 فوت در کشور به ثبت رسیده، همین‌طور در این سال، 800 هزار ازدواج و کمتر از 140 هزار طلاق را در کشور شاهد بوده‌ایم. همچنین نرخ ولادت، 8/1 در یکهزار و نرخ فوت، 5/5 تا 6/5 در یکهزار و جمعیت ثبت شده در کشور در حدود، 76 میلیون و 700 هزار نفر است.»

به گفته ناظمی‌اردکانی، در ایران، از سال گذشته در پی مباحث طرح شده از سوی مقام معظم رهبری و رئیس‌جمهور، بازنگری‌هایی در سیاست‌های جمعیتی صورت گرفت که از آن جمله، پیشگیری از کاهش باروری و تدوین قانون جمعیت و تنظیم خانواده در مجلس است. او اضافه کرد: «باید با توجه به این نقل‌قول از رهبری که هر اقدام وتدبیری برای متوقف کردن افزایش جمعیت باید بعد از رسیدن به جمعیت 150 میلیون نفر صورت بگیرد، برنامه‌های خود را نوشته و بر همان اساس حرکت کنیم.» اردکانی همین‌طور ولادت‌های ثبت شده براساس گواهی بیمارستانی را به‌طور میانگین، 95 درصد خواند که در روستاها، 92 درصد و در شهرها 96 درصد کل ولادت‌هایی است که اتفاق می‌افتد.

انتقاد از تندروی در اجرای سیاست‌های کاهش جمعیت

در ابتدای مراسم روز گذشته همچنین محمدحسن طریقت‌منفرد، وزیر بهداشت از خطر مواجه شدن ایران با سونامی بیماری‌های غیرواگیر خبر داد. به گفته او مانند تمام نقاط جهان، ما نیز در آینده نزدیک با سونامی بیماری‌های غیرواگیر مواجه می‌شویم که اگر به مقوله تغییر سبک زندگی وارد نشویم، مشکلات غیرقابل پیش‌بینی و غیرقابل کنترلی برایمان پیش خواهد آمد. وزیر بهداشت همین‌طور برخی سیاست‌های کاهش جمعیت در سال‌های گذشته را افراطی خواند و افزود: «ایران در زمینه برنامه کنترل جمعیت به مراتب سریع‌تر از برنامه مربوطه حرکت کرد، به‌طوری که میانگین نرخ رشد جمعیت از بالای 6 به 8/1 رسیده است. این درحالی است که قرار بود درسال موردنظر میانگین نرخ رشد جمعیت به 1/2 برسد. او البته با خوش‌بینی گفت که این امر نشان می‌دهد که زمینه اجرای هر سیاست کارشناسی شده‌ای در کشور میسر است.

در ادامه فاطمه رخشانی، معاون بهداشت وزیر بهداشت نیز سیاست‌های جدید جمعیتی را روشن خواند. به گفته اوسرعت کاهش جمعیت کشور بیشتر از اهداف تعیین‌شده در سند توسعه‌ای مربوطه بوده است، به‌طوری که درحال حاضر تعداد فرزندان هر خانواده حدود 79/1 است که مسلما باید در این زمینه اقداماتی انجام دهیم. این موضوع باید جزو سیاست‌های وزارت بهداشت و سایر سیاستگذاران مربوطه باشد.» معاون بهداشت همین‌طور بالارفتن سن ازدواج در میان جوانان را مطرح کرد و گفت: «اکنون سن ازدواج برای مردان 27 و برای زنان 24 سال است. مسلما باید تدابیر و برنامه‌هایی برای ازدواج جوانان در نظر گرفته شود.» به گفته رخشانی، طی سال‌های گذشته، کشور، با پدیده افزایش وزن و چاقی در کشور روبه‌رو بوده‌است، به‌طوری‌که 21 درصد نوجوانان و جوانان ایرانی اضافه وزن و چاقی دارند که به دلیل ارتباط این موضوع با بیماریهای غیرواگیر باید از آن جلوگیری شود.

جلوگیری از بارداری نوجوانان

به گفته گری لوئیس که به نمایندگی از بان کی مون، رئیس سازمان ملل در این همایش حاضر شده بود، شعار روز جهانی جمعیت برای امسال، جلوگیری از بارداری نوجوانان است. لوئیس، ایران را در مقایسه با سایر کشورهای منطقه، در زمینه کاهش بارداری‌های نوجوانان موفق خواند و گفت ایران در سه دهه اخیر، در رابطه با افزایش شاخص توسعه انسانی، پشرفت‌های خوبی داشته است. نسبت زنان و مردان باسواد 15 تا 24 سال در ایران یک به یک و زایمان نوجوانان به کمتر از یک درصد رسیده است. به گفته لوئیس، ازدواج‌های زودهنگام در میان نوجوانان و بارداری در سنین پایین سبب مرگ و میر مادران پس از زایمان یا ایجاد معلولیت‌هایی برای مادران نوجوان می‌شود که آنها را از مفید بودن برای جامعه بازمی‌دارد و نسل به نسل دچار مشکل می‌کند و چرخه معیوب فقر را موجب می‌شود.

بان کی مون، رئیس سازمان ملل متحد اما در پیامی به مناسبت این روز اعلام کرد: «به عنوان مدافع وفادار به آموزش، سلامت و حقوق دختران و اعتقادی ماندگار به توان زنان جوان در ایجاد تحول در جهان، اینجانب از تمرکز موضوع روز جهانی جمعیت امسال بر جلوگیری از باروری جوانان استقبال می‌کنم. بسیاری از قریب به 16 میلیون دختر نوجوان که هر ساله وضع حمل می‌کنند، هرگز فرصت برنامه‌ریزی برای بارداری خود را نداشته‌اند. پیچیدگی‌های بارداری و تولد نوزاد می‌تواند معلولیت‌هایی ایجاد کند که عامل اصلی مرگ برای این زنان جوان ارزشمند است. دختران جوان همچنین با سطح بالای بیماری‌ها، صدمات و مرگ و میر به دلیل سقط‌های غیرایمن روبه‌رو هستند.»

93250 برآورد مبتلایان به‌ایدز در سال جاری

در ادامه نبوی، به نمایندگی از محمدمهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌ها، از شیوع بیماری‌های غیرواگیر خطرناک در میان جوانان خبر داد. نبوی گفت: «یکی از این مشکلات چاقی روزافزون به خصوص در میان دختران جوان است که سکته‌های قلبی، دیابت، بیماری فشار خون و پیری زودرس را موجب می‌شود که این بیماری‌ها بارداری را برای آن‌ها پرخطر خواهد کرد.» به گفته نبوی، بیماری‌های رفتاری مانند اعتیاد و ایدز، یکی دیگر از عوامل به خطر انداختن سلامت باروری هستند و آمار جدید منتشرشده از مبتلایان به HIV نشان می‌‌دهد که باید برای آینده برنامه‌های دقیقی تنظیم شود.

نبوی معتقد است استفاده از برنامه‌های کاهش آسیب تنها سلاح ایران برای مقابله با بیماری ایدز و رساندن نرخ صعودی ابتلا به‌ایدز به روند خطی و سرانجام رسیدن به روند کاهشی است. نبوی ادامه داد: «در سال 91، 26هزار و125 نفر مبتلا ثبت شده که 4هزار و 483 نفر به HIV پیشرفته مبتلا شدند، 3هزار و520 نفر تحت درمان قرار گرفتند، از این میزان 5182 نفر فوت کردند، برآورد مبتلایان در سال جاری 93250 نفر است و پیش‌بینی می‌شود در 5 سال آینده، 126300 مبتلا به ویروس HIV در کشور داشته باشیم.» طبق آمار منتشر شده، از میان مبتلایان به HIV در کشور، در سال 91، 52 درصد از طریق اعتیاد تزریقی، 34 درصد از طریق ارتباط، 3 درصد از طریق انتقال ویروس از مادر به کودک، و 11 درصد نامشخص بوده‌است که با توجه به آمارهای گذشته، ابتلا از طریق ارتباط، افزایش یافته و این یعنی افزایش ابتلای زنان به این بیماری و به تبع آن، انتقال بیماری از مادر به کودک. آمار و ارقامی که دولتمردان را نسبت به بازنگری در سیاست‌هایشان برای کنترل این قبیل بیماری‌ها دعوت می‌کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha