سلامت نیوز: اقدسیه با عمارت‌های شیک و مجلل چند میلیاردی‌اش، دروس با زمین‌های متری 12 میلیون تومانی‌اش و پونک و سعادت‌آباد با بلوارهای سرسبز، درختان سربه فلک کشیده و بزرگراه‌های خلوتش به هرچه که بنازند، اما از این به بعد دیگر نمی‌توانند با آب و هوای تمیز و آسمان آبی‌شان دل اهالی پایین شهر را ببرند، چون حالا دیگر هوای مناطق شمال شهر هم به‌اندازه جنوب شهر آلوده شده است.
آلودگی هوا شاید بزودی زمین های شمال شهر را از سکه بیندازد، داده های ایستگاه های سنجش آلودگی هوا در سطح شهر خبرهای خوشی برای ساکنان مناطق شمالی پایتخت ندارد، اطلاعات به دست آمده نشان می دهد در یک سال گذشته ساکنان مناطق شمالی پایتخت هم به اندازه اهالی جنوب شهر، هوای آلوده و ناسالم تنفس کرده اند.

انگار قرار است از این به بعد شمال شهرنشین ها و جنوب شهری ها عادلانه از آلودگی هوا سهم ببرند.

آلودگی مناطق شمالی به اندازه جنوب شهر


پایین شهری ها اگر همیشه غصه این را داشتند که چرا شانس با آنها یار نبوده تا زندگی در یکی از خانه های شیک مناطق شمال شهر نصیب شان شود، در خیابان های بدون ترافیک با آسفالت های یکدست و بدون دست انداز رانندگی کنند یا در کوچه های خوش آب و هوا قدم بزنند، حالا می توانند به این دلخوش باشند که دست کم بالای شهرنشین ها هم به اندازه آنها از آلودگی هوا سهم می برند.

آمارهای به دست آمده از ایستگاه های سنجش آلودگی هوا تمام حساب و کتاب ها را به هم می ریزد وقتی می شنویم هوای مناطق شمال شهر آن قدرها هم که فکر می کردیم، سالم نیست.

مصداق این ادعا وضعی است که در گزارش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران از شرایط آلودگی هوای پایتخت طی یک سال گذشته (از خرداد 91 تا خرداد 92) ارائه شده است.

داده های ایستگاه های سنجش آلودگی هوای مستقر در برخی مناطق شمال شهر نشان می دهد، بالای شهرنشین ها هم به اندازه شهروندان ساکن مناطق مرکزی و جنوبی شهر تهران، هوای آلوده تنفس کرده اند.

براین اساس، ایستگاه اقدسیه با 131 روز هوای ناسالم، دروس با 55 روز، تهرانسر با 120 روز و پونک با 25 روز، هوای ناسالم را گذرانده اند.

این درحالی است که برخی مناطق جنوب، جنوب شرق و شرق تهران مانند شهرری با 108 روز هوای ناسالم، منطقه 16 با 73 روز، مسعودیه با 42 روز، محلاتی با 38 روز و پیروزی با 73 روز، هوای ناسالم را تجربه کرده اند.

نگاهی گذرا به این داده ها نشان می دهد برخلاف تصوری که وجود دارد و آلودگی هوای تهران در مناطق شمال و غرب پایتخت نه تنها کمتر از مناطق جنوبی تهران نیست بلکه حتی تعداد روزهایی که در آن مناطق شمال و غرب تهران، هوای ناسالم را سپری کرده اند تا حد زیادی به تعداد روزهای آلوده مناطق جنوب و شرق پایتخت نزدیک است.

خرداد ؛ ماه شانس جنوب شهری ها

جالب این که برخی داده های ایستگاه های سنجش آلودگی هوای تهران نشان می دهد خرداد امسال، در حالی که برخی مناطق شمالی پایتخت مانند 3 و 4 روزهای آلوده ای را سپری کردند، شهروندان برخی از مناطق جنوب و شرق پایتخت مانند 14 و 15 در هوای سالم تری نفس کشیدند.

بنابر اطلاعات استخراج شده از 20 ایستگاه سنجش آلودگی هوای تهران در خرداد، در حالی که مناطق 14و 15 در کنار مناطق شمال و غرب مانند 2، 5 و 22 سالم ترین هوا را تجربه کرده اند مناطق 3، 4 و 7 در کنار مناطق 18 و 20 (جنوب تهران) نیز آلوده ترین روزها را در ماه گذشته گذرانده اند.

البته در مجموع، پایتخت در خرداد یک روز هوای پاک و 16روز هوای سالم را گذرانده و شاخص کیفیت هوای تهران در سومین ماه سال نسبت به مدت مشابه دو سال گذشته در وضع قابل قبول تری قرار داشته است.

اتفاقی که معادلات را به هم زد


شاید باورش سخت باشد، اما واقعیت دارد و دلیل آن اتفاقی است که از سال 86 همزمان با ورود اولین ریزگردهای عربی به کشور رخ داد؛ موضوعی که باعث شد ساکنان مناطق شمال و غرب پایتخت هم از آلودگی هوا بی نصیب نمانند.

حشمت الله بسطامی، کارشناس شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در گفت و گو با جام جم، با اشاره به تغییری که از سال 86 در شاخص های آلایندگی هوای پایتخت اتفاق افتاد، می گوید: تا قبل از سال 86 آلاینده منواکسیدکربن، آلاینده غالب حاکم بر هوای شهر تهران بود که این آلاینده نیز وابستگی شدیدی به ترافیک و تردد خودروها داشت به این معنا که در مناطق مرکزی و جنوب شهر با توجه به تردد بیشتر خودروها و ترافیک، آلودگی هوا نیز شدت بیشتری داشت، اما این روند از سال 86 به بعد تغییر کرد.

از سال 86 به بعد بتدریج با آمدن ریزگردهای عربی و داغ شدن این موضوع، شاخص آلاینده ها تغییر کرد و ذرات معلق 10 میکرون معیار سنجش آلودگی هوا قرار گرفت و از سال 89 نیز با توجه به این که ضروری بود سنجش آلاینده ها بر اساس معیارهای جهانی انجام می گرفت به این ترتیب همزمان با استانداردهای جهانی برای سنجش آلاینده ها این بار ذرات کمتر از 2.5 میکرون شاخص آلودگی هوای پایتخت قرار گرفت.

بر این اساس چون ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون تحت تاثیر عوامل بیرونی بخصوص موضوع ریزگردها، کاهش یا افزایش می یابند بنابراین همین موضوع موجب شد از این سال به بعد آلودگی هوا به طور یکنواخت در تمام مناطق شهر تهران پراکنده شود و به این ترتیب دیگر نمی توان گفت آلاینده ذرات معلق صرفا در مناطق مرکزی، جنوب یا شرق پایتخت بیشتر وجود دارد و مناطق شمالی یا غرب تهران، هوای سالم تری دارد.

آلودگی هوا این روزها دیگر نه جنوب شهر می شناسد و نه شمال شهر، دیگر هوای پاک و آسمان آبی، دلیلی برای گران شدن خانه های شمال شهر نخواهد بود، حالا همه شهروندان تهرانی چه بالای شهرنشین ها و چه اهالی جنوب شهر از آلاینده های سمی هوای تهران به یک اندازه سهم می برند.
منبع: جام جم آنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha