سه‌شنبه ۱۸ تیر ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۲

جدایی و طلاق ، در واقع نابودی و ویرانی خانه امید و آرزوهای هر فرد است. شما هنگامی که قدم در راه ازدواج می گذارید ، زیباترین و امیدبخش ترین رویاها را دارید و در حقیقت می خواهید که زندگی خود را برای همیشه در این جهان سمت و سو بدهید. می خواهید برای فرزندان خود آشیانه ای ترتیب دهید و فکر می کنید که بهترین پدر یا مادر دنیا خواهید بود. ...

سلامت نیوز: جدایی و طلاق ، در واقع نابودی و ویرانی خانه امید و آرزوهای هر فرد است. شما هنگامی که قدم در راه ازدواج می گذارید ، زیباترین و امیدبخش ترین رویاها را دارید و در حقیقت می خواهید که زندگی خود را برای همیشه در این جهان سمت و سو بدهید. می خواهید برای فرزندان خود آشیانه ای ترتیب دهید و فکر می کنید که بهترین پدر یا مادر دنیا خواهید بود. ...

اما غافل از آنکه روزگار هم بازی های خود را دارد و راه و روش خود را دنبال می کند. دیری نمی گذرد که مشکلات و مسائل عموما غیر مترقبه پیش می آید. غیر مترقبه! چرا چون شما پیش از ازدواج به خیلی از مشکلات رایج فکر کرده اید و برای آنها راه حل یافته اید و خود را آماده کرده اید؛ اما در زندگی مشترک همیشه مشکلاتی پیش می آید که اصلا ذره ای به ذهنتان نرسیده بود، حال این شمایید و این مشکلات تازه و ناخوانده.

 اینها لزوما مشکلات خیلی بزرگ و پیچیده ای هم نیستند. بدهی مالی ، بی خانمانی یا بیماری یکی از طرفین ، و... این دسته از مشکلات ظاهرا قابل حل تر اند! اما یکباره چیزهای عجیب و غریبی بروز می کند که شما روحتان نیز حدس نمی زد ، بعضا بسیار ریز و به ظاهر بی اهمیت. واگر توانایی حل مسئله را نداشته باشید و شاگرد تنبلی باشید،  این مشکلات رفته رفته بنیان خانواده شما را از جا می کند و ویران می سازد. هر چه هم مقاومت کنید، فایده ای ندارد و با چشمان خود می بینید که همه چیز در حال غرق شدن است. و این غرق شدگی اگر بچه ای هم در کار باشد ، بسیار دردناک و آسیب رسان خواهد شد.

ولی حال چه باید کرد؟ آیا طلاق پایان زندگی است. آیا دیگر همه راه ها بسته اند و کورسوی امیدی هم نمی آید به چشم؟ آیا قامت شما به عنوان یک انسان آنقدر ضعیف و نحیف است که به این طوفان می شکند؟ یا نه شما انسانی هستید که هیچگاه نومید نمی شوید و در پیکار زندگی دست از تلاش برنمی دارید. در هر حال، باید بپذیرید که یک زندگی با همه تلخی ها و شیرینی هایش ، به پایان رسیده است  و شما باید راه تازه ای را آغاز کنید. یک راه تازه!

در اینجا ما سه راه برد مهم را برای کسانی که جدا شده اند، توصیه می کنیم و فکر می کنیم می تواند در شروع دوباره، آنها را برای غلبه بر مشکلات یاری دهد.

1- به سراغ انجمن ها و گروه های پشتیبان وحامی بروید. شاید نتوانید تنها با یک ترفند ، از پس مشکلات عظیم طلاق ، بویژه اگر صاحب فرزند هم باشید، برآیید.پس عاقلانه ترین کار جستجوی یک حامی و تکیه بر حمایت های آن است.این حامی می تواند یک شبکه اجتماعی ، یک گروه خیر ، یک فامیل نزدیک و مهربان و غیره باشد.متاسفانه در جامعه ما هنوز شبکه های خودجوش و مردمی برای حمایت از افراد نیازمند در حوزه های گوناگون ، زیاد مورد توجه قرار نگرفته اند. ولی باید به این مسئله توجه گردد. خود افراد ی که دارای شرایط و مشکلات مشابه هستند ، می توانند با تشکیل این گونه انجمن ها از یک دیگر حمایت کنند. با اینحال در جامعه ما کانونهای حمایت کننده مانند خانواده پدری وبهزیستی و کمیته امداد وجود دارند که می توان روی کمک آنها حساب کرد.

از نظر عاطفی بر دوستان ، همکاران ، و اقوام نزدیک تکیه کنید و برای حل مشکلات بچه ها می توانید با معلمین و اولیای مدرسه همکاری نزدیکتری داشته باشید.

2- خود را دوباره تعریف و بازسازی کنید. نگویید که دنیا به آخر رسیده است.برای یک شروع تازه ، یک یا علی بگویید واز جا بلند شوید.قسمت هیجان آور این قضیه ، یعنی طلاق در این است که شما دوباره یک شانس تازه دارید! یک زندگی تازه با شکلی تازه؛ گویی دوباره متولد شده اید و دوباره زندگی می کنید. من بارها کسانی را دیده ام که از خانواده و بچه های خود، گرچه با هزاران تلخی  و غصه ، جدا شده اند ، اما توانسته اند زندگی نو و موفقی را شروع کنند ، هم زن ، و هم مرد.

3- تا می توانید ، از اثرات مخرب طلاق بر روی فرزندان خود بکاهید. شما مجبورید که قوی باشید. شما نه تنها به خاطر خود بلکه به خاطر کودکانتان باید ، یک زندگی نو را شروع کنید. زندگی تازه ای که در آن کمتر جایی برای تلخی طلاق باشد، بویژه برای بچه ها. شما در برابر بچه ها مسئولید و آینده انها بر تصمیم و توانایی امروز شما بستگی دارد.

شما با آنکه احساسات تلخ و جریحه دار دارید، اما در مقابل بچه ها ، هر گز لب به انتقاد و بدگویی از همسر سابق خود ، باز نکنید و سعی کنید گرچه سخت است ، اما احترام وی را رعایت کنید. از ملاقات بچه ها با همسر سابق خود جلوگیری نکنید و دیدار پدر یا مادر را در کام آنها تلخ نسازید.تا می توانید آرامش ، محبت و صلح را به آنها برگردانید.
منبع: مجله پزشکی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha