سلامت نیوز : رئیس سازمان ثبت احوال کشور گفت: براساس قانون بودجه امسال از تیرماه خانواده‌های که تولد و وفات اعضای خود را در مدت قانونی ۱۰ روز دیرتر برای ثبت اعلام کنند جریمه قابل توجه‌ای می‌شوند.

محمد ناظمی اردکانی در گفت‌وگو با تسنیم در تشریح چگونگی عدم ثبت مرگ و میر کودکان در مناطق دور افتاده و کم برخوردار که می‌تواند در حوزه سلامت، کشور را دچار چالش‌های متعددی بهداشتی و درمانی کند، اظهار داشت: در حال حاضر شبکه بسیار گسترده‌ای در اقصی نقاط روستایی کشور وجود دارد و حتی نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور هر واقع حیاتی را توسط همکارانمان یا با اطلاع 40 هزار ثبت‌یار در سراسر کشور ثبت می‌کنند.

وی در پاسخ به این پرسش که در خارج از کشور در چه تعداد از نمایندگی‌های ایران این آمارها به ثبت می‌رسد، عنوان کرد: در خارج از کشو ر تمام نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران که در بیش از 100 کشور هستند با ما ارتباط مستقیم و غیرمستقیم از طریق وزارت امور خارجه دارند.

آمار ازدواج و طلاق با 15 روز تاخیر به ثبت می‌رسد

ناظمی اردکانی ادامه داد: در حال حاضر نیز در وبگاه سازمان ثبت و احوال به صورت روزانه آمار فوت، ازدواج، ولادت ثبت می‌شود که در این زمینه آمار ازدواج و طلاق با 15 روز تاخیر به ثبت می‌رسد که این مسئله ناپایداری ازدواج‌ها را نشان می‌دهد و طلاق نیز با هماهنگی که با سازمان ثبت اسناد صورت پذیرفته است سعی می‌کنیم این آمارها به روز شود.

60 درصد دفاتر ازدواج و طلاق به صورت آنلاین به پایگاه سازمان ثبت و احوال وصل هستند/مابقی تا پایان سال

وی در پاسخ به این پرسش که روند ثبت این آمارها در کشور در حال حاضر به چه صورت است، گفت: در حال حاضر 60 درصد واحدهایی که ازدواج و طلاق را ثبت می‌کنند به صورت آنلاین وصل به پایگاه سازمان ثبت  احوال هستند و تا پایان شهریور و به احتمال زیاد تا پایان سال سعی می‌کنیم این پوشش آنلاین را به 100درصد برسانیم زیرا برخی از دفاتر ازدواج  و طلاق در نقاط دورافتاده هستند و تا آنها بخواهد به این سیستم وصل شود زمان خاص خود را می‌برد.

علت فراوانی مرگ‌ها به وزارت بهداشت اعلام می‌شود

ناظمی اردکانی در پاسخ به این پرسش که یک از دغدغه‌های وزارت بهداشت ثبت آنلاین و دقیق مرگ و میر کودکان است و در این مقوله در سازمان ثبت و احوال به چه صورت اقدام می‌شود، بیان داشت: سعی ما بر این است که به روز این آمارها ثبت شود و با هماهنگی‌هایی که با وزارت بهداشت داشته‌ایم علت فوت که براساس دلایل هفتگانه ثبت می‌شود با یک فرمت مستند بین‌المللی روند آن انجام می‌شود و در سازمان علت فراوانی فوت‌ها را ثبت می‌کنیم و می‌توانیم اعلام کنیم در هر ماه فراوانی فوت‌ها به چه دلیل بوده است.

درصد خطای ثبت مرگ در کشور بسیار پایین است

رئیس سازمان ثبت احوال کشور در پاسخ به این پرسش که درصد خطای ثبت فوت‌ها در سازمان چه رقمی است، اظهار داشت: این درصد خطا بسیار کم است. زیرا ما در حال حاضر بالغ بر 92 درصد به روز این موارد را ثبت می‌کنیم که این مسئله باید در مدت 10 روز به ثبت برسد و اگر کودکی در بیمارستانی فوت کند ما این موارد را کاملاً ثبت می‌کنیم و به وزارت بهداشت نیز اعلام خواهیم کرد.

خانواده‌های که تولد و وفات را از تیرماه دیر ثبت کنند جریمه می‌شوند

ناظمی اردکانی در پاسخ به این پرسش که آن 8 درصد مابقی عدم ثبت به چه صورت تعریف می‌شود، گفت: آن 8 درصد در مهلت‌های بعد از مهلت قانونی تعریف می‌شود. زیرا مهلت قانونی ثبت این موارد 10 روز است و در قانون بودجه امسال پیش‌بینی شده است که برای نخستین‌بار در کشور اگر ولادت و فوت‌ها در مهلت قانونی ثبت نشود جریمه گرفته می‌شود.

وی در تشریح این جریمه‌ها و اینکه چه کسی باید این جریمه‌ها را بپردازد، عنوان کرد: این جریمه‌ها را باید خانواده‌هایی بپردازند که در مهلت قانونی ولادت و فوت را به ثبت نرسانده‌اند.

رئیس سازمان ثبت احوال کشور در پاسخ به این پرسش که این جریمه چه مقدار است و باید به چه صورت پرداخت شود، گفت: رقم‌های این جریمه‌ها در حال حاضر در خاطرم نیست. ولی رقم‌های قابل ملاحظه‌ای است.

وی در پاسخ به این پرسش که این قانون از چه زمانی به اجرا گذاشته شده است و آیا در حال حاضر این قانون اعمال می‌شود، تصریح کرد: این قانون از زمانی که قانون بودجه به ما اعلام شده است یعنی از همین تیرماه به اجرا درمی‌آید و این مسئله کمک خواهد کرد خانواده‌ها در زمان مقرر لازم و قانونی فوت‌ها و تولدها را ثبت کنند.

وی خاطرنشان کرد: وقتی این ثبت‌ها به درستی صورت پذیرد مزایای بسیاری خواهد داشت زیرا پرداخت یارانه‌ها که باید به روز صورت پذیرد در هر زمان که دولت اعلام کند وبگاه سازمان ثبت  احوال و وبگاه سازمان هدفمندی یارانه‌ها و مرکز آمار ایران به صورت مشترک می‌توانند برداشت داده‌های لازم را انجام دهند که در این زمینه اگر خانواده‌ای تجزیه و یا به صورت جدید تشکیل شده باشد می‌تواند در پرداخت یارانه‌ها کمک شایسته‌ای صورت پذیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha