سلامت نیوز : نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی درخصوص تلف شدن گوزن های زرد ایرانی در پی هجوم مگس میاز گفت: یکی از علل نابودی این گوزن ها بی مسئولیتی مسئولان محیط زیست است چرا که سهل انگاری آن ها موجب شد تا هجوم مگس های میاز حیات این گونه را به خطرانداخته بیاندازد.

اسماعیل جلیلی در گفت و گو با پانا، با تأکید بر اینکه در حفظ گونه گوزن های زرد در استان خوزستان سهل انگاری شده است، اظهار داشت: کسی پیش بینی نمی کرد که نابودی این گوزن ها تنها به خاطر هجوم تعدادی مگس به این گونه کمیاب حیات وحش رخ دهد، همچنین شاهد چنین خسارت بزرگی به حیات وحش کشور باشیم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: متاسفانه مسئولان در سازمان محیط زیست نسبت به مسأله محافظت از گوزن های زرد ایرانی تعلل کردند که این موضوع نشان دهنده این است که به منظور نگهداری از حیوانات موجود در محیط زیست کشور هیچ برنامه ای مدونی صورت نگرفته است.

وی افزود: متاسفانه در پی هجوم مگس میاز به سایت کرخه و نابودی تعدادی از این گونه حیات وحش، تنها شاهد توجیه مسئولان محیط زیست بودیم و اگر تنها تعداد معدودی از گوزن های زرد نابود می شد ایرادی به عملکرد مسئولان گرفته نمی شد اما در حال حاضر با توجه به آمار های مربوطه نسبت به تلف شدن تعداد زیادی از این گوزن ها، می توان تنها به بی تفاوتی مسئولان محیط زیست اشاره کرد.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی در ادامه درخصوص پیگیری موضوع نابودی گوزن های زرد از مسئولان محیط زیست نیز به پانا گفت: متاسفانه در این راستا پاسخ قانع کننده ای از سوی مسئولان داده نشد که این امر نشان دهنده بی مسئولیتی و عملکرد نامناسب در این باره است.

جلیلی با اشاره به ضرورت حفظ گونه های حیات وحش موجود در کشور خاطرنشان کرد: در هر کشوری برای حفظ گونه های جانوری به ویژه اگر این گونه ها نادر باشند تلاش های بیشماری از سوی مسئولان می شود که لازم است مسئولان محیط زیست کشور برنامه ریزی و مراقبت دقیق تری را انجام دهند که متاسفانه تا کنون نتوانستند اینگونه عمل کنند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در پایان با بیان اینکه دو راه حل برای جلوگیری از انقراض گوزن های زرد وجود دارد، تصریح کرد: مسئولان محیط زیست یا باید با اقدامات به موقع مگس های میاز که محیط را آلوده کرده اقدام کنند یا برای زنده گیری گوزن ها و انتقال آن ها به فضایی دیگر اقدام کنند.

مگس های میاز در سال های اخیر در شمال آفریقا، ترکیه، عراق و ایران دیده شده اما در حال حاظر هجوم بیش از اندازه این مگس ها در کشور ایران باعث شده است تا تعداد کثیری از این گونه حیات وحش تلف شده و از بین برود.

این نوع مگس که گفته شده بر اثر بارندگی های ابتدای سال در استان خوزستان وارد منطقه شده با گذاشتن بیش از هزاران تخم بر روی قسمت های نرم بدن حیوانات و تبدیل شدن این تخم ها به کرم تا ۳۰ سانت وارد بدن حیوان شده و از درون حیوان را از بین می برند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha