سه‌شنبه ۱۸ تیر ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۰
کد خبر: 77680

سلامت نیوز : یک کارشناس تغذیه گفت: مصرف خربزه و گرمک برای افرادی که قند خون دارند توصیه نمی‌شود.

فرزاد بابایی در گفت وگو با (ایسنا) ، اظهار داشت: میوه‌هایی که در فصل تابستان وجود دارند و معمولا به میوه‌های جالیزی معروف هستند منابع خوبی از پیش ساز ویتامین A هستند.

وی افزود: این میوه‌ها از جمله خربزه، طالبی، هندوانه، گرمک و ... منابع غنی پتاسیم نیز هستند.

به گفته این کارشناس تغذیه، آب فراوان موجود در این میوه‌ها می‌تواند عطش و گرمای بدن افراد را در فصل تابستان کاهش دهد و به علاوه با برقراری تعادل آب بدن و غلظت خون آنها به کلیه هم کمک کند.

بابایی با اشاره به قند بالای موجود در این میوه‌ها خاطرنشان کرد: برخی از آنها مثل گرمک و خربزه برای افراد دیابتی ممنوع است و مصرف هندوانه نیز بر اساس میزان قند فرد و پیشنهاد مشاور تغذیه به بیمار توصیه می‌شود.

وی ادامه داد: این میوه‌ها به دلیل دارا بودن مقادیر فراوان فیبر برای حرکات دستگاه گوارش هم مفید هستند، خصوصا طالبی که نقش ملین دارد.

این کارشناس تغذیه در خصوص خواص دارویی میوه‌های جالیزی تابستان هم یادآوری کرد: برخی از آنها از جمله گرمک می تواند برای دفع سنگ کلیه مفید باشد.

بابایی خاطرنشان کرد: برخی از افراد به این میوه‌ها شکر اضافه می‌کنند، خصوصا برای طالبی که به صورت پالوده مصرف می‌شود که این کار موجب تداخل قندها، افزایش قند خون و چاقی خواهد شد.

وی در خصوص این که برخی از افراد میوه‌هایی همچون هندوانه را با هسته مصرف می‌کنند، گفت: در کتب پزشکی توصیه‌ای در این خصوص وجود ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha