چهارشنبه ۱۹ تیر ۱۳۹۲ - ۰۹:۲۸
کد خبر: 77717

مشکلات کمبود و گرانی دارو در یک سال اخیر باعث‌شده تا مسئولان حوزه غذا و دارو کشور، به سمت داروهای تولیدی کشورهای آسیای‌شرقی که ارزان‌تر از داروهای کشورهای دیگر مانند کشورهایی اروپایی است، روی بیاورند.

واردات داروهای هندی و کره‌ای ارزان‌تر
سلامت نیوز : مشکلات کمبود و گرانی دارو در یک سال اخیر باعث‌شده تا مسئولان حوزه غذا و دارو کشور، به سمت داروهای تولیدی کشورهای آسیای‌شرقی که ارزان‌تر از داروهای کشورهای دیگر مانند کشورهایی اروپایی است، روی بیاورند. به این ترتیب به گفته معاون سازمان غذا و دارو، برنامه‌ریزی‌ها به سمت افزایش واردات دارو از هند و کره انجام می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از بهار ؛ البته او در ادامه تاکید کرده است که فعلا دارویی نهایی از چین وارد نمی‌شود، اما ۹۰‌درصد مواد اولیه دارویی از هند و چین وارد خواهد شد. به این ترتیب، داروهای ارائه‌شده از این کشورها برای ورود در اولویت بالاتری بررسی می‌شوند. براساس صحبت‌های شمس‌علی رضازاده، با توجه به هزینه کمتر داروهای تولیدشده در کشورهای آسیای‌شرقی و راحت‌تربودن مبادلات مالی با این کشورها، واردات دارو از شرکت‌هایی که سازمان غذا و دارو آن‌ها را تایید کند، افزایش پیدا خواهد کرد. به گزارش فارس، معاون سازمان غذا و دارو گفت: این شرکت‌ها باید شرایط خاصی را داشته باشند و سختگیری‌های بسیاری به‌خصوص برای تایید شرکت‌هایی که دارو از آن‌ها وارد می‌کنیم، اعمال می‌شود. به عبارتی این طور نیست که داروهای مورد نیاز کشور را از هر شرکتی وارد کنیم.

همچنین به گفته او، فعلا واردات داروی نهایی از کشور چین وجود ندارد، اما اگر شرکتی در این کشور باشد که تولید باکیفیت و مورد تایید سازمان غذا و دارو ایران را داشته باشد، سازمان غذا و دارو برای کاهش هزینه‌های بیماران از منابع مورد تایید این کشور واردات دارو را انجام می‌دهد. رضازاده در ادامه صحبت‌هایش بیان کرد: با وجود این سختگیری‌ها، سیستم پیگیری عوارض دارویی وزارت بهداشت هم فعال است و اطلاعات داروها بعد از ورود به بازار از طریق دانشگاه‌های علوم‌پزشکی و نظر خود بیماران را رصد می‌کنیم و به محض این‌که مشخص شود عوارض یک دارو بیش از حد طبیعی است به سرعت آن دارو فراخوان‌شده و از بازار جمع‌آوری می‌شود.

البته رضازاده درباره محصول نهایی و داروی آماده ادامه داد: فعلا حدود پنج‌درصد واردات دارو به کشور از آسیای‌شرقی و کشورهایی مثل هند یا کره است که بنا داریم این میزان را افزایش دهیم. این کشورها هنوز تکنولوژی داروهای پیشرفته مثل فاکتورهای خونی یا داروهای بایوتکنولوژی را ندارند به همین علت داروهای وارداتی ما از منابع اروپایی است که بیشتر داروهای ضد سرطان را شامل می‌شود. به گفته معاون غذا و دارو، امکان افزایش واردات دارو از آسیای‌شرقی و کشورهایی مثل هند و کره تا ۱۰ یا حتی ۲۰‌درصد داروهای وارداتی وجود دارد، اما این‌کار به صورت یک‌دفعه انجام نمی‌شود و سیر آن کند خواهد بود.

چون باید ارزیابی دقیقی درباره کیفیت داروهای وارداتی انجام شود. با این‌که معاونت غذا و دارو درصدد است تا کمبود و گرانی دارو را با واردکردن داروهای ارزان از آسیای‌شرقی حل کند، ولی همچنان هشدارها درباره دارو پابرجاست؛ به‌طوری که علیرضا زالی، رییس منتخب سازمان نظام‌پزشکی کشور می‌گوید: با کمبود ۱۵۰قلم دارو در بازار روبه‌رو هستیم. براساس صحبت‌های زالی، درباره مغز و اعصاب بسیاری از داروهای ضروری این حوزه یا به سختی تهیه می‌شود یا به اندازه کافی در اختیار بیماران وجود ندارد و باید تامین این قبیل داروها در اولویت اساسی نظام سلامت قرار گیرد. همین‌طور اگرچه تاکنون 650‌میلیون دلار در بحث ارز مبادلاتی صرف شده، اما علاوه بر دردسترس‌نبودن و کمبود مقطعی دارو، بحث ‌گران‌شدن این داروها نیز مطرح شده است.

به‌هرحال با این توضیحات و همچنین درباره واردکردن دارو، زالی معتقد است، شرکت‌هایی که در زمینه ورود دارو تجربه کافی داشته و به مبادی استاندارد راه داشتند باید بیشتر حمایت شوند، به این ترتیب هم سپردن بازار دارویی به شرکت‌های جدید حتی اگر از نقدینگی بالا برخوردار باشند، می‌تواند نگران‌کننده شود. رییس منتخب سازمان نظام‌پزشکی کشور در پاسخ به این‌که آیا کیفیت پایین داروها به دلیل ورود شرکت‌های جدید است، گفت: در گذشته از منابع متنوع‌تری در تامین داروی کشور استفاده می‌کردیم، اما اکنون منابع تامین دارو در سایه تحریم‌ها محدود شده است و کیفیت پایین داروها مربوط به شرکت‌های جدید نیست.

رییس منتخب سازمان نظام‌پزشکی کشور همچنین درباره بحث یارانه دارو که در این مدت مطرح شده است، گفت: تخصیص یارانه به دارو تکرار تجربه تلخی است که در سال‌های گذشته در بحث یارانه داشته‌ایم. به گفته او، تامین هزینه در قالب یارانه طبق تجربه سال‌های گذشته نشان می‌دهد که در هرجا که از ظرفیت‌های یارانه‌ای استفاده شده موفقیتی ایجاد نشده است. موضوع مهم این است که دارو، یک کالای استراتژیک است و می‌تواند تخصیص یارانه به آن نگران‌کننده باشد.

با این‌که زالی معتقد است، 150 قلم دارو کمیاب شده است، ولی معاون سازمان غذا و دارو می‌گوید: تنها 10قلم دارو نایاب است و البته کمبود دارویی هم نداریم. به گفته رضازاده، هیچ دارویی هم در گمرک نمانده است. به این ترتیب، براساس صحبت‌های او، با اختصاص ارز با نرخ جدید برای واردات دارو و مواد اولیه دارو، کلیه داروهایی که از قبل در گمرک مانده بود ترخیص شد و دیگر چیزی به عنوان داروی مانده در گمرک وجود ندارد. البته او ادامه داد که تنها ممکن است اقلام آرایشی و بهداشتی در گمرک مانده باشد، اما داروی ضروری و مورد نیاز ترخیص شده است.

همچنان که معاونت غذا و دارو مدعی است هیچ دارویی در گمرک باقی نمانده ولی عبدالرحمان رستمیان، نائب‌رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، می‌گوید: دپوی داروها در گمرک از عوامل مهم کمبود دارو به شمار می‌رود و مسئولان وزارت بهداشت باید تمام تلاش خود را در جهت تامین اقلام دارویی که دارای اولویت بالایی هستند، به کار گیرند، زیرا این ردیف داروها با سلامت بیماران ارتباطی تنگاتنگ دارد. رستمیان درباره معضلات بحث کمبود دارو که در حال حاضر بسیاری از بیماران را دچار استرس و نگرانی کرده است، گفت: تهیه دارو برای این افراد به قدری سخت شده است که حاضرند برای به دست آوردن آن، مبلغ کلانی را نیز بپردازند. از طرفی این داروها باید هرچه سریع‌تر ترخیص شوند، زیرا نبود یا کمبود این داروها در کشور منجر به نایاب‌شدن آن‌ها و در شرایطی نیز باعث بالارفتن بیش از حد قیمت دارو می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha