سه‌شنبه ۱۸ تیر ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۰
کد خبر: 77679

سلامت نیوز : سازمان جهانی سلامت توصیه می‌کند که همه خون‌های اهدایی باید برای بررسی وجود عفونت، قبل از آزادسازی خون و فرآورده‌های خونی جهت استفاده بالینی یا تولیدی غربالگری شوند و همچنین غربالگری تمام خون‌های اهدایی باید برای HIV ، هپاتیت B، هپاتیت C و سیفلیس اجباری شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ سازمان جهانی بهداشت در آخرین بررسی های خود اعلام کرده است: در 39 کشور خون‌های اهدایی به طور روتین برای یکی یا بیشترعفونت‌های منتقله از راه خون، شامل HIV، هپاتیت B، هپاتیت C و سیفلیس آزمایش نمی‌شوند.

تامین نامنظم کیت‌های آزمایشی یکی از مهم‌ترین موانع شایع برای غربالگری است. یک سوم از 98 کشور گزارش‌ دهنده، بیان کرده‌اند که فاقد ذخیره مناسب کیت‌های آزمایشی برای عفونت‌های منتقله از راه خون، در طی 12 ماه دوره گزارش بوده‌اند.

97 کشور از 164 کشور، در مورد اینکه خون‌های اهدایی روند تضمین کیفی (با استفاده از دستورالعمل‌های عملکرد استاندارد SOP و شرکت در ارزیابی‌های کیفی خارجی) را طی می‌کنند، اطلاعات خون را گزارش نموده‌اند.

در مجموع، 89 درصد موارد خون‌های اهدایی با استفاده از برنامه کیفی غربالگری شده‌اند که 97 درصد در کشورهای ثروتمند، 82 درصد در کشورهای با درآمد متوسط و 53 درصد در کشورهای با درآمد کم اتفاق افتاده است.

میزان متوسط شیوع عفونت‌های منتقله از راه خون در خون‌های اهدایی در کشورهای ثروتمند خیلی کمتر از میزان آن در کشورهای با درآمد متوسط و با درآمد کم بوده است.

خون‌ جمع‌آوری شده در یک ماده ضد انعقادی می‌تواند ذخیره شده و بدون اینکه بر روی آن کار خاصی صورت بگیرد، به بیمار تزریق شود. این به عنوان انتقال «خون کامل» شناخته می‌شود. به هر حال برای استفاده بهتر از خون ممکن است خون کامل به اجزای مختلف مانند گلبول قرمز فشرده، پلاسمای منجمد تازه، رسوب کرایو و فرآورده‌های پلاکتی تبدیل شود و در این حالت نیاز بیش از یک بیمار پوشش داده شود.

بر اساس این گزارش، 91 درصد خون‌های جمع‌آوری شده در کشورهای ثروتمند، 72 درصد در کشورهای با درآمد متوسط و 31 درصد در کشورهای با درآمد کم به اجزای مختلف خونی تبدیل می‌شود.

157 کشورنیز گزارش کرده‌اند که خون‌ اهدایی به اجزای مختلف خونی جدا می‌شود و این نشان‌ دهنده آن است که در نیمی از تمام مراکز خون، خون کامل اهدایی را به اجزای آن تبدیل می‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha