چهارشنبه ۱۸ مهر ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 7766

بر اساس مطالعه‌ای كه روز دوشنبه منتشر شده است، محققان روش جدید و ارزان قیمتی كشف كرده‌اند كه بدون استفاده از هورمون‌های رشد می‌تواند تولید شیر را افزایش دهد.

به گزارش پایگاه اینترنتی خبرگزاری فرانسه، محققان دریافته‌اند كه با متوقف كردن ترشح سروتونین در غده‌های پستان می‌توان تولید شیر را تا ‪۱۵‬ درصد افزایش داد.

بروز تغییرات در سطوح این هورمون می‌تواند بر حالت روحی و روانی تاثیر بگذارد اما دانشمندان موفق به كشف راهی شدند كه بدون ایجاد افسردگی در گاوها می‌تواند سطح این هورمون را تغییر دهد.

سطح پایین سروتونین در مغز با افسردگی و سایر اختلالات روحی و روانی ارتباط داشته است.

سروتونین در مسیر روده نیز یافت می‌شود، در آنجا سروتونین در پلاكت‌های خون ذخیره می‌شود و در محل زخم‌ها برای بالابردن امكان لخته شدن خون و التیام زخم آزاد می‌شود.

"نلسون هورسمن" از "دانشكده پزشكی دانشگاه سینسیناتی" و گروه تحقیقاتی وی دریافتند كه سروتونین، ماده شیمیایی است كه مسئول ارسال علائمی برای كند كردن تولید شیر است.

این محققان در یك مطالعه بر روی سلول‌های انسانی دریافتند كه ترشح سروتونین همزمان با پر شدن غده پستان انسان از شیر بیشتر می‌شود و از سنتز و ترشح بیشتر شیر جلوگیری می‌كند.

سپس محققان درصدد آن برآمدند تا ببینند آیا می‌توانند از این اكتشاف برای تقویت تولید لبنیات استفاده كنند و دارویی را به ثبت رساندند كه به نظر می‌رسد بدون تغییر سطوح سروتونین در مغز ترشح این هورمون را در غده‌های پستان كاهش می‌دهد.

در حال حاضر برای افزایش تولید شیر از هورمون درمانی استفاده می‌شود اما هورمون درمانی برای كشاورزان كشورهای در حال توسعه بسیار گران قیمت است و استفاده از آن در اروپا نیز به دلیل نگرانی از پیدا شدن رده‌هایی از هورمون‌ها در شیر ممنوع اعلام شده است.

اما داروی هورسمن به همان میزان كه هورمون‌های رشد تولید شیر را افزایش می‌دهند، موجب افزایش تولید شیر می‌شود اما تولید این دارو آسانتر و ارزان قیمت‌تر است و دیگر اینكه می‌توان آنرا بصورت خوراكی مصرف كرد و دیگر نیازی به تزریق نیست.

نتایج این مطالعه كه بر روی انسان انجام شده است در نشریه روز دوشنبه " گزارش‌های آكادمی ملی علوم" به چاپ رسیده است.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha