سه‌شنبه ۱۸ تیر ۱۳۹۲ - ۰۶:۳۰
کد خبر: 77635
سلامت نیوز :سرانجام كارشناسان وزارت دادگستری آنالیز قیمت شیرخام و فراورده‌های لبنی را پس از نزدیك به شش ماه به نتیجه رساندند. روز گذشته مجوز افزایش 15.6 درصدی شیر خام و 15درصدی فرآورده های لبنی از سوی ستاد تنظیم بازار صادر شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فرارو ؛  این در حالی است كه  سعید سلطانی رییس اتحادیه سراسری دامداران افزایش قیمت لبنیات را غیرقانونی دانسته و گفته است: «طبق مصوبه ستاد تنظیم بازار، قیمت شیر تا پایان تیرماه افزایش نخواهد داشت بنابراین افزایش قیمت محصولات لبنی توجیه ندارد.»

از بهمن ماه سال قبل كارشناسان وزارت دادگستری آنالیز قیمت شیر خام و فرآرده های آن را در دست بررسی داشته اند كه در تاریخ دهم اردیبهشت امسال گزارش مربوط به قیمت شیرخام و در تاریخ بیستم خرداد امسال گزارش مربوط به قیمت فراورده‌های لبنی ارائه شد.

با پایان یافتن توافق میان دامداران و دولت در 15 فروردین از اواخر اردیبهشت ماه زمزمه های افزایش قیمت شیر خام به گوش رسید. شنیده ها حاكی از درخواست افزایش 25 درصدی قیمت شیر خام از سوی دامداران بود.

افزایش 150 تومانی شیر خام در حالی است كه حسین چمنی سخنگوی صنایع شیر ایران در گفتگو با فرارو معتقد است كه تولید كنندگان شیر خام از ماهها پیش قیمت شیر خام را به دلیل افزایش قیمت و كمبود فراروده های دامی افزایش داده بودند، اما فعالان صنعت شیر با این افزایش كنار آمده اند.

حسین چمنی در پاسخ به این سوال كه با تك نرخی شدن ارز دولتی آیا شاهد افزایش مجدد قیمت فرآورده های لبنی خواهیم بود یا نه گفت: «آنطور كه دولت به ما قول داده است اقلام تاثیر گذار بر قیمت شیر همچنان ارز مرجع دریافت خواهند كرد. تاكنون این حمایت صورت گرفته است و ما امیدواریم كه قیمت فرآروده های افزایش نداشته باشد.»

چمنی با اشاره به تبعات افزایش قیمت لبنیات در كشور افزود: «بر اساس آمار مصرف لبنیات پس از اجرای طرح هدفمندی یارانه ها 22 درصد كاهش یافته است و این موضوع دهها میلیارد تومان هزینه درمانی بر دوش دولت و ملت گذاشته است. لذا دولت می بایست با تقبل این هزینه هم به صنعت و هم به مردم در این راستا كمك كند.»

وی در واكنش به ادعای رییس اتحادیه سراسری دامداران در خصوص قیمت شیر خام و غیر قانونی بودن افزایش 15 درصدی فرآرورده های لبنی گفت: «دامداران قیمت شیر خام را از ابتدای امسال به تدریج افزایش داده اند اما كارخانه ها با دامداران به دلیل مشكلات تامین علوفه كنار آمده اند بدون آنكه این مطلب را رسانه ای كنند.»

سخنگوی صنایع شیر ایران با اشاره به اظهارات رییس اتحادیه سراسری دامداران تصریح كرد: « اگر افزایش قیمت فرآورده های از نظر ایشان غیر قانونی است، افزایش بدون مجوز شیر خام هم تاكنون غیر قانونی بوده است.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha