سلامت نیوز : رئیس جامعه علمی آزمایشگاهیان ایران گفت: وضعیت نابسامان کسب و کار، برخی پزشکان را وادار می‌کند، برخی را ناچار و برخی را نیز تشویق می‌کند که بیماران خود را فقط به آزمایشگاه‌های خاصی بفرستند.

محمد وجگانی در گفت‌وگو با فارس، در مورد اینکه برخی پزشکان، بیماران خود را برای انجام آزمایش به آزمایشگاه‌های خاصی می‌فرستند گفت: به نظر می‌رسد یکی از ضرورت‌های اخلاق پزشکی در عرصه آزمایشگاه، سامان دادن به ارتباط میان آزمایشگاه با پزشک و بیمار است و باید این رابطه تعریف شود.

وی ادامه داد: متأسفانه اگر چه تعداد پزشکانی که بیماران خود را به صورت ویژه به برخی آزمایشگاه‌ها معرفی می‌کنند نادر هستند اما این رفتار غیراخلاقی وجود دارد.

رئیس جامعه علمی آزمایشگاهیان ایران، این اخلاق غیرحرفه‌ای در میان آزمایشگاه‌ها و در قشر پزشکانی که ارتباط بین بیمار، پزشک و آزمایشگاه را یک ارتباط اقتصادی و منفعت‌جویانه تعریف کرده‌اند وجود دارد و این به حیثیت پزشکان و جایگاه آزمایشگاهی کشور لطمه می‌زند.

وجگانی در پاسخ به اینکه چرا نظارتی در این مورد انجام نمی‌شود گفت: باید ببینیم متولی این موضوع چه کسی است ابتدا این ارتباط باید تعریف شود و توسط مراجع ذیربط ابلاغ و تأکید شود تا حدود اخلاق حرفه‌ای قانونمند و چارچوب‌مدار شود.

وی افزود: بعد از تعیین این حد و حدود، ضوابط و شرایط برخورد با افرادی که تخلف کرده‌اند تبیین شود تا اخلاق‌مداری در این زمینه برقرار شود.

وجگانی در پاسخ به اینکه آیا وزارت بهداشت در نظارت بر رابطه پزشک، بیمار و آزمایشگاه کوتاهی کرده گفت: به نظر می‌رسد وزارت بهداشت به این موضوع اولویت نداده است و این رابطه غیرحرفه‌ای هر چند گسترش بالایی ندارد اما حیثیت را خدشه‌دار کرده است.

رئیس جامعه علمی آزمایشگاهیان ایران در مورد اینکه آیا این رفتار غیراخلاقی از سوی پزشکان به تعرفه پایین آزمایشگاه برمی‌گردد گفت: نابسامانی بازار کسب و کار می‌تواند دلیل این رفتار باشد نابسامانی حاکم در این بستر برخی را وادار می‌کند، برخی دیگر را ناچار می‌کند و برخی را نیز تشویق می‌کند تا در مسیر شبهه‌ناک و غیرقابل توجیه حرکت کنند.

وی در مورد اینکه بیماران در این شرایط چه باید بکنند، افزود: نمی‌توانیم در این میان از بیماران انتظاری داشته باشیم چرا که نمی‌توانند کاری کنند و از دستشان کاری برنمی‌آید. باید چارچوب ارتباط پزشک و بیمار از اساس اصلاح شود و از طرفی هر آزمایشگاه فقط باید در دوره زمانی قابل قبول، آزمایش را معتبر بداند و پزشک نیز فقط به دلایل بالینی و شواهد موجود می‌تواند درخواست کند تا آزمایش تکرار شود.

وجگانی گفت: اگر پزشکان، بی‌مورد درخواست تکرار آزمایش را داشته باشند باید برای تحمیل هزینه بیشتر به بیماران و لطمه زدن به حیثیت آزمایشگاه‌ها پاسخگو باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha