سلامت نیوز : ابراهیم جعفرزاده‌پور، متخصص اپتومتری امروز در نشست خبری به اهمیت سلامت دید در انواع مشاغل اشاره کرد و گفت: اکنون در دنیا برای هر شغلی یکسری استانداردهای بینایی و پروتکل‌های مشخص وجود دارد که افراد با توجه به این پروتکل‌ها باید پایش و غربالگری و در نهایت درمان شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ این متخصص اپتومتری ادامه داد: در مشاغلی مانند تایپیست‌ها، مهندسان، خبرنگاران و ورزشکاران باید حساسیت‌ ویژه‌ای نسبت به عملکرد بینایی وجود داشته باشد چرا که این قشر به طور مداوم با قلم، کاغذ، کامپیوتر و دقت در دید سر و کار دارند.

جعفرزاده پور به اهمیت نقش آموزش و به روز کردن اطلاعات متخصصان سنجش بینایی اشاره کرد و گفت: در کشورهای توسعه یافته واحدهای درسی ویژه‌ای برای متخصصان اپتومتری در نظر گرفته می‌شود و درسی با عنوان اپتومتری مشاغل به مشکلات و در نحوه تشخیص خطاهای احتمالی به اپتومتریست‌ها آموزش داده می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران ورزشکاران را از جمله افرادی عنوان کرد که بینایی در نتیجه کار آنها در مسابقات حرفه‌ای بسیار مؤثر است.

وی گفت: از 5 سال گذشته بین فدراسیون ورزشی و دانشگاه علوم پزشکی تهران تفاهمنامه‌ای منعقد شد تا ورزشکاران قبل از اعزام به مسابقات مورد معاینه و بررسی مشکلات چشمی قرار گیرند چرا که نقایص چشمی و نوع دید ورزشکاران ممکن است در ورزش‌هایی مانند فوتبال، تیراندازی و سایر رشته‌ها بسیار مؤثر باشد.

به گفته جعفرزاده‌پور اهمیت این موضوع به حدی است که در سال 2001 انجمن اپتومتری آمریکا از «پله» فوتبالیست معروف برای بررسی وضعیت دید وی دعوت کرد. بررسی‌ها نشان داد که وی بهترین قدرت دید و آگاهی از پیرامون خود را دارد و همین امر سبب شده تا او بتواند موقعیت بازیکنان مدافع را قبل از جایگزینی تشخیص دهد.

وی در پاسخ به اینکه چه قشری بیشترین آسیب بینایی ناشی از شغل را دارند، گفت: افرادی که در مشاغل اداری و پشت میز نشین هستند به مرور اختلالات بینایی پیدا می‌کنند.

در ادامه این نشست خسرو حیدری، رئیس بیمارستان چشم نور به اهمیت سلامت دید در مشاغل مختلف اشاره کرد و گفت: موضوع بهداشت چشم در قشرهای مختلف کاری به ویژه ورزشکاران و هنرمندان همواره دغدغه ما بوده است چرا که برخی‌ هنرمندان ممکن است برای یک پروژه تهیه فیلم ماه‌ها و ساعت‌ها یک نوع لنز رنگی را در چشم خود نگه دارند که خود زمینه ساز ایجاد زخم قرنیه است. حتی کار کردن در معرض نور زیاد نیز ممکن است در طول زمان به بافت‌های چشم آسیب برساند.

وی با ارائه آماری از سامان بهداشت جهانی در مورد میزان نابینایی گفت: طبق آمار سازمان بهداشت جهانی 180 میلیون نفر در کره زمین نابینا هستند که 90 میلیون نفر آنها به آب مروارید، آب سیاه و تنبلی چشم دچار هستند و امکان درمان 45 میلیون نفر از این تعداد در صورت دسترسی به خدمات مطلوب وجود دارد.

به گفته حیدری در هر 5 ثانیه یک نفر در دنیا نابینا می‌شود و در هر دقیقه هم یک کودک بینایی خود را از دست می‌دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha