چهارشنبه ۱۹ تیر ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۲
کد خبر: 77720
سلامت نیوز : طب سنتی و طب سوزنی چین از موفق‌ترین شیوه‌های طبیعی در فهرست روش‌های درمانی طب مكمل و جایگزین در سازمان بهداشتی جهانی است كه كاربردهای درخشانی در پیشگیری و درمان بسیاری از اختلال‌ها و بیماری‌های جسم و ذهن داشته است.  به اعتراف كارشناسان و متخصصان سازمان بهداشت جهانی این شیوه درمانی  از جمله موفق‌ترین روش‌ها برای درمان بیماری‌ها و اختلال‌های زنان به ویژه عوارض و اختلال‌هایی است كه زنان همزمان با دوران بارداری یا پیش از دوران بارداری تجربه می‌كنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سیب سبز ؛ از آنجا كه بدن مادر در دوران بارداری میزبان جنین است و باید بسیار حساب‌شده و دقیق برای درمان اختلال‌ها و بیماری‌هایش اقدام كند بهترین روش برای تسكین دردها و اختلال‌ها استفاده از روش‌های غیرشیمیایی، غیر‌تهاجمی مثل روش‌های طبیعی درمانی است. از این روست كه طب سنتی چین و دیگر روش‌های طبیعی درمان  مورد اقبال عموم مردم در جهان قرار گرفته است. آنچه می‌خوانید بخشی از خدمات درمانی طب سنتی چین به زنان باردار است.

درمان این نوع ناباروری را به چینی‌ها بسپارید

به گفته درمانگران طب سوزنی چین نوعی از ناباروری كه به دلیل نقصان در رهاسازی تخمك توسط زنان به وجود می‌آید را می‌توان با كمك متدها و تكنیك‌های طب سنتی و سوزنی چین درمان كرد.

علت: در بعضی شرایطی كه ناباروری به دلیل ضعف رحم مادر و نداشتن توانایی رهاسازی تخمك باشد، می‌توان امیدوار بود كه طب سنتی چین و طب سوزنی درمانی برای آن ارائه دهد. اما اینکه ناباروری به دلیل اختلال‌های موجود در رحم و اندازه آن باشد یا اختلال در ظاهر تخمک باشد، این شیوه نمی‌تواند درمان مناسبی را ارائه کند.

نسخه: در شرایطی که بدن بیمار توانایی رهاسازی مناسب تخمک را ندارد، درمانگر طب سوزنی می‌تواند با تجویز جلسات سوزن‌درمانی این نیرو را در بدن مادر ایجاد کند تا رهاسازی تخمک در زمان مناسب و با شرایط ایده‌آل صورت بگیرد. حتی توصیه شده افرادی که قصد دارند لقاح مصنوعی انجام دهند بهتر است پیش از انجام این کار، یک ماه قبل از انجام لقاح، به مدت 10 جلسه طب سوزنی دریافت کنند، چراكه این کار موجب بالارفتن میزان موفقیت لقاح در رحم آنها می‌شود.

چرا حجم شیر مادر كم می‌شود؟

كیفیت شیر و افزایش مقدار آن یكی از مهم‌ترین دغدغه زنان باردار است. چراكه با تولد نوزاد این شیر مادر است كه مهم‌ترین و كامل‌ترین غذا برای او محسوب می‌شود. گاهی مادران جوان در طول دوران بارداری متوجه می‌شوند كه میزان ترشح و تولید شیرشان به گونه‌ای نیست كه نیاز نوزادشان را برطرف كند.

علت اول:   از دیدگاه درمانگران طب سنتی چین دلایل مختلفی برای بروز این اختلال وجود دارد كه یكی از آنها اختلال در عملكرد ارگان‌های تولید شیر در بدن مادر است كه  روند تولید شیر از خون و انرژی مادر را مختل می‌كند. به گفته این درمانگران ضعف معده و طحال مادر عامل اصلی بروز چنین اختلالی در روند تولید شیر در بدن مادر است.

علت دوم:  افسردگی پس از زایمان كه اغلب در بسیاری از زنان باردار مشاهده می‌شود نیز یكی از دلایل كاهش میزان شیر و كیفیت آن است. براساس متون طب سنتی چین افسردگی و ناراحتی مادر موجب بسته‌شدن مسیر انرژی در كانال‌ها و مردین‌های بدن می‌شود و این مسئله می‌تواند تولید شیر در بدن مادر را كاهش دهد.

 نسخه: درمانگران طب سنتی چین برای درمان كاهش مقدار و كیفیت شیر مادر در مدت زمان 3 تا 5 جلسه درمانی با استفاده از تحریك نقاط اكوپانچر در بدن قادرند ضعف و اختلال در عملکرد کبد و طحال را برطرف کرده و مادر را برای تولید میزان شیر مناسب با كیفیت خوب و سالم برای تغذیه نوزادشان همراهی کنند.

چرا اكثر زنان در دوران بارداری ورم می‌كنند؟

بسیاری از زنان در دوران بارداری با ورم دست و پا و صورت، زیرچشم‌ها روبه‌رو می‌شوند كه نه تنها بر تحرك و جنب و جوش آنها اثر می‌گذارد بلكه در دراز مدت می‌تواند عملكرد دستگاه تنفسی و ریه‌ها را نیز تحت تاثیر خود قرار دهد. این تورم به دلیل تجمع آب و مایعات در بخش‌هایی از بدن و اندام‌های درونی مادر باردار اتفاق می‌افتد.

علت: به اعتقاد درمانگران طب سنتی چین مصرف خوراكی‌ها و مواد غذایی حساسیت‌زا توسط مادر باردار مهم‌ترین عامل بروز ورم در نقاط مختلف بدن به ویژه دست و پا و اندام‌های درونی بدن است كه می‌تواند موجب بروز اختلال در عملكرد دستگاه‌ تنفسی شود. چراكه تجمع آب و مایعات در ناحیه ریه موجب كندی عملكرد ریه‌ها و اختلال در عملكرد آن و اكسیژن‌رسانی به اندام‌ها و سلول‌های بدن می‌شود.

نسخه: درمانگران طب سنتی چین برای پیشگیری و درمان تورم بارداری كه ناشی از تجمع آب است از متدهای طب سوزنی بهره‌ می‌گیرند. آنها با كمك سوزن و حتی بدون كمك سوزن و با تحریك نقاط اكوپانچر در نقاط خاصی از بدن می‌توانند به درمان و پیشگیری از این عارضه بارداری كمك كنند.

پزشک با طب فشاری نقطه‌ای  روی بدن سعی می‌کند، تهوع و استفراغ  را کنترل کند، این تکنیک توسط خود پزشک انجام شده یا به واسطه آموزش بر عهده بیمار گذاشته می‌شود.درمانگران طب سنتی چین برای درمان كاهش مقدار و كیفیت شیر مادر تحریك نقاط اكوپانچر در بدن را به مادران جوان پیشنهاد می کنند

تسکین دردگردن در زنان باردار

تعداد زیادی از زنان باردار وجود دارند كه با افزایش تعداد ماه جنین‌شان و آماده شدن بدن برای تولید شیر و تغذیه نوزاد آینده دچار درد در ناحیه عضلات و استخوان‌های گردن می‌شوند و این مسئله به مرور برایشان دردسرساز می‌شود چرا‌كه درد گردن نیز به دیگر عوارض بارداری اضافه می‌شود.

علت: تعداد زیادی از زنان باردار در 3 ماهه دوم و سوم بارداری به دلیل افزایش وزن سینه‌ها، تولید شیر و آمادگی برای تغذیه نوزادشان دچار درد در ناحیه گردن می‌شوند. در حقیقت اضافه وزنی که در دوران بارداری در بدن زنان باردار به وجود می‌آید موجب گرفتگی و اسپاسم عضلات ناحیه گردن آنها می‌شود. از آنجا که در دوران بارداری به ویژه در 3 ماهه دوم و سوم بارداری نمی‌توان از داروهای شیمیایی، مسکن‌ها یا طب سوزنی برای درمان و تسکین دردهای این گروه استفاده کرد، توصیه می‌شود این گروه شیوه‌های طبیعی را برای درمان انتخاب كنند.

نسخه: درمانگران طب چینی و متخصصان ماساژ چینی و ماساژ توینا كه مخصوص زنان باردار است برای بهبود و درمان دردهای ناحیه گردن از تكنیك‌های یداوی و ماساژ چینی و در شرایطی كه لازم باشد از تحریك نقاط اكوپانچر برای درمان اسپاسم و انقباض عضلات ناحیه گردن استفاده می‌كنند.


چگونه با تهوع و استفراغ بارداری خداحافظی كنیم؟

تحقیقات و مقاله‌های مختلفی در نشریات تخصصی پزشكی در جهان منتشر شده كه بارها از تاثیر طب سوزنی و تكنیك‌های درمانگران طب چینی برای پیشگیری و درمان تهوع و استفراغ  زنان در دوران بارداری صحبت كرده‌اند.

علت: براساس دیدگاه درمانگران طب چینی جاذبه زمین مهم‌ترین عامل بروز تهوع و استفراغ بارداری است چراكه بدن برای مبارزه با جاذبه زمین و پیشگیری از سقط جنین موجود در رحم نیرویی برخلاف جاذبه زمین تولید می‌كند كه موجب می‌شود هر آنچه در معده فرد وجود دارد به سمت دهانه معده و بالا حركت كند. این عامل موجب ابتلا به تهوع و حتی استفراغ در زن باردار می‌شود. اما طب سنتی چین می‌تواند با تكنیك‌هایش عملكرد و حركت معده و مری را كنترل ‌كند.

نسخه اول:  روش درمانی در این زمینه بهره‌گیری از متد طب سوزنی یا طب فشاری است که در چند مرحله صورت می‌گیرد. در مراحل اول پزشک با طب فشاری نقطه‌ای  روی بدن سعی می‌کند، تهوع و استفراغ  را کنترل کند، این تکنیک توسط خود پزشک انجام شده یا به واسطه آموزش بر عهده بیمار گذاشته می‌شود.

نسخه دوم:  در صورت نبود موفقیت، بعد از چند جلسه درمانی، متخصص ممکن است از طب سوزنی یا روش‌های دیگر برای درمان استفاده کند. تحریک این نقطه و نقاط دیگر کمک می‌کند حرکت مری و معده تنظیم شده و غذا به درستی به طرف روده کوچک یا بزرگ حرکت کند. استفاده از متدهای درمانی طب سوزنی برای درمان تهوع و استفراغ نسبت به متد طب فشاری قوی‌تر و ماندگار‌تر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha