سلامت نیوز :  21 تیرماه، روز بدون نایلكس نامگذاری شده است، نامگذاری با هدف فرهنگ‌سازی استفاده كمتر از نایلون و پلاستیك. پلاستیك‌هایی كه بین 300 تا 500 سال طول می‌كشد به طبیعت برگردند و تجزیه شوند. هر سال حدود 500میلیارد تا یك تریلیارد كیسه پلاستیكی در سراسر جهان تولید و مصرف می‌شود اما تنها یك درصد از این مقدار پلاستیك، بازیافت می‌شوند. در دو سال گذشته كه این نامگذاری صورت گرفته، باعث شده است برخی فروشگاه‌های بزرگ مثل شهروند و بازارهای میوه و تربار از استفاده از كیسه‌های نایلونی صرف نظر كنند و به جای آن ازكیسه‌های با منشا گیاهی كه راحت‌تر به طبیعت برمی‌گردند، استفاده كنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از اعتماد ؛ اما شهرداری كه قرار است مجری این طرح باشد، از هزینه بالای تولید پلاستیك‌های «زیست تخریب‌پذیر» خبر داده است. عبداللهی، معاون خدمات شهری شهرداری تهران با اشاره به این هزینه بالا گفت: «فروشندگان از این مواد استقبال نمی‌كنند، اما با حمایت‌ها و اقدامات صورت گرفته، استقبال از این نایلون‌ها و ظروف پلاستیكی بیشتر شده است. از جمله اقدامات انجام شده در این زمینه، احداث كارخانه‌یی در سازمان میادین میوه و تر‌بار شهر تهران با همكاری بخش خصوصی در سال گذشته است كه در آن پلاستیك و نایلون‌های تجزیه‌پذیر تولید می‌شود. علاوه بر آن تصمیم داریم بیشتر از بسته‌بندی‌های پاكتی و پارچه‌یی استفاده كنیم كه نمونه‌هایی هم از این بسته‌بندی‌ها آماده و از سال گذشته در میادین میوه و تر‌بار و شركت شهروند استفاده می‌شود.»

گودرزی، مدیرعامل شركت شهروند نیز با اشاره به جمع‌آوری ظروف یك بار مصرف از این فروشگاه‌ها گفت: «از سال 89 همه این ظروف جمع‌آوری شد و از سال 90 به طور كامل كلیه نایلكس‌های تجزیه‌ناپذیر را جمع‌آوری كرده و به جای آنها نایلكس‌های تجزیه‌پذیر را جایگزین كردیم.»

وی از جایگزینی كیسه‌های پارچه‌یی در پنج فروشگاه شهروند خبر داد و گفت: «سالانه بیش از پنج میلیارد تومان برای تولید پلاستیك‌های تجزیه‌پذیر هزینه می‌شود و اگر بخواهیم كیسه‌های پارچه‌یی را نیز تولید كنیم، این هزینه‌ها بسیار بالاتر می‌رود اگر اعتبارات تامین شود، می‌توانیم استفاده از این كیسه‌ها را سراسری كنیم.»صفایی، مدیرعامل سازمان میادین میوه و تر‌بار شهر تهران هم از 5/1 میلیون نایلكسی كه در بازار میوه و تربار مصرف می‌شد، خبر داد. وی در این خصوص گفت: «پیش از این روزانه یك و نیم میلیون نایلكس در بازار در اختیار مردم قرار می‌گرفت كه این حجم به روزانه 500 هزار عدد رسیده است.

در گذشته تنها ظروف پایه گیاهی تولید می‌شد، اما از شش ماه گذشته كه این كارخانه را احداث كرده‌ایم، نایلكس‌های پایه‌ گیاهی نیز تولید می‌شود.»جشن روز بدون نایلكس پیش از تاریخ تعیین شده در برخی بازارهای میوه و تربار تهران برگزار شده است، در این جشن‌ها برای ترویج فرهنگ استفاده از پاكت‌های كاغذی و پارچه‌یی به جای نایلكس، پاكت‌های كاغذی بین شهروندان توزیع می‌شود. اما رییس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با اشاره به لایحه‌یی در ارتباط با كیسه‌های تجزیه‌پذیر، راه نیافتن آن به مجلس را كم‌تحركی سازمان حفاظت محیط زیست اعلام كرد.

روز بدون نایلكس به 11 كلانشهر دیگر رسید

محمد هادی حیدرزاده با ابراز امیدواری از راه یافتن این لایحه به مجلس در دولت آینده گفت: «امیدواریم در دولت آینده پس از برگزاری جلسات كارشناسی، این لایحه به صحن علنی مجلس برود تا بتوانیم به تولیدكنندگان كیسه‌های تجزیه‌پذیر وام‌هایی با بهره‌ كم ارائه بدهیم.»

این مقام مسوول در شهرداری از برگزاری مراسم روز بدون نایلكس در شهرهای دیگر خبر داد و گفت: «امسال با استقبالی كه سایر شهرها از این اقدام داشتند، با دبیرخانه 11 كلانشهر كشور هماهنگ كردیم تا بزرگداشت این روز در دیگر شهرهای كشور نیز برگزار شود. شهرهای كوچكی مانند سبزه‌وار، نیشابور و بوشهر نیز برای برگزاری مراسم‌های مختلف اعلام آمادگی كرده‌اند، علاوه بر آن در شبكه‌های اجتماعی فعالان محیط زیستی كمپین‌هایی را در این زمینه ایجاد كرده‌اند. در سال آینده نیز با توجه به اینكه شهرداری تهران دبیرخانه دائمی اجلاس كلانشهرهای آسیاست، هماهنگ كردیم كه این برنامه به صورت مشترك بین شهرهای بزرگ مجمع كلانشهرهای آسیایی برگزار شود. البته برخی كشورها چون امارات در سال جاری ممنوعیت استفاده از پلاستیك را در برنامه‌های خود دارند.»

زمانی مردم با زنبیل‌های حصیری راهی بازار می‌شدند و از پلاستیك‌های رنگ و وارنگ خبری نبود، حیدرزاده بازگشت به مدل‌های قدیمی كه در كشور رایج بود و اكنون كشورهای اروپایی هم به آن بازگشته‌اند را راهكار دوری از نایلون دانست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha