سلامت نیوز : رئیس منتخب سازمان نظام پزشکی کشور با اشاره به اینکه بنده قائل به تفاوت بسیار در کیفیت داروهای ایرانی و خارجی نیستم، گفت: متاسفانه برخلاف روند کشورهای دیگر دنیا در ایران فقط ۱۰ درصد داروهای بازار اثربخشی آن مورد بررسی قرار می‌گیرد.

علیرضا زالی در گفت‌وگو با تسنیم، در تشریح و چگونگی برون‌رفت از مشکلات دارویی کشور بخصوص برای ارتقای کیفیت تولیدات دارویی داخلی اظهار داشت: یک فرآیندی در نظام دارویی دنیا وجود دارد که به آن دیده‌بانی بعد از بازاریابی (PMS) می‌گویند مبنی بر  اینکه در تمام دنیا پس از عرضه دارو در بازار اثربخشی بیش از 85 تا 95 درصد این داروها با نمونه‌گیری صورت می‌پذیرد در صورتی که در ایران این رقم در حدود 10 درصد است.

وی با ارائه پیشنهاداتی نیز درباره ارتقای کیفیت داروها عنوان کرد: در مرحله نخست باید اجازه دهیم یک تنوع قیمتی در حوزه دارو به وجود آید و از انجماد قیمت دارو پرهیز شود و باید در این زمینه بیمه‌ها برای این تنوع قیمت دارو ورود بهتر و بیشتری پیدا کنند.

رئیس منتخب سازمان نظام پزشکی کشور در زمینه ارتقای کیفیت تولید داروهای داخل بیان داشت: در این زمینه باید مشکل نقدینگی کارخانجات دارویی برطرف شود تا آنان بتوانند کمیته‌های ارتقای کیفیت دارو اقدام کنند و در تمام دنیا نیز در زمینه کمیته‌های جهت ارتقای کیفیت داروها اقدام می‌شود ولی متاسفانه در سال‌های اخیر این کمیته‌ها در کشور ما نتوانستند آنطور که باید و شاید در حوزه تحقیق و ارتقای کیفیت دارویی اقدام کنند.

زالی در پاسخ به این پرسش که مسئله ممنوع شدن ورود داروهای خارجی که مشابه ایرانی آن در کشور وجود دارد از طرف وزارت بهداشت را چگونه ارزیابی می‌کنید، اظهار داشت: به هر حال ورود داروهای خارجی که تولید داخلی آن در کشور صورت می‌پذیرد به هیچ عنوان با توجه به شرایط ارزی کنونی کشور منطقی نیست و فقط باید داروهای خارجی که در کشور به اندازه کافی تولید نمی‌شود با یک سیاست مشخص این داروها به کشور باید وارد شود.

رئیس منتخب سازمان نظام پزشکی کشور تصریح کرد: یکی از مسائل کنونی در حوزه دارو آن است که 60 درصد مواد اولیه تولید داروهای کشور از خارج وارد می‌شود و باید اقداماتی صورت پذیرد که مواد اولیه مطمئن و با کیفیت وارد کشور شد.

وی در تشریح کیفیت تولیدات داروهای ایرانی بیان داشت: به هر حال کیفیت تولیدات داروهای ایرانی بالا است که مقدار قابل توجهی آن از طریق قاچاقچیان به کشورهای دیگر قاچاق می‌شود. ولی مشکل اساسی امروز حوزه دارو مشکل نقدینگی کارخانجات دارویی است که باید به صورت اضطراری این مشکلات برطرف شود و مواد اولیه دارویی با کیفیت بالا نیز برای تولید دارو در کشور تهیه شود.

زالی در پاسخ به این پرسش که به هر حال برخی از بیماران مصرف داروهای ایرانی برای آنان حساسیت‌هایی ایجاد می‌شود و پزشک معالج آنان توصیه می‌کند که از داروی خارجی مصرف کنند در حالی که وزارت بهداشت عنوان می‌کند به هیچ  عنوان داروی خارجی که مشابه آن در ایران ساخته می‌شود اجازه ترخیص نمی‌دهد. این مسئله را چگونه ارزیابی می‌کنید، گفت: تمام بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها در مسئله عوارض دارویی بر اساس یک نظام مشخص اقدام می‌کنند و موردهایی نیز داشتیم که بیماران در زمینه حساسیت به داروهای ایرانی شکایت داشتند که اقدامات لازم برای آنان صورت پذیرفت.

وی خاطرنشان کرد: به هر حال عوارض و حساسیت‌های دارویی براساس برنامه‌ها و سیاست‌های مشخص کاملاً رصد می‌شود ولی بنده قائل به تفاوت بسیار در کیفیت داروهای ایرانی و خارجی نیستم و باید تمام این مسائلی که عنوان می‌شود که داروی ایرانی باعث حساسیت برخی بیماران می‌شود مورد بررسی علمی قرار گیرد و آن زمان برای این بیماران اقداماتی انجام شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha