سه‌شنبه ۱۸ تیر ۱۳۹۲ - ۱۴:۵۴
کد خبر: 77704

سلامت نیوز : سرطان تخمدان برای بسیاری از زنان محکومیت به مرگ تلقی می‌شود چون این بیماری به سختی درمان می‌شود و اغلب تا مراحل پیشرفته آن، قابل تشخیص نیست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ «آماندا انیکز فادر» دانشیار و مدیر بخش زنان بیمارستان «جانز هاپکینز» در این رابطه گفت:‌ محققان با انجام مطالعات بیشتر در تلاش هستند تا سرطان تخمدان را در همان مراحل اولیه تشخیص دهند.

«آماندا انیکلز فادر» در مورد روش «سالپنگو اوفورکتومی دوطرفه» یا عمل برداشتن تخمدان‌ها و لوله‌های فالوپ برای زنان مبتلا به این سرطان و زمان انجام آن اظهار داشت: «سالپنگو اوفورکتومی دوطرفه» در موارد متعددی از جمله سرطان، وجود کیست تخمدان یا اقدام پیشگیرانه برای ابتلا به سرطان تخمدان انجام می‌شود.

همچنین «سالپنگو اوفورکتومی دوطرفه» پیشگیرانه، فرآیندی است که در زنان در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه، لوله رحم یا تخمدان انجام می‌شود. افرادی تحت عمل سالپنیگو اوفورکتومی پیشگیرانه قرار می‌گیرند که سرطان تخمدان و سینه در سوابق خانوادگی‌شان وجود دارد. همچنین برای زنانی که جهش ژنتیکی در آنان دیده می‌شود و در معرض ابتلا به تومور بدخیم زنانگی هستند تجویز می‌شود.

چه افرادی به عمل سالپنگو اوفورکتومی پیشگیرانه نیاز پیدا می‌کنند؟

زنانی که باید تحت این عمل جراحی قرار گیرند اغلب افراد مبتلا به سرطان سینه هستند. همچنین در زنانی که زمینه‌ ارثی ابتلا به سرطان سینه، لوله رحم یا تخمدان وجود دارد و با در نظر گرفتن اینکه خطر ابتلا به سرطان تخمدان در مبتلایان به سرطان سینه 40 درصد بیشتر است، این عمل جراحی گزینه حیات‌بخشی محسوب می‌شود.

خطرات عمل جراحی «سالپنگو اوفورکتومی دوطرفه» چیست؟

در این شیوه نیز همچون سایر عمل‌های جراحی شکمی، خطر خونریزی و عفونت‌ وجود دارد اما در صورتی که این عمل جراحی توسط متخصص جراحی زنان انجام شود، خطر کمتری بیمار را تهدید می‌کند. در بیشتر موارد، «سالپنگو اوفورکتومی دوطرفه» با ایجاد شکاف‌های کوچک بر روی نقطه مورد نظر انجام می‌شود که دوره بهبود هم سریع‌تر اتفاق می‌افتد. همچنین در صورتی که این عمل جراحی پیش از یائسگی اتفاق افتد ممکن است به یائسگی و نازایی زودرس منجر شود.

عمل جراحی سالپنگو اوفورکتومی چه تاثیری بر سلامت فرد دارد؟

در زنانی که با خطر فزاینده سرطان تخمدان یا لوله رحم روبرو هستند این عمل حیات بخش است اما تصمیم برای انجام سالپنگو اوفورکتومی پیشگیرانه باید ضمن آگاهی از تاثیرات آن بر سلامت بدن اتخاذ شود هرچند می‌توان با استفاده از روش هورمون درمانی جایگزین یا درمان‌های غیرهورمونی وضعیت بیمار را تعدیل کرد.

آیا زنان مبتلا به سرطان سینه به انجام عمل سالپنگو اوفورکتومی پیشگیرانه ترغیب می‌شوند؟‌

نسبت موارد رحم‌برداری و اوفورکتومی پیشگیرانه در آمریکا از 29 درصد در سال 1979 میلادی به 45 درصد در سال 2004 میلادی افزایش یافته است. همچنین با آگاهی بیشتر از آسیب‌پذیری ژن‌های سرطان سینه و شیوع بیماری سرطان سینه و بیماری‌های زنان در خانواده‌ها،‌ تمایل بیشتری به عمل جراحی در زنان پرخطر دیده می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha