سلامت نیوز : کاهش چشمگیر جرایم در ماه‌های خاصی همچون ماه مبارک رمضان و دو ماه محرم و صفر، تنها یک ادعا نیست، بلکه آمارهای ورودی مجرمان به زندان‌ها گواه آن است؛ موضوعی که مدیرکل زندان‌های کرمان با تاکید بر آن، تصریح می‌کند تنها یک دلیل برای چنین اتفاقی وجود دارد و آن هم وجود «جوهره تقوایی» در سرشت آدمی است که سبب می‌شود در این ایام بیشتر به یاد خدا و آخرت بیفتد و بیشتر مراقب اعمال و رفتار خود باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از حمایت ؛ علی ولی‌نیا که در جلسه شورای اداری و آیین تجلیل از کارکنان نمونه زندان‌های استان کرمان سخن می‌گفت با توجه به حلول ماه مبارک رمضان افزود: مانند سال‌های گذشته ورودی‌های زندان‌ها در این ماه در مقایسه با سایر ماه‌ها کاهش چشمگیری پیدا می‌کند که درس بزرگی برای ماست؛ زیرا وقتی یک خلافکار که در تقوای خود دچار ضعف است این‌گونه عمل می‌کند، حساب دیگران مشخص است.

وی با بیان اینکه متعهد بودن به مسئولیتی که در اختیار داریم یک وظیفه شرعی و قانونی است، ادامه داد: اگر بخواهیم مورد رحمت و بخشایش خداوند قرار بگیریم نیاز به ‌مقدمه داریم که یکی از این مقدمه‌ها، رسیدگی کردن به اعمال و رفتارمان است.

کسی که مستحق حبس نیست، نباید در زندان بماند
مدیرکل ‌زندان‌های کرمان همچنین با توجه به قانون جدید مجازت اسلامی یادآورشد: در قانون جدید توجه ویژه‌ای به کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها شده است.وی تصریح کرد: بنابر دستور مقام معظم رهبری و تاکید ایشان برکاهش جمعیت کیفری، باید به دنبال آن باشیم که کسانی را که مستحق حبس نیستند و جرم و خطای خیلی بزرگ و مهمی ندارند، در زندان‌ها نگه نداریم.

وی ادامه داد: باید به یاد داشته باشیم که آثار منفی حبس بر خانواده زندانی و جامعه بسیار بالاست و هر کس این مهم را نادیده بگیرد جفا کرده است.ولی‌نیا با تاکید مجدد بر اینکه زندان آثار بسیار منفی بر خانواده زندانیان دارد، گفت: خوشبختانه در قانون جدید مجازات اسلامی و دستورالعمل ساماندهی جمعیت کیفری زندان‌ها به موضوع حبس‌زدایی توجه ویژه شده است.

برای خانواده زندانیان کار چندانی نشده است
مدیرکل زندان‌های کرمان در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه برای کاهش جرایم باید به فکر خانواده زندانیان باشیم، اظهار کرد: با وجود همه کمک‌هایی که دولت به ستاد دیه می‌کند،در مورد خانواده زندانیان، کار چندانی انجام نشده است.ولی‌نیا از وجود استعدادهای بی‌نظیر دربین خانواده‌های زندانیان خبر داد و در این باره بیان کرد: اگر به فکر حمایت از خانواده زندانیان نباشیم استعدادهای نهفته آنان عاملی برای وقوع جرم در جامعه خواهدشد.

مسئولان زندان‌ها قانون جدید را بخوانند
این مقام مسئول در زندان‌های کرمان همچنین بر مرور و مطالعه قانون جدید مجازات اسلامی برای روسای زندان‌ها و مسئولان اجرای احکام، معاونان، مدیران، مددکاران و مشاوران تاکید کرد و افزود: همه شما باید این قانون را مطالعه کنید و برای زندانیانی که مشمول این قانون می‌شوند اقدام‌های لازم را انجام دهید.ولی‌نیا اضافه کرد: اگر زندانی‌ای که بر اساس این دستورالعمل و قانون می‌تواند از حبس رها شود، حتی یک‌روزبیشتر در زندان بماند، گناه و قصور آن به گردن من و شماست.
فهرست مشمولان عفو مشروط آماده شود

وی همچنین عفو مشروط و شرایط آن را در قانون جدید یادآور شد و اظهار کرد: دیگر نیاز نیست به دلیل جریمه، فردی را که مشمول عفو مشروط می‌شود، از این امتیاز محروم کرد و حتی برای اجرای حکم می‌توان جریمه را قسط‌‌ ‌‌بندی کرد.ولی‌نیا خطاب به مسئولان زندان‌ها گفت: تا پنج روز آینده، باید فهرست زندانیانی که یک‌سوم دوره حبس خود را گذرانده‌اند، آماده شود؛ زیرا قانون جدید مجازات اسلامی، مورد عنایت مقام معظم رهبری و مسئولان نظام و قوه قضاییه است.وی بر اجرای تک ‌تک مواد قانون جدید و دستورالعمل قوه قضاییه هم تاکید و بیان کرد: باید در اسرع وقت فهرست این مشمولان به مراجع قضایی ارسال شود.

کاهش چشمگیر آمار کانون اصلاح و تربیت با اجرای قانون جدید
وی کاهش پیامدهای منفی زندان بر خانواده زندانی را هم از اهداف این قانون دانست و اظهار کرد: اگر مواد این قانون در مورد اطفال اجرا شود، جمعیت کیفری زیر 18 سال ما به 10 نفر تقلیل می‌یابد.ولی‌نیا افزود: طبق این قانون اطفال 9 تا 12 ساله به هیچ وجه نباید به کانون معرفی شوند؛ از کودکی که دست چپ و راستش را تشخیص نمی‌دهد نمی‌تواند به عنوان یک مجرم در کانون نگه‌داری کرد.

وی بر حمایت بهزیستی از کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست نیز تاکید و بیان کرد: نگهداری این کودکان در تمام کشور بر عهده بهزیستی است؛ اگر بهزیستی امکانات ندارد، باید تلاش کند تا آن را فراهم کند؛ همان‌گونه که ما مجبور هستیم مدام فضاهای خود را گسترش دهیم.مدیرکل زندان‌های استان کرمان گفت: در این موارد اگر کوتاهی کنیم، ظلم در حق دیگران کرده‌ایم و در برابر خداوند مسئول و پاسخگو هستیم.

خانه دل را از گناه بزداییم
ولی‌نیا با نزدیک شدن ماه مبارک رمضان، هم اظهار کرد: امیدواریم خداوند دراین ماه‌های پرخیر و برکت همه ما را مورد بخشایش قرار دهد.وی افزود: ما میهمان خداوند متعال هستیم و رسم هم بر این است که برای میهمانی رفتن، آداب خاصی رعایت شود. در این ماه نیز میزبان ما خداوند متعال است که خالق تمام هستی است و چه افتخاری برای ما بندگان بالاتر از این، که میهمان خالق‌مان باشیم.

مدیر کل زندان‌های استان کرمان ادامه داد: همان‌گونه که خانه خود را برای ماه مبارک رمضان آماده و مهیا می‌کنیم باید خانه دل را نیز از گناهان بزداییم و لحظه‌ای از یاد مستمندان غافل نشویم.وی همچنین بیان کرد: باید سعی کنیم از فرصتی که در این ماه مبارک در اختیار ما قرار داده می‌شود، برای تزکیه نفس و تقرب به پرورگار متعال نهایت بهره را ببریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha